Tillgänglighet i mobilappen

Här beskriver vi hur Handelsbankens mobilapp för privatkunder uppfyller lagen om tillgänglighet. Du hittar även information om eventuella brister i tillgänglighet och hur du kan rapportera brister till oss.

Hur tillgänglig är mobilappen?

Handelsbanken står bakom den inloggade mobilappen. Vi vill att så många privatkunder som möjligt ska kunna använda mobilappen. 

På den här sidan beskriver vi hur mobilappen för privatkunder uppfyller lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Vi beskriver även eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Så här har vi testat mobilappen

För att kontrollera att våra digitala tjänster är tillgängliga för alla, använder vi både automatiska tester och manuella kontroller. 

De manuella kontrollerna görs av experter och följer en lista med krav som bygger på standarder och riktlinjer som är relevanta för den nya lagen. Vi följer europeiska standarden EN 301 549 v3.2.1. Den är kompletterad med det som klassas som nivå A och AA i de globala riktlinjerna för webbinnehåll WCAG 2.2 Öppnas i nytt fönster. Ett annat krav är att vi som bank ska använda ett begripligt språk när vi beskriver våra banktjänster. 

Våra experter kontrollerar bland annat koden, om man kan använda tangentbordet för att navigera, kontraster, zoom och textstorlek. Vi testar också med skärmläsare för att höra hur tjänsterna fungerar för personer med synnedsättning.

Senaste bedömningen

Senaste bedömningen gjordes innan 28 juni 2025.

Redogörelsen uppdaterades senast den 27 juni 2025.

Hittar du brister i vår tillgänglighet?

Kom med förbättringsförslag 

Vi strävar hela tiden efter att förbättra vår digitala tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

PTS – Post- och telestyrelsen – är den myndighet som är ansvarig för marknadskontroll av det som omfattas av tillgänglighetslagen. PTS har även tillsynsansvar för vissa av tjänsterna som omfattas av lagen: elektroniska kommunikationstjänster, banktjänster och e-handel.

Om du har frågor kan du kontakta PTS på: tillganglighetslagen@pts.se

Innehåll som inte är tillgängligt

På vissa ställen i tjänsten möter vi inte de här tillgänglighetskraven:

Tillgänglighetsbrister i dokument och språk

Pdf-dokument

Pdf-dokument som ligger i våra tjänster och på vår publika webbplats kan delvis brista i tillgänglighet. 

Det kan göra att struktur – i form av så kallade taggar – saknas och dessa krävs för att skärmläsare ska fungera korrekt. 

Navigering kan också påverkas och att viss information inte läses upp av en skärmläsare. Det kan exempelvis handla om alternativtexten för en bild. 

Språknivå

Den nya lagen kräver att information om banktjänster ska vara tydlig, konkret och relevant. ​Språket får inte vara mer avancerat än vad som kallas nivå B2 enligt Europarådets gemensamma europeiska referensram för språk. Det motsvarar en övre medelnivå i språkförståelse. 

Vi är medvetna om att vissa delar av våra digitala tjänster i dagsläget kan innehålla språk som överstiger denna nivå. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra språket i våra tjänster för att säkerställa att de är tillgängliga för så många som möjligt.