Frågor och svar – student
Allmänna frågor
Frågor och svar
-
Hos oss är alla viktiga. Vi kommer från olika platser med olika bakgrund, erfarenhet och utbildning. Vi har olika perspektiv, tänker olika och bidrar därför på olika sätt. Allt detta försöker vi dra nytta av i vår verksamhet. Varje dag.
Vår idé om hur vi ska driva vår bank bygger på att vi litar på våra medarbetare och ger dem ett stort eget ansvar. Våra grundläggande värderingar innebär att vi:
- Sätter kunden i centrum och är affärsorienterade
- Arbetar långsiktigt
- Vågar fatta egna beslut
- Är nytänkande och proaktiva
- Tar ansvar för vår egen personliga utveckling
- Har hög etik och moral
- Tycker om ordning och reda
- Samarbetar mot gemensamma mål
- Bidrar till verksamhetens och kollegors utveckling
Att arbeta i Handelsbanken handlar främst om relationer med andra människor. Vi är alla en del i vår framgång och i de värden vi skapar genom vår förmåga att samarbeta med varandra. Det gäller oavsett var i banken vi arbetar.
- Sätter kunden i centrum och är affärsorienterade
-
Som anställd i Handelsbanken har du många utvecklingsmöjligheter. Du kan utvecklas i flera olika yrkesroller, arbeta inom olika områden i banken eller i något av de länder där vi har verksamhet.
En mycket viktig del är lärandet i det dagliga arbetet och att våra medarbetare tar ansvar för att utveckla sig själva, verksamheten och sina kollegor. När våra medarbetare utvecklas, utvecklas banken.
Vi arbetar i hög utsträckning med intern rekrytering, vilket gör att vi sprider vårt arbetssätt och vår kultur stärks i alla delar av banken.
Vår styrka bygger på våra medarbetares samlade kompetens.
-
För att du ska trivas hos oss är det viktigt att du vill ta ett stort eget ansvar och drivs av att sätta kunden främst. Det är också viktigt att du är intresserad, tar egna initiativ och är engagerad.
När vi rekryterar nya medarbetare söker vi efter personer som delar bankens grundläggande värderingar. Målet är att våra medarbetare ska spegla den marknad som vi verkar i – med olika bakgrund, kompetens och erfarenhet samt olika sätt att tänka och lösa problem.
-
På sidan ”Lediga tjänster” under fliken ”Jobba hos oss” hittar du våra utannonserade jobb. Där kan du även registrera ditt CV och personliga brev i vår rekryteringsdatabas. Du kan även få tips på tjänster som matchar just din profil.
-
Att börja din resa i banken redan under din studietid är det perfekta sättet att både få lära känna oss som företag och tillämpa dina kunskaper, men också få praktisk erfarenhet och utveckling redan i ett tidigt skede i ditt yrkesliv.
Vi får många förfrågningar från studenter som vill arbeta extra hos oss. Det är vi väldigt glada för. Under ”Lediga tjänster” hittar du lediga jobb för dig som student. Hittar du inte något ledig tjänst som passar dig just nu, men är intresserad av att jobba extra vid sidan om dina studier kan du registrera ditt CV i vår rekryteringsdatabas. Efter registreringen sparas dina uppgifter och kan sökas fram i samband med framtida rekryteringar. Du kan även få tips på tjänster som matchar just din profil.
-
Varje år tar vi in ett antal sommarvikarier till olika del av i vår verksamhet. Många av våra sommarvikarier kommer tillbaka flera år i rad, men när vi har behov att ta in nya vikarier annonserar vi det under vårterminen på sidan ”Lediga tjänster”. På sidan ”Lediga tjänster” kan du även registrera ditt CV och personliga brev i vår rekryteringsdatabas. Efter registreringen sparas dina uppgifter och kan sökas fram i samband med framtida rekryteringar. Du kan även få tips på tjänster som matchar just din profil.
-
Är du intresserad av att skriva ditt examensarbete hos oss är det viktigt att du börjar med att ha en god uppfattning om ämne eller ämnesområde. Därefter är du välkommen att kontakta den personalavdelning som är ansvarig för det område du är intresserad av. Tillsammans går vi sedan igenom dina idéer och diskuterar ett möjligt samarbete.
-
Ja, vi har har vi flera olika program som riktar sig till dig som studerar. Läs mer om våra för närvarande aktiva program under ”Program för studenter”.
-
Varje land hanterar sin rekrytering lokalt. För att söka lediga tjänster i ett specifikt land, gå in på hemsidan för det aktuella landet för att ta del av deras utannonserande tjänster.
Storbritannien Öppnas i nytt fönster
Nederländerna Öppnas i nytt fönster
Du kan även besöka Handelsbankens sida på LinkedIn där hemmamarknaderna lägger ut sina lediga tjänster.
Frågor om Handelsbanken
Frågor och svar
-
Långsiktighet, ansvarstagande och lokal närvaro är viktiga delar av vår företagskultur. Vårt hållbarhetsarbete utgår från samma värderingar. Därmed är vårt hållbarhetsarbete djupt förankrat i vårt arbetssätt och omfattar hela koncernens verksamhet på samtliga marknader – som bank, som företag och som arbetsgivare.
Som bank ska vi bidra till hållbar utveckling, framförallt genom vår affärsverksamhet, våra produkter och tjänster.
Vi arbetar aktivt med de Globala målen, Parisavtalet och stödjer internationella initiativ och riktlinjer. Exempelvis FN-initiativet Principles for Responsible Banking, PRB.
-
I Handelsbanken strävar vi efter att skapa en inkluderande kultur med tilltro och respekt för varje individ. Mångfald är en av nyckelfaktorerna för att skapa lönsamhet och för att vara en attraktiv arbetsgivare. Banken ska spegla mångfalden i de samhällen vi verkar i. Vi strävar efter att uppnå och bibehålla en jämn könsfördelning i olika roller och delar av banken.
Att arbeta med jämställdhet, mångfald och för en inkluderande kultur är en del av våra grundläggande värderingar och vår företagskultur. Vi visar tilltro och respekt för varandra, tillåter och uppskattar olikheter, delar med oss av kunskap och erfarenheter, tänker nytt och är öppna för olika perspektiv. Detta innebär att vi ska ta till vara på våra medarbetares fulla potential.
Handelsbanken har en självklar och uttalad nolltolerans mot alla typer av diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling.
-
Vi möter en allt mer komplex omvärld med snabbt förändrade kundbeteenden, nya affärsmodeller, nya teknologier och ökande regelverkskrav. Allt detta ställer stora krav på oss att anpassa oss till nya och förändrade förutsättningar. Behovet av personlig service och goda råd minskar inte för att världen blir mer digital, tvärtom. För oss är nyckeln att förbättra och fördjupa våra relationer med kunderna oavsett mötesplats. Den goda kundupplevelsen vi strävar efter ska känneteckna oss, oavsett var vi möter kunden.
För oss handlar digitalisering därför inte bara om utveckling av digitala verktyg och funktioner utan om hur vi skapar värde genom att kombinera det lokala, personliga och digitala så att vi kan möta våra kunder där de är, på det sätt de vill, när de vill. Det är den sammanlagda kundupplevelsen som är det viktiga.