Skicka utlandsbetalningar

Företag använder utlandsbetalningar för att sätta in pengar på ett konto i utlandet. Det är viktigt att du fyller i rätt information, som BIC och IBAN.

Välj rätt betalning

När du importerar från utlandet och ska betala din leverantör behöver du välja rätt typ av betalning och se till att all information är med.

Vad är en utlandsbetalning?

En utlandsbetalning är ett uppdrag du skickar till banken för att betala till ett konto i ett annat land.

När passar en utlandsbetalning?

Det finns olika sätt att betala till utlandet. Vad som passar bäst beror på beloppet, mottagaren och typen av transaktion. Om du känner din leverantör väl kan en vanlig utlandsbetalning räcka. Annars kan du behöva en säkrare Trade Finance-lösning.

Du skickar uppdraget

  • via internetbanken
  • via fil från leverantörsreskontra 
  • via ditt bankkontor.

Olika betalsätt

Det finns olika typer av betalningar att välja mellan. Inom vilka länder eller mellan vilka företag ska pengarna skickas? I vilken valuta? Och är det extra bråttom eller fungerar normal handläggningstid?

Normalbetalning

Den mottagande banken får pengarna två bankdagar efter att Handelsbanken skickat iväg betalningsuppdraget. För en normalbetalning i euro inom EU/EES, samt i svenska kronor inom Sverige, får den mottagande banken pengarna en bankdag efter vår handläggningsdag.

Eurobetalning inom Europa (SEPA-betalning) / EU-betalning

Normalbetalning i euro till ett mottagarkonto inom SEPA-området: EES, Monaco, Schweiz och San Marino. Kontonummer anges med IBAN. Skickas samma dag som Handelsbanken tar emot betalningsuppdraget. Om betalningen görs inom EES får mottagarens bank pengarna en bankdag efter vår handläggningsdag. Vid betalning till Monaco, Schweiz eller San Marino finns pengarna hos mottagande bank två bankdagar efter att den skickats.
SEPA-betalningar

Expressbetalning

Mottagarens bank får pengarna en bankdag efter att Handelsbanken har skickat iväg betalningsuppdraget. Expressbetalning kan inte användas för betalningar i euro inom EU/EES eller för betalningar i svenska kronor inom Sverige. Handläggs med förtur.

Nordisk kundbetalning 

Kan endast beställas om mottagaren har konto hos någon av Handelsbankens nordiska enheter i Sverige, Norge eller Finland. Mottagaren får in pengarna på sitt konto en bankdag efter vår handläggningsdag. 

Finansiella och koncerninterna betalningar

För betalningar till finansinstitut eller företagsbetalningar inom en koncern. Kräver särskilda avtal mellan företaget och banken.


Ta hjälp av oss i växlingsfrågor

Två kollegor som sitter framför en dator.

Gör du utlandsbetalningar i svenska kronor? Det kan finnas många fördelar med att växla valutan innan betalningen går iväg. 

  • Du får bättre kontroll över beloppet som når mottagaren om du växlar innan.
  • Betalningen kan nå mottagaren tidigare.

Prata med oss så hittar vi en lösning som passar dig.

Vad är IBAN, BIC och Nationellt bank-id?

IBAN

IBAN är ett kontonummer skrivet enligt en standard som är gemensam inom Europa. Du hittar ditt kontos IBAN-nummer i internetbanken och mobilappen under Kontoinformation.

BIC (SWIFT)

BIC är en internationell standard för att på ett säkert sätt identifiera en bank. En BIC består alltid av 8 eller 11 tecken, de sex första är alltid bokstäver, därefter kan bokstäver eller siffror följa. BIC är inte obligatoriskt när IBAN används.

Nationellt bank-id

Nationellt bank-id fyller samma funktion som BIC, att identifiera en bank. Ett nationellt bank-id inleds alltid med två bokstäver och följs av siffror.

Viktigt när du skickar utlandsbetalningar

Utlandsbetalning till nytt land

När du lägger till ett nytt land för utlandsbetalning i din kundkännedom blir det en fördröjning på 24 timmar. Det är för att minska risken för bedrägeri. Efter det kan du göra din utlandsbetalning som vanligt.

Lagar och regler vid utlandsbetalningar

Vissa betalningar inom EES omfattas av en särskild lag – Betaltjänstlagen. Den innehåller regler om tid, kostnader och vad som gäller om betalningen blir försenad, inte kommer fram eller om kostnaderna blir fel.

Frågor och svar om utlandsbetalningar

  • Du väljer hur avgifterna ska fördelas vid utlandsbetalning. Det finns tre olika alternativ:

    Du som skickar pengar betalar endast Handelsbankens avgifter, Normalfallet (SHA).
    Handelsbankens avgifter för betalningen läggs på beloppet som ska skickas och betalas av dig som skickar pengarna. Övriga avgifter för betalningen betalas av den som tar emot pengarna. Detta alternativ måste väljas för att betalningen ska kunna bli en EU- eller SEPA-betalning.

    Du som skickar pengar betalar alla avgifter, även mottagarbankens (OUR).
    Handelsbankens och den utländska bankens avgifter för betalningen läggs på beloppet som ska skickas och betalas av dig som skickar pengarna. Detta alternativ rekommenderas inte, framförallt inte utanför EES, eftersom Handelsbanken inte kan garantera att det inte kommer till kostnader hos den utländska banken. 

    Den som tar emot pengarna betalar samtliga avgifter, även Handelsbankens. (BEN).
    Får endast användas vid överenskommelse mellan den som skickar och tar emot pengarna. Det överförda beloppet kommer att minskas med Handelsbankens och de utländska bankernas avgifter. 

  • Nej. Du kan göra en utlandsbetalning genom att logga in i internetbanken eller besöka ditt bankkontor.
  • Om pengarna som du skickar inte kommer fram kan du som avsändare reklamera betalningen. Det innebär att vi kontaktar den mottagande banken och frågar var pengarna är.


    Skulle du fylla i felaktiga uppgifter när du registrerar betalningen kan det hända att de frågar oss om ytterligare information för att kunna genomföra överföringen.

    Om Handelsbanken går ut med en förfrågan eller får en förfrågan gällande en betalning kan detta leda till en kostnad för dig som gör betalningen, minst 600 kr.

  • Handelsbankens BIC (Bank Identifier Code) är HANDSESS. BIC kallas ibland även SWIFT-adress.

  • Från och med den 1 april 2020 kan vi inte:

    • lösa in utländska checkar och resecheckar i utländsk valuta
    • lösa in check i valutan SEK som är utställd av en utländsk bank
    • utfärda utländsk check 

    Har du fått en utländsk check? Då behöver du ta kontakt med betalningsavsändaren för att returnera checken och be att få betalningen skickad på nytt som en elektronisk utlandsbetalning. Du behöver inkludera en del information. Vad för slags information som krävs hittar du i den blankett vi tagit fram för att underlätta för dig. 

    Blankett - instruktion för utlandsbetalning (pdf) Öppnas i nytt fönster

    OBS! Amerikanska banker föredrar att du anger kontonummer, clearingnummer, namn på banken och bankens BIC (Handelsbankens BIC är HANDSESS). 

  • IBAN (International Bank Account Number) är ett kontonummer skrivet enligt en standard som är gemensam inom Europa. Genom att använda IBAN kan betalningen göras snabbt och effektivt samtidigt som risken för att betalningen ska gå fel minskar. 

    Så här är IBAN uppbyggt: 

    IBAN är en serie av alfanumeriska tecken, som unikt identifierar ett bankkonto var som helst i hela världen. IBAN kan bestå av maximalt 34 tecken. I Sverige består IBAN av 24 tecken.

    • Två första bokstäverna identifierar landet där kontot finns
    • Därefter följer två kontrollsiffror, med dessa valideras hela IBAN begreppet
    • Den sista delen består av det nationella kontonumret inklusive eventuell bankidentifierare samt nollutfyllnad

Läs också

Tre jordglober mot blå bakgrund.

Ta betalt från utlandet

Det finns olika sätt att ta betalt från utlandet. Vad som är mest lämpligt kan bero på storleken på betalningen, om du känner kunden väl, eller vilken typ av transaktion det handlar om.

Ta betalt från utlandet