1. Om oss
Handelsbanken kontor Handelsbanken kontor

Om Handelsbanken

Vår bank bygger på lokal närvaro och nära relationer

Vår roll i samhället

Kvinna och man i möte

Med anledning av coronaviruset 

Utbrottet av det nya coronaviruset påverkar oss alla. Vi värnar våra kunders och medarbetares hälsa samtidigt som vi arbetar för att vår verksamhet ska fungera som vanligt. Vi följer utvecklingen noga och anpassar verksamheten därefter. 

Här har vi samlat information om coronavirusets effekter för dig som bankkund, och hur det påverkar vår verksamhet. 
Aktuell information om corona

Vårt samhällsansvar

Som bank har vi en viktig samhällsfunktion och vi tar vårt ansvar på största allvar. På Handelsbanken arbetar vi med att hantera situationer så att vår verksamhet ska fungera när samhället drabbas. Det innebär att vi ska säkerställa att våra kunder kan genomföra sina bankaffärer och att vi finns tillgängliga för att hjälpa våra kunder i en utsatt situation.  

Med tanke på smittspridningen som pågår i samhället nu är det viktigt att visa hänsyn och följa myndigheternas råd. Vi arbetar aktivt med att informera våra medarbetare och kunder kring situationen och hur vi agerar som bank.

Vad som gör oss unika

Ikon med platser på flera ställen

Rikstäckande kontorsnät

Alla affärsbeslut tas nära dig som kund, av dem som känner dig och din lokala marknad bäst. Vi finns tillgängliga där du vill mötas, i mobilen, på webben eller på något av våra kontor. Du kan också få personlig service dygnet runt via telefon. 

Nära relationer

Närheten till våra kunder är det som ger oss förmågan att ge verkligt kvalificerad och relevant rådgivning. Du som kund har alltid möjlighet att få träffa den som bestämmer -  inte ett ombud - det leder till bättre beslut och nöjdare kunder. 
Handshake

En stabil och hållbar bank

Idag är vi en av världens mest stabila banker med en stark lokal förankring. Genom att fokusera på låg risk och hög lönsamhet kommer vi finnas där för våra kunder även i framtiden. Vi är också ett av Sveriges mest hållbara företag.

Handelsbanken idag

Handelsbanken har rikstäckande kontorsnät i Sverige, Storbritannien, Danmark, Finland, Norge och Nederländerna. Dessa sex länder ser vi som våra hemmamarknader. Handelsbanken grundades 1871 och har i dag drygt 12 000 medarbetare varav 40 procent är anställda utanför Sverige. Under 2018 var 39 procent av alla chefer kvinnor.  

Sedan början av 1970-talet är Handelsbankens organisation starkt decentraliserad och verksamheten utgår alltid ifrån kundens behov. Detta innebär att alla affärsbeslut som rör enskilda kunders relationer med banken tas nära kunden.

Handelsbanken har nöjdare kunder än jämförbara banker och är en av de mest kostnadseffektiva börsnoterade bankerna i Europa.

Läs mer om vår organisation på koncernens webbplats.

Regionbankerna

Våra kontor är organiserade i regionbanker. Detta gäller alla våra hemmamarknader. Vid de regionala huvudkontoren finns specialister och interna funktioner som stöd för kontoren.

Kollegor sitter i ett möte och pratar

Vill du jobba hos oss?

Om du är intresserad av att börja jobba i Handelsbanken kan du läsa mer om våra värderingar och hur vi arbetar med jämställdhet och mångfald. Möt några av våra anställda och ta del av deras berättelser. Du kan också ta del av och söka lediga tjänster.
Två män som monterar solpaneler på ett fält

Hur vi jobbar med hållbarhet

I Handelsbanken förstår vi att vi har en påverkan på vår omgivning, främst genom vår verksamhet. Att agera på ett långsiktigt och ansvarsfullt sätt har sedan länge varit en viktig del i vårt arbete.


Presentation av resultat

Pressmeddelanden och finansiell information

Hitta våra senaste pressmeddelanden och ta del av vår finansiella information på koncernens webbplats.

Press och media

Här hittar du presskontakter, vår mediabank och annan pressrelaterad information.

Investor relations

Under Investor relations hittar du bland annat finansiell information om Handelsbanken tillsammans med information om bolagsstyrning. Du hittar också allt om Handelsbankens aktie.

Vår digitala resa

Dator och mobiltelefon

Den digitala utvecklingen går i en allt snabbare takt och är en ständigt pågående resa.  

Vår digitalisering i Handelsbanken följer tre inriktningar: att vara ännu närmare kunden, att fokusera på livshändelser och att ge rådgivning för livet. Målet är att utveckla och tillgängliggöra vårt erbjudande till fler vid fler tillfällen.

Vill du läsa mer om vårt digitaliseringsarbete och se ett axplock av vad som pågår i banken? Besök sidan Digitalisering i Handelsbanken på koncernens webbplats.


Kontakta oss

en kvinna som ler och ser på sin mobil

Kontaktvägar

Hitta ditt bankkontor, hur du kontaktar supporten via telefon eller chatt. Du kan också hitta information om hur du gör om du har ett klagomål.

Företagsinformation

  • Organisationsnummer: 502007-7862
  • SWIFT-/BIC-adress: HANDSESS
  • LEI-nummer (legal entity identifier): NHBDILHZTYCNBV5UYZ31
  • GIIN-nummer: TT0D1B.00000.LE.752