Inloggning och signering

Våra digitala tjänster erbjuder flera olika metoder för inloggning och signering. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten i dessa lösningar, i enlighet med kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och det europeiska tillgänglighetsdirektivet.

Mobilt BankID

Mobilt BankID är en av våra vanligaste metoder för att identifiera sig. Den uppfyller till stor del kraven på tillgänglighet. Vi har förbättrat vår implementation av Mobilt BankID och samverkar med Finansiell ID-teknik för att göra inloggningslösningen så tillgänglig som möjligt. Vi bedömer att det skulle innebära en stor förändring att ersätta denna metod innan de sista problemen är lösta.

Kända tillgänglighetsbrister

Det finns två kända brister som vi ännu inte har kunnat lösa, eftersom det skulle innebära betydande säkerhetsrisker med nuvarande teknik:

  • 4.1.3 Statusmeddelanden: Om du använder Mobilt BankID på samma enhet som webbläsaren, kan statusmeddelanden ibland inte presenteras på ett tillgängligt sätt – om du inte använder enhetens standardwebbläsare.
  • 2.2.1 Tillräckligt med tid: När du använder bankdosa finns det en tidsgräns som inte går att förlänga, eftersom det skulle kunna påverka säkerheten.

Kortläsare och bankdosor

Kortläsare (bankdosor) omfattas av delvis andra tillgänglighetskrav än övriga delar av våra digitala tjänster. Vi har testat dessa produkter utifrån relevanta krav i tillgänglighetsdirektivets bilaga 1.

Mobilt BankID är vår mest tillgängliga lösning, men som komplement erbjuder vi även kortläsare i kombination med BankID på kort. För dig som har behov av uppläsning eller stora knappar finns möjlighet att beställa en talande kortläsare.