Fem utvecklare i tjugoårsåldern står på rad med armarna om varandras axlar. De ler mot kameran.

Digital tillgänglighet

Så jobbar vi med tillgänglighet

Alla ska kunna använda våra tjänster

Digital tillgänglighet är något som alla kan ha nytta av, men det är extra viktigt för de som behöver stöd för att kunna delta i vardagen.

Som kund hos oss ska du kunna ta del av information och tjänster, oavsett vilken förmåga du har eller vilken situation du är i. Våra tjänster ska vara robusta. Det betyder att de ska fungera på dator, mobil och andra enheter, med eller utan tekniska hjälpmedel.

Vi följer kända internationella standarder som Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Vi har även egna regler för varumärke och design.

Digital tillgänglighet innebär att du ska kunna:

  • uppfatta, hantera och förstå vårt erbjudande, våra produkter och tjänster
  • använda våra tjänster i olika enheter 
  • utnyttja tekniska hjälpmedel.

Vi tar hjälp för att bli bättre

För att kunna tillgodose användarnas behov tar vi hela tiden hjälp av våra kunder, våra interna riktlinjer och branschen.

Våra kunder 

För att kunna utveckla inkluderande tjänster träffar vi användare från olika målgrupper som lär oss hur vi kan bli bättre. Det gör vi i samarbete med olika intresseorganisationer, samt Länsstyrelsen i Stockholm och Skåne.

Har du önskemål eller synpunkter? Lämna gärna förslag på hur vi kan bli bättre.

Interna riktlinjer

Vårt designsystem hjälper oss utveckla och kommunicera bankens varumärke. I designsystemet sätter vi upp regler för bildspråk, design och tekniska standarder. 

Riktlinjerna styr utvecklingen av våra tjänster så att de fungerar på samma sätt – oavsett var du som kund möter oss.

Branschorganisationer

Som medlem i Bankföreningen får vi möjlighet att samarbeta med andra banker kring tillgänglighetsfrågor. 

Vi är även medgrundare och deltar i det lokala rådet för IAAP Nordic (International Association of Accessibility Professionals). Där har vi möjlighet att dela kunskap och erfarenheter i ett nordiskt sammanhang. IAAP erbjuder kunskapscertifiering för de som arbetar med tillgänglighet.

Ny lag ställer högre krav på tillgänglighet

Kvinna sitter med en dator framför sig och talar i telefon. En katt står på bordet och nosar på en kaffekopp.

Vi fokuserar på att se till att våra digitala mötesplatser möter kraven i det Europeiska tillgänglighetsdirektivet. Direktivet ställer krav på oss banker att våra produkter och tjänster är tillgängliga för alla privatpersoner. Det gäller även de som har en funktionsnedsättning. En funktionsnedsättning kan vara permanent, temporär eller situationsberoende.

Kraven gäller från och med 28 juni 2025. Tillgänglighetsdirektivet läggs då till i Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. I Förordningen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet hittar du bestämmelser som kompletterar lagen och EU:s regelverk.