En man sitter vid sin dator.

Har du ett klagomål?

Så här går det till att klaga

Handelsbanken tar klagomål på största allvar. Det ger oss en möjlighet att rätta till fel eller missförstånd som uppstått och det hjälper oss att ständigt förbättras.

Hantering av klagomål (pdf) Öppnas i nytt fönster

1. Vänd dig till ditt bankkontor

Om du har ett klagomål ska du i första hand kontakta den som hjälpte dig med ditt ärende eller kontorschefen på ditt lokala bankkontor.

2. Omprövning av bankkontorets beslut

För omprövning av bankkontorets beslut kan du kontakta Handelsbankens klagomålsansvariga via klagomal@handelsbanken.se

Eller skriv till:
Handelsbanken
Klagomålsansvarig
106 70 Stockholm

Du kan också använda kontaktformuläret.

Mottaget klagomål
Bankens klagomålsansvariga besvarar ditt ärende. Antingen får du svar på ditt klagomål inom tre arbetsdagar eller så får du en mottagningsbekräftelse med ett datum då du kan förvänta dig ett svar. Målet är att alla klagomål ska besvaras inom 14 dagar.

3. Omprövning av Handelsbankens beslut

För att ompröva Handelsbankens beslut hänvisar vi till någon av följande oberoende organisationer eller myndigheter. 

Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser.  Mer information finns på arn.se Öppnas i nytt fönster. Rättslig prövning vid allmän domstol. Både företagare och konsumenter har möjlighet att pröva tvisten i allmän domstol. Mer information om processen finns på domstol.se. Öppnas i nytt fönster

Dotterbolag

Om du har ett klagomål som gäller något av våra dotterbolag nedan ska du vända dig direkt till bolaget. Gällande övriga dotterbolag vänder du dig i första hand till den som hjälpte dig med ditt ärende, eller kontorschefen på ditt bankkontor, enligt beskrivningen på denna sida.

Mer information och råd

För mer information och råd kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå. Du kan även vända dig till Konsumentverket eller till konsumentvägledningen i din kommun.

Frågor och synpunkter

Har du synpunkter om Handelsbanken eller på någon av våra tjänster? Berätta för oss hur vi kan bli bättre. Du kan också ställa frågor om Handelsbanken.

Frågor och synpunkter