Kvinna står utomhus och tittar in kameran.

Svårlurad – ett initiativ av Sveriges banker

Tillsammans mot bedrägerier

Bli svårlurad! 

Vi vill att alla ska bli svårlurade. Bakom initiativet Svårlurad står Sveriges banker och Svenska Bankföreningen. Syftet är förstås att göra det svårare för bedragarna. Skydda dig själv och dina närstående genom att känna till hur bedragarna går till väga. Och våga lägga på luren!  

Reklamkampanjposter för svårlurad. Kvinna med glasögon utomhus

Se upp för bedragarna

Bedrägeriförsöken ökar och bedragarna hittar hela tiden nya sätt för att luras. Ju mer du känner till om hur och vad de brukar säga desto lättare är det att undvika att bli lurad. 

Bedragare kan sända ett sms eller utge sig för ringa från banken, en myndighet eller ett företag. Ofta försöker bedragaren stressa dig, till exempel genom att påstå att du är utsatt för något som måste åtgärdas omedelbart. Sedan erbjuder bedragaren dig hjälp med att lösa det påhittade problemet och rätta till situationen.

Tänk på att banken aldrig ringer upp och ber dig om koder eller att du ska logga in. Sker så lägger du på luren direkt.

Har du blivit lurad?

Anmäl bedrägeri:
0771-77 88 99
Spärra banktjänster:
020-41 12 12

Från utlandet:
+ 46 8 411 21 22

Kontakta även polisen:
114 14

Läs om de vanligaste bedrägerierna här

Sms-bedrägerier

På senare tid har sms-bedrägerier blivit vanligare. Bedragaren sänder ett sms som kan handla om att du tagit ett lån, måste förnya ditt BankID, att du måste bekräfta ett köp eller en leverans eller att du ska ringa upp ett telefonnummer för att stoppa ett bedrägeri. Sms:et ser ofta ut att komma från en trovärdig avsändare. 

Om du får ett sms, ring aldrig upp telefonnummer innan du kontrollerat att det stämmer. Klicka inte på länkar i sms. Får du ett misstänkt sms är det viktigt att rapportera det till teleoperatörernas gemensamma tjänst. Bara vidarebefordra sms:et till nummer 7726.

Tips för att skydda dig och dina nära mot bedrägeri

Prata med dina nära om risken att luras av bedragare. Berätta om bedragarnas knep för den som kanske inte har koll. Sprid så mycket kunskap och information som möjligt till den som behöver. Påminn om att:
  • lämna aldrig ut koder eller personlig information
  • logga inte in med BankID på någon annans uppmaning
  • banken ringer inte upp och ber om koder eller legitimeringar
  • våga lägga på luren, kontakta någon du litar på om du blir misstänksam
  • ring företaget personen ringer ifrån, från ett nummer du själv letar upp
  • låt aldrig någon fjärrstyra din dator eller mobil
  • scanna inte QR-koder som skickas till dig och dela inte din QR-kod i videosamtal
Äldre man som representerar svårlurad-kampanjen

Frågor och svar om bedrägerier

Investeringsbedrägerier

Så kan du bli lurad

Investeringsbedrägerier blir allt vanligare och är ofta långsiktiga. Bedrägerierna går ut på att vid upprepade tillfällen lura en investerare på pengar. Ett vanligt upplägg kan se ut så här.

  1. Bedrägeriet inleds med att du blir uppringd av en rådgivare som vill erbjuda en mycket attraktiv investering, ofta i form av kryptovalutor. Om du nappar på detta följer ytterligare och intensiva kontakter och du går med på att börja investera större och större summor.
  2. När du sedan vill sälja placeringen är det sällan "rätt läge". Ofta övertalas du att investera ännu mer pengar för att snitta ner kursen. Du kan också bli uppringd av en annan firma som vill köpa upp din placering men för att göra det måste du betala en rad påhittade avgifter i förväg.
  3. En tid senare och efter att du upptäckt bedrägeriet kan du i en ny fas bli uppringd av till exempel en advokat som påstår sig företräda andra som blivit lurade. Mot ytterligare avgifter i förskott kan du få hjälp att få dina pengar tillbaka. 

Blufföretagen har ofta webbplatser med ett professionellt utseende och namn som är snarlika välkända och etablerade företag. Ofta hänvisas det till falska myndigheter och deras webbplatser som de själva står bakom. 

Undvik att bli lurad

  • Låter det för bra för att vara sant är det oftast så

  • Var säker på att du förstår investeringen du vill göra 

  • Var vaksam på om det är brådskande att överföra pengar

  • Kontrollera om företaget finns med på Finansinspektionens varningslista

  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter på telefon

  • Låt dig inte luras en gång till genom att betala för att få tillbaka dina tidigare förlorade pengar.

Lär dig mer på Finansinspektionens webbplats

Skydda företaget mot bedrägeri – se tips!

En man loggar in på BankID via sin mobil.
  • Håll företagets fullmakter uppdaterade, var minst två fullmaktstagare för att godkänna betalningar. 
  • Var misstänksam vid oväntad kontakt och använd aldrig BankID på uppmaning av någon annan. 
  • Tillåt inte fjärrstyrning av mobil eller dator.
  • Se till att alltid ha den senaste versionen av BankID-appen och Handelsbankens appar.

Misstänker du bedrägeriförsök? Kontakta oss direkt!