1. Vänd dig till ditt bankkontor
Om du har ett klagomål ska du i första hand kontakta den som hjälpte dig med ditt ärende eller kontorschefen på ditt lokala bankkontor.
2. Omprövning av bankkontorets beslut
För omprövning av bankkontorets beslut kan du kontakta Handelsbankens klagomålsansvariga via klagomal@handelsbanken.se
Eller skriv till:
Handelsbanken
Klagomålsansvarig
106 70 Stockholm
Du kan också använda kontaktformuläret.
Mottaget klagomål
Bankens klagomålsansvariga besvarar ditt ärende. Antingen får du svar på ditt klagomål inom tre arbetsdagar eller så får du en mottagningsbekräftelse med ett datum då du kan förvänta dig ett svar. Målet är att alla klagomål ska besvaras inom 14 dagar.
3. Omprövning av Handelsbankens beslut
För att ompröva Handelsbankens beslut hänvisar vi till någon av följande oberoende organisationer eller myndigheter.
Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Mer information finns på arn.se
Öppnas i nytt fönster. Rättslig prövning vid allmän domstol. Både företagare och konsumenter har möjlighet att pröva tvisten i allmän domstol. Mer information om processen finns på domstol.se.
Öppnas i nytt fönster
Dotterbolag
Om du har ett klagomål som gäller något av våra dotterbolag nedan ska du vända dig direkt till bolaget. Gällande övriga dotterbolag vänder du dig i första hand till den som hjälpte dig med ditt ärende, eller kontorschefen på ditt bankkontor, enligt beskrivningen på denna sida.