Trade Finance

När du gör affärer med utlandet är det viktigt att välja rätt betalningsinstrument. Vi hjälper dig komma fram till vad som passar din affär.

Minska riskerna med rätt betalning

Affärer med utlandet

Vilken typ av betalning du ska välja beror på hur affären ser ut, vilket land din leverantör eller kund finns i, och hur väl du känner dem. Behöver ditt företag hjälp med att göra affärer med utlandet mer effektiva och säkra? Du kanske behöver en leverantörskredit? Vi hjälper dig att öka chanserna för en lyckad affär.

Vad är Trade Finance och hur fungerar det?

När du gör affärer med utlandet kan säljaren ibland kräva förskottsbetalning för att minska risken att inte få betalt när varorna skickats. Köparen kan i sin tur kräva att säljaren visar dokument på vad som har skickats. Om du tar hjälp av banken kan du få stöd i processen. Om du till exempel använder en remburs sker betalning till leverantören först när vissa dokument har visats för banken.

En kvinna arbetar med sin dator

Trade Finance-lösningar

Remburser

En remburs (Letter of Credit, L/C) är en trygg och flexibel betalningsform. Förenklat är den en kombination av en garanti och ett betalningsuppdrag.

När rembursen har öppnats lovar banken att betala, om de dokument som ni kommit överens om visas upp och godkänns. En remburs kan också fungera som en leverantörskredit. Villkoren för krediten förhandlas mellan parterna och skrivs in i rembursen. Den fungerar även som en försäkring om att köparen kan betala, vilket gör det enklare för säljaren. Detta eftersom banken som öppnar rembursen gör en vanlig kreditprövning på sin kund.

Import- och exportremburser rekommenderas vid:

  • Affärer med nya affärspartners eller kunder
  • Affärer på osäkra marknader – politiskt eller ekonomiskt instabila
  • Import/export av varor som är special- eller säsongstillverkade
  • Stora belopp och längre tidsperioder

Dokumentinkasso

Vid inkassouppdrag (Document Collection, D/C) fungerar banken bara som förmedlare av dokument. Dokumenten visar villkoren för betalning och leverans av varan. När köparen har godkänt dokumenten som skickats från säljarens bank till köparens bank, får köparen tillgång till varan.

Betalning sker när dokumenten godkänns, eller mot godkännande av en växel som ska betalas på förfallodagen. Vid betalning med växel har säljaren gett köparen en leverantörskredit.

Att använda dokumentinkasso ger större trygghet än en vanlig utlandsbetalning.

Bankgaranti

När man gör affärer med utlandet är det vanligt att någon vill ha en säkerhet i form av en bankgaranti. Det betyder att Handelsbanken lovar att betala ett visst belopp till mottagaren om du inte gör det du har lovat i avtalet. Det kan handla om att leverera varor, göra ett jobb eller betalningar.

Det finns olika typer av bankgarantier beroende på vad ditt företag behöver:

Betalningsgaranti
Ger trygghet om du vill erbjuda längre tid för betalning. Som säljare kan du be köparens bank om en betalningsgaranti.

Förskottsgaranti
Gör det möjligt att börja köpa in och producera eftersom kunden kan betala i förskott. Garantin ger köparen rätt att få tillbaka pengarna om du inte uppfyller avtalet.

Fullgörandegaranti
Ger dina kunder förtroende eftersom de får ersättning om du inte levererar eller gör det du har lovat.

Standbyremburs
En standbyremburs (Standby Letter of Credit, SBLC) är en garanti som liknar en remburs och följer det avtal du och din affärspartner har. Den kan användas om ni inte kommer överens om hur garantin ska se ut eller vilket lands lagar som ska gälla. En standbyremburs kan till exempel användas för att garantera betalning eller att ett förskott betalas tillbaka.

Vi hjälper dig med dina utlandsaffärer

Vi kan hjälpa dig hitta rätt betalningslösning för ditt företag. Din transaktion är säker med oss. Kontakta ditt lokala bankkontor för mer information.