Handelsbanken
  • Bolån och andra lån
    • Bolån
      • Bolåneräntor
      • Bolånekalkyl
      • Lånelöfte
      • Flytta bolånet till oss
      • Höja bolån
      • Grönt bolån
    • Andra lån
      • Privatlån
      • Grönt energilån
  • Spara och pension
    • Spara
    • Sparformer
      • Sparkonto med ränta
      • Investeringssparkonto
      • Kapitalförsäkringar
    • Fonder
      • Fondlista
      • Fondtips
      • Fondskolan
    • Pension
      • Tjänstepension
      • Premiepension
      • Privat pensionssparande
      • Flytta din pension till oss
      • Ta ut din pension
      • Trygghetsförsäkringar
    • Aktier och andra värdepapper
    • Premium
    • Private Banking
    • Spara klokt
      • Spara till buffert
      • Börja spara i fonder som nybörjare
      • Spartips för ditt barns framtid
  • Vardagstjänster
    • Bankkort och kreditkort
      • Jämför kort
      • Aktivera kort
    • Digitala tjänster
      • Internetbanken
      • Inloggningssätt
      • Mobilt BankID
      • Ny mobil
      • Swish
    • Konton och betalningar
      • Betala räkningar
      • Lönekonto
      • Sparkonto med ränta
      • Utlandsbetalningar
    • Banktjänster för barn och unga
      • Teckna banktjänster för barn och unga
    • Studenterbjudande
  • Kontakt och support
    • Hjälp och support
    • Säkerhet och bedrägeri
      • Vanliga bedrägerier
      • Anmäl bedrägeri
    • Om vår rådgivning
  • Bli kund

Byt till

  • Privat
  • Företag
  • Ekonomi i livet
  • Om oss
  1. Privat
  2. Kontakt och support
  3. Klagomål

Klagomål

Vi tar dina klagomål på allvar
Kvinna på tåg pratar i mobil

Vår klagomålspolicy

Vi ser positivt på de klagomål som vi får ta del av och vi strävar efter att ditt klagomål ska behandlas korrekt, omsorgsfullt och så skyndsamt som möjligt. Du har rätt att få ett sakligt svar och kan begära att få det skriftligt om du vill. Om vi inte kan tillmötesgå ditt klagomål får du en motivering till detta.

Hantering av klagomål (pdf) Öppnas i nytt fönster

1. Vänd dig till ditt bankkontor

Om du har ett klagomål att framföra, börja med att kontakta den som hjälpte dig med ditt ärende eller kontorschefen på ditt lokala bankkontor.

Hitta ditt bankkontor

2. Om du inte är nöjd med kontorets beslut

Om du vill att bankkontorets beslut ska omprövas kan du kontakta bankens klagomålsansvariga via klagomal@handelsbanken.se

Eller skriv till:
Handelsbanken
Klagomålsansvarig
106 70 Stockholm

Du kan också använda kontaktformuläret.

Klagomål e-postformulär

Dotterbolag

Om du har ett klagomål som gäller något av våra dotterbolag nedan ska du vända dig direkt till bolaget. Gällande övriga dotterbolag vänder du dig i första hand till den som hjälpte dig med ditt ärende, eller kontorschefen på ditt bankkontor, enligt beskrivningen på denna sida.

Till Handelsbanken Liv
Till Ecster AB

Vill du överklaga bankens beslut?

Om du inte är nöjd med bankens beslut utan vill överklaga det hänvisar vi dig som konsument till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Öppnas i nytt fönster Både företagare och konsumenter kan vända sig till allmän domstol Öppnas i nytt fönster för att få ärendet prövat på nytt.

Om du som konsument ingått avtal med banken via internetbanken eller mobilappen

Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller mobilappen och det har uppstått en tvist, som du inte har kunnat lösa med banken, kan du använda EU:s onlineplattform för tvistlösning:  

EU:s onlineplattform för tvistlösning (nytt fönster) Öppnas i nytt fönster  

Även om du gör din anmälan via onlineplattformen kommer ärendet att skickas till ARN för prövning.Mer information om tvistlösning online hittar du på:  
Konsument Europa (nytt fönster) Öppnas i nytt fönster

Mer information och råd för konsumenter

Om du som konsument vill diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du kontakta: 
  • Konsumenternas Bank- och Finansbyrå Öppnas i nytt fönster
  • Konsumenternas försäkringsbyrå Öppnas i nytt fönster
  • Konsumentverket.se Öppnas i nytt fönster
  • Hallakonsument.se Öppnas i nytt fönster

Rådgivning

Vi har ett rikstäckande kontorsnät med fler än 1 800 rådgivare över hela landet.

Hitta bankkontor

Kontakta oss

Bli kund

Personlig service

Vi hjälper dig med bankärenden och supportfrågor. Var beredd med Mobilt BankID eller din personliga kod när du ringer. Öppet dygnet runt. 

Ring 0771-77 88 99

Chatta med oss

Vanliga frågor

Spärra kort

Du kan spärra ditt privata kort direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa. 

För att spärra ditt företagskort:  

Ring 020‑41 12 12   
Från utlandet:  +46 8 411 21 22

Spärra BankID

Mobilt BankID kan du spärra direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa.

För att spärra BankID på kort:

Ring 020‑41 12 12  
Från utlandet:  +46 8 411 21 22

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Juridiska dokument
  • Säkerhet och bedrägeri
  • Sociala medier
  • Global startsida  Öppnas i nytt fönster
  • Finland  Öppnas i nytt fönster
  • Nederländerna  Öppnas i nytt fönster
  • Norge  Öppnas i nytt fönster
  • Storbritannien  Öppnas i nytt fönster
  • © Svenska Handelsbanken AB (publ)