Handelsbanken
  • Bolån och andra lån
    • Bolån
      • Bolåneräntor
      • Bolånekalkyl
      • Lånelöfte
      • Flytta bolånet till oss
      • Höja bolån
      • Grönt bolån
    • Andra lån
      • Privatlån
      • Grönt energilån
  • Spara och pension
    • Spara
    • Sparformer
      • Sparkonto med ränta
      • Investeringssparkonto
      • Kapitalförsäkringar
    • Fonder
      • Fondlista
      • Fondtips
      • Fondskolan
    • Pension
      • Tjänstepension
      • Premiepension
      • Privat pensionssparande
      • Flytta din pension till oss
      • Ta ut din pension
      • Trygghetsförsäkringar
    • Aktier och andra värdepapper
    • Premium
    • Private Banking
    • Spara klokt
      • Spara till buffert
      • Börja spara i fonder som nybörjare
      • Spartips för ditt barns framtid
  • Vardagstjänster
    • Bankkort och kreditkort
      • Jämför kort
      • Aktivera kort
    • Digitala tjänster
      • Internetbanken
      • Inloggningssätt
      • Mobilt BankID
      • Ny mobil
      • Swish
    • Konton och betalningar
      • Betala räkningar
      • Lönekonto
      • Sparkonto med ränta
      • Utlandsbetalningar
    • Banktjänster för barn och unga
      • Teckna banktjänster för barn och unga
    • Studenterbjudande
  • Kontakt och support
    • Hjälp och support
    • Säkerhet och bedrägeri
      • Vanliga bedrägerier
      • Anmäl bedrägeri
    • Om vår rådgivning
  • Bli kund

Byt till

  • Privat
  • Företag
  • Ekonomi i livet
  • Om oss
  1. Privat
  2. Kontakt och support
  3. Hjälp och support
  4. Vanliga frågor

Vanliga frågor om våra tjänster

Här hittar du frågor och svar om våra olika tjänster samlat. Skulle du inte hitta svaret på just din fråga är vi bara ett mejl eller telefonsamtal bort.
Kvinna framför laptop i soffan

Vanliga frågor om våra digitala tjänster

  • Din nya telefon behöver ha BankID-appen och Handelsbankens app för privatpersoner. Därefter loggar du in i bankappen på din gamla telefon och följer instruktionen i menyvalet ”Beställ nytt BankID till annan enhet” under Övriga tjänster. Tjänsten är tillgänglig för dig över 16 år. 

    Mer om Mobilt BankID

  • Om det är första gången som du skaffar ett Mobilt BankID gör du det enklast i internetbanken. Du behöver logga in med inloggningskort och kortläsare med sladd. Du kan också få hjälp av oss på ett bankkontor.

    Mer om Mobilt BankID

  • Du behöver ett inloggningskort, en kortläsare och en sladd till kortläsare. Följ sedan instruktionen i denna länk:

    Installera BankID och drivrutin

  • För att använda appen behöver du ha ett avtal om telefontjänster, det kan du ordna i internetbanken. Därefter kan du logga in i appen om du identifierar dig med Mobilt BankID. Vill du logga in med en personlig kod behöver du först aktivera din app.

    Aktivera appen

Vanliga frågor om räntor, konton, kontanter och dödsbo

  • Här har vi listat våra olika räntor för både bostadslån och sparande:

    Aktuella boräntor Öppnas i nytt fönster

    Aktuella sparräntor för privatkunder Öppnas i nytt fönster

    Aktuella sparräntor för företagskunder Öppnas i nytt fönster

  • Enligt Penningtvättslagen är vi skyldiga att ha god kännedom om dig när du är kund hos oss. Vi måste förstå syftet med affärsrelationen och dina transaktioner. 
     
    Vad innebär det för dig?
    När du blir kund hos oss får du besvara frågor så att vi lär känna dig och förstår hur du tänker använda bankens produkter och tjänster. När du sätter in pengar eller överför värdepapper har banken en skyldighet att ta reda på varifrån pengarna eller tillgångarna kommer. 
     
    Du kan vara trygg i att vi behandlar kundinformation konfidentiellt då vi alltid omfattas av den så kallade banksekretessen.
     
    Mer om varför vi är så frågvisa
  • Här hittar du information om vad som är viktigt att tänka på kring dödsboets ekonomi: 

    När någon avlider

    Dödsboets banktjänster

    Betala dödsboets fakturor

  • Har det blivit dags för ditt barn att få in veckopengen på eget konto? Du som vårdnadshavare kan själv öppna ett Allkonto Ung och ansluta ett Bankkort Start (tidigare kallat Maestro) i internetbanken. Vill du koppla på fler tjänster, som till exempel tillgång till Swish, kontaktar du oss på bankkontoret och bokar en tid. Ger ni vårdnadshavare varandra fullmakt behöver bara en av er komma till bankkontoret. Fullmakten tecknar du också i internetbanken. 
     
    Mer information
    Barn och unga
  • Våra bankkontor är kontantfria. Vill du sätta in eller ta ut kontanter, kan du göra det i Bankomats uttags- och insättningsautomater. På bankomats webbplats hittar du närmaste automat.  
     
    Kontantautomater Öppnas i nytt fönster
  • Vilket clearingnummer och kontonummer du har ser du när du är inloggad i mobilappen eller i internetbanken.

    I Handelsbanken har varje bankkontor ett eget clearingnummer som består av fyra siffror. Du hittar clearingnumret på respektive bankkontors sida. 

    Läs mer om vad clearingnummer och kontonummer är.

Vanliga frågor om våra företagstjänster

  • Du beställer det i internetbanken. Saknar du behörighet att kunna beställa tjänster digitalt behöver du uppdatera din fullmakt med behörigheten Affärstjänster. 

    Beställ här Öppnas i nytt fönster

    Du kan också kontakta bankkontoret och fråga efter engagemangsbeskedet.

  • Alla köp och kontantuttag dras direkt från det företagskonto som kortet är kopplat till. Överblick över kortköpen får du i internetbanken eller bankappen.
     
    Mer information om Business Debit.
  • Business Card är ett kreditkort, vilket innebär att det så kallade kreditbeloppet du ansöker om styr hur mycket du har att handla för – ditt köputrymme. Om ditt kreditbelopp behöver höjas eller sänkas fyller du i en ny kreditansökan i internetbanken eller genom att kontakta ditt bankkontor. Vilket köputrymme du har syns i Business Card-appen.
     
    Mer information om Business Card
  • Du kan välja mellan följande alternativ: 
    1. I vår Business Card-app eller i bankappen för privatkunder.
    2. I internetbanken för privatkunder. Du aktiverar kortet under Konton och kort.  
    3. Ringa 0771-77 88 99. Du identifierar dig enkelt med Mobilt BankID.
  • Här hittar du datum och klockslag för hela året när du senast kan godkänna dina löneutbetalningar för att de ska nå fram i tid. 

    Alla bryttider

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss

Kvinna står i fönster med sin dator i kvällen

Ring dygnet runt

Kontakta oss dygnet runt för hjälp med bankärenden och supportfrågor. Identifiera dig enkelt med Mobilt BankID.

Ring 0771-77 88 99
Man ligger i hammock hemma

Chatta med oss

Här kan du som privatkund ställa frågor som rör privata bankärenden, support eller allmänna bankfrågor.

Till chatten
Par sitter inomhus

Boka tid för rådgivning

Har du funderingar kring din ekonomi? Ring eller mejla ditt bankkontor och boka en tid. 

Hitta bankkontor

Rådgivning

Vi har ett rikstäckande kontorsnät med fler än 1 800 rådgivare över hela landet.

Hitta bankkontor

Kontakta oss

Bli kund

Personlig service

Vi hjälper dig med bankärenden och supportfrågor. Var beredd med Mobilt BankID eller din personliga kod när du ringer. Öppet dygnet runt. 

Ring 0771-77 88 99

Chatta med oss

Vanliga frågor

Spärra kort

Du kan spärra ditt privata kort direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa. 

För att spärra ditt företagskort:  

Ring 020‑41 12 12   
Från utlandet:  +46 8 411 21 22

Spärra BankID

Mobilt BankID kan du spärra direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa.

För att spärra BankID på kort:

Ring 020‑41 12 12  
Från utlandet:  +46 8 411 21 22

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Juridiska dokument
  • Säkerhet och bedrägeri
  • Sociala medier
  • Global startsida  Öppnas i nytt fönster
  • Finland  Öppnas i nytt fönster
  • Nederländerna  Öppnas i nytt fönster
  • Norge  Öppnas i nytt fönster
  • Storbritannien  Öppnas i nytt fönster
  • © Svenska Handelsbanken AB (publ)