Vem är betalningsansvarig?
För varje företagskort kan ni välja vem som ska vara betalningsansvarig, det kan vara antingen företaget eller kortinnehavaren. Det handlar alltså om vem som ska få fakturan och betala den. Om medarbetaren står som betalningsansvarig så gör i regel han eller hon en reseräkning för att få betalt för sina utlägg av företaget innan kortfakturan ska betalas. Ni kan välja olika lösningar till olika kortinnehavare.
Vilket köputrymme behöver ni?
Ni betalar alla kortköp i efterskott och behöver därför ansöka om ett köputrymme. Det kostar inget extra och ni kan ha olika limiter på olika kort.
Hur lång betaltid vill ni ha?
Som standard har kortet tio dagars betaltid vilket innebär att beloppet ska betalas tio dagar efter fakturadatum. Mot ett tillägg kan ni förlänga betaltiden upp till 30 dagar. En god likviditet handlar i regel om att snabbt få betalt av sina kunder och att långsamt betala sina leverantörer. Men med räntefri kredit på ditt företagskort kan din leverantör få betalt direkt samtidigt som du har riktigt lång betaltid.
Ändra eller lägga till
Behöver du ändra betalsätt, betaltid, lägga till nya kortinnehavare eller ändra kortlimiter? Då hittar du alla blanketter här.