Vanliga frågor om våra tjänster
Vanliga frågor om våra digitala tjänster
-
Din nya telefon behöver ha BankID-appen och Handelsbankens app för privatpersoner, därefter loggar du in i bankappen på din gamla telefon och följer instruktionen i menyvalet ”Beställ nytt BankID till annan enhet” under Övriga tjänster. Tjänsten är tillgänglig för dig över 16 år.
-
Om det är första gången som du skaffar ett Mobilt BankID gör du det enklast i internetbanken. Du behöver logga in med inloggningskort och kortläsare med sladd. Du kan också få hjälp av oss på ett bankkontor.
-
Du behöver ett inloggningskort, en kortläsare och en sladd till kortläsare. Följ sedan instruktionen i denna länk:
-
För att använda appen behöver du ha ett avtal om telefontjänster, det kan du ordna i internetbanken. Därefter kan du logga in i appen om du identifierar dig med Mobilt BankID. Vill du logga in med en personlig kod behöver du först aktivera din app.
Vanliga frågor om räntor, konton, kontanter och dödsbo
-
Här har vi listat våra olika räntor för både bostadslån och sparande:
Aktuella boräntor Öppnas i nytt fönster
Aktuella sparräntor för privatkunder Öppnas i nytt fönster
Aktuella sparräntor för företagskunder Öppnas i nytt fönster
-
Enligt Penningtvättslagen är vi skyldiga att ha god kännedom om dig när du är kund hos oss. Vi måste förstå syftet med affärsrelationen och dina transaktioner.Vad innebär det för dig?
När du blir kund hos oss får du besvara frågor så att vi lär känna dig och förstår hur du tänker använda bankens produkter och tjänster. När du sätter in pengar eller överför värdepapper har banken en skyldighet att ta reda på varifrån pengarna eller tillgångarna kommer.Du kan vara trygg i att vi behandlar kundinformation konfidentiellt då vi alltid omfattas av den så kallade banksekretessen. -
Här hittar du information om vad som är viktigt att tänka på kring dödsboets ekonomi:
-
Har det blivit dags för ditt barn att få in veckopengen på eget konto? Du som vårdnadshavare kan själv öppna ett Allkonto Ung och ansluta ett Bankkort Start (tidigare kallat Maestro) i internetbanken. Vill du koppla på fler tjänster, som till exempel tillgång till Swish, kontaktar du oss på bankkontoret och bokar en tid. Ger ni vårdnadshavare varandra fullmakt behöver bara en av er komma till bankkontoret. Fullmakten tecknar du också i internetbanken.Mer information
-
Våra bankkontor är kontantfria. Vill du sätta in eller ta ut kontanter, kan du göra det i Bankomats uttags- och insättningsautomater. På bankomats webbplats hittar du närmaste automat.
-
Vilket clearingnummer och kontonummer du har ser du när du är inloggad i mobilappen eller i internetbanken.
I Handelsbanken har varje bankkontor ett eget clearingnummer som består av fyra siffror. Du hittar clearingnumret på respektive bankkontors sida.
Läs mer om vad clearingnummer och kontonummer är.
Vanliga frågor om våra företagstjänster
-
Du beställer det i internetbanken. Saknar du behörighet att kunna beställa tjänster digitalt behöver du uppdatera din fullmakt med behörigheten Affärstjänster.
Beställ här Öppnas i nytt fönster
Du kan också kontakta bankkontoret och fråga efter engagemangsbeskedet.
-
Alla köp och kontantuttag dras direkt från det företagskonto som kortet är kopplat till. Överblick över kortköpen får du i internetbanken eller bankappen.
-
Business Card är ett kreditkort, vilket innebär att det så kallade kreditbeloppet du ansöker om styr hur mycket du har att handla för – ditt köputrymme. Om ditt kreditbelopp behöver höjas eller sänkas fyller du i en ny kreditansökan i internetbanken eller genom att kontakta ditt bankkontor. Vilket köputrymme du har syns i Business Card-appen.
-
Du kan välja mellan följande alternativ:
- I vår Business Card-app eller i bankappen för privatkunder.
- I internetbanken för privatkunder. Du aktiverar kortet under Konton och kort.
- Ringa 0771-77 88 99. Du identifierar dig enkelt med Mobilt BankID.
-
Här hittar du datum och klockslag för hela året när du senast kan godkänna dina löneutbetalningar för att de ska nå fram i tid.