Handelsbanken
  • Bolån och andra lån
    • Bolån
      • Bolåneräntor
      • Bolånekalkyl
      • Lånelöfte
      • Flytta bolånet till oss
      • Höja bolån
      • Grönt bolån
    • Andra lån
      • Privatlån
      • Grönt energilån
  • Spara och pension
    • Spara
    • Sparformer
      • Sparkonto med ränta
      • Investeringssparkonto
      • Kapitalförsäkringar
    • Fonder
      • Fondlista
      • Fondtips
      • Fondskolan
    • Pension
      • Tjänstepension
      • Premiepension
      • Privat pensionssparande
      • Flytta din pension till oss
      • Ta ut din pension
      • Trygghetsförsäkringar
    • Aktier och andra värdepapper
    • Premium
    • Private Banking
    • Spara klokt
      • Spara till buffert
      • Börja spara i fonder som nybörjare
      • Spartips för ditt barns framtid
  • Vardagstjänster
    • Bankkort och kreditkort
      • Jämför kort
      • Aktivera kort
    • Digitala tjänster
      • Internetbanken
      • Inloggningssätt
      • Mobilt BankID
      • Ny mobil
      • Swish
    • Konton och betalningar
      • Betala räkningar
      • Lönekonto
      • Sparkonto med ränta
      • Utlandsbetalningar
    • Banktjänster för barn och unga
      • Teckna banktjänster för barn och unga
    • Studenterbjudande
  • Kontakt och support
    • Hjälp och support
    • Säkerhet och bedrägeri
      • Vanliga bedrägerier
      • Anmäl bedrägeri
    • Om vår rådgivning
  • Bli kund

Byt till

  • Privat
  • Företag
  • Ekonomi i livet
  • Om oss
""""

Kontakt och support

Välkommen att kontakta oss med dina frågor eller hitta svaren på din fråga här.
PrivatkundFöretagskund
  1. Privat
  2. Kontakt och support

Hitta svaren på de vanligaste frågorna

  • Din nya telefon behöver ha BankID-appen och Handelsbankens app för privatpersoner. Därefter loggar du in i bankappen på din gamla telefon och följer instruktionen i menyvalet ”Beställ nytt BankID till annan enhet” under Digitala tjänster. Tjänsten är tillgänglig för dig över 16 år. 

    Bra att tänka på när du har ny mobil

  • Om det är första gången som du skaffar ett Mobilt BankID gör du det enklast i internetbanken. Du kan också få hjälp av oss på ett bankkontor.

    Mer om Mobilt BankID

  • Du behöver ett inloggningskort, en kortläsare och en sladd till kortläsare. Följ sedan instruktionen i denna länk:

    Installera BankID och drivrutin

  • För att använda appen behöver du ha ett avtal om telefontjänster, det kan du ordna i internetbanken. Därefter kan du logga in i appen om du identifierar dig med Mobilt BankID. Vill du logga in med en personlig kod behöver du först aktivera din app.

    Aktivera appen

  • Har du blivit av med ditt kort behöver du spärra det direkt. Du kan spärra kortet i appen, internetbanken eller genom att ringa. Läs hur du spärrar kortet här eller ring direkt.

    Ring i Sverige 020-41 12 12

    Ring från utlandet +46 8 411 21 22

  • Du kan spärra ditt BankID genom att logga in i internetbanken Öppnas i nytt fönster eller ring något av dessa nummer. 

    Ring i Sverige 020-41 12 12

    Ring från utlandet +46 8 411 21 22

Fler vanliga frågor

Välj hur du vill kontakta oss

Ring dygnet runt

Vi hjälper dig med bankärenden och supportfrågor. Identifiera dig med Mobilt BankID eller personlig kod.

Ring 0771-77 88 99

Chatta med oss

Här kan du som privatkund få svar på dina allmänna bankfrågor och hur du använder våra digitala tjänster.

Till chatten

Fråga oss på Facebook

Du kan även kontakta oss på Facebook för att ställa dina frågor. Öppet 8-22 varje dag.

Fråga på FacebookÖppnas i nytt fönster

Vill du träffa oss istället? Möt oss på bankkontoret.

Våra experter på bankkontoret erbjuder dig kvalificerad rådgivning för att du ska kunna fatta kloka ekonomiska beslut. Vi hjälper dig med till exempel bolån, placeringar eller sparande till pension. Boka tid för ett rådgivningsmöte där vi gör en personlig behovsanalys och tillsammans går igenom din ekonomi och hittar de bästa lösningarna för dig.

Hitta ditt bankkontor
a farming family - Handelsbanken.se

Har du förbättringsförslag, synpunkter eller klagomål?

Har du förslag på hur vi kan bli bättre?

Har du önskemål om en förbättring av våra produkter eller tjänster? Är det något som du saknar i vårt utbud? Berätta gärna vad du tycker och vad du har för förslag. Vi använder din feedback till att bli bättre.

Skicka en synpunkt

Har du ett klagomål?

Ett klagomål innebär att du - i ett enskilt ärende - är missnöjd med hanteringen av en finansiell tjänst, produkt eller bankens service. Här hittar du information om hur du gör när du vill framföra ett klagomål i ett specifikt ärende och hur vi hanterar det.

Så skickar du ett klagomål

Officiell kontaktinformation

Huvudkontor

Kungsträdgårdsgatan 2
106 70 Stockholm 

Växel: 08-701 10 00

Faktureringsadress

Svenska Handelsbanken AB
FE 7628
831 90 Östersund

GLN 7350043760137
PEPPOL ID: 0007:5020077862

Mejladress för fakturering: 
SHBAB@pdf.scancloud.se

Företagsinformation

Organisationsnummer: 502007-7862
SWIFT-/BIC-adress: HANDSESS
LEI-nummer (legal entity identifier): NHBDILHZTYCNBV5UYZ31
GIIN-nummer: TT0D1B.00000.LE.752

Upptäck EFN Ekonomikanalen

EFN- ekonomikanalen

Program, poddar och magasin

Lär dig mer om ekonomi, följ med i debatten och få senaste ekonominyheterna. Alla inslag och program är reklamfria. 

EFN Ekonomikanalen drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken. 

Se hela utbudet här

Rådgivning

Vi har ett rikstäckande kontorsnät med fler än 1 800 rådgivare över hela landet.

Hitta bankkontor

Kontakta oss

Bli kund

Personlig service

Vi hjälper dig med bankärenden och supportfrågor. Var beredd med Mobilt BankID eller din personliga kod när du ringer. Öppet dygnet runt. 

Ring 0771-77 88 99

Chatta med oss

Vanliga frågor

Spärra kort

Du kan spärra ditt privata kort direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa. 

För att spärra ditt företagskort:  

Ring 020‑41 12 12   
Från utlandet:  +46 8 411 21 22

Spärra BankID

Mobilt BankID kan du spärra direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa.

För att spärra BankID på kort:

Ring 020‑41 12 12  
Från utlandet:  +46 8 411 21 22

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Juridiska dokument
  • Säkerhet och bedrägeri
  • Sociala medier
  • Global startsida  Öppnas i nytt fönster
  • Finland  Öppnas i nytt fönster
  • Nederländerna  Öppnas i nytt fönster
  • Norge  Öppnas i nytt fönster
  • Storbritannien  Öppnas i nytt fönster
  • © Svenska Handelsbanken AB (publ)