Skicka en fil – vi sköter resten
Du skapar fakturorna i ditt affärssystem. Istället för att skriva ut och posta dem, skickar du en fakturafil med alla fakturor. Om ditt system inte stödjer e-faktura kan du använda en virtuell skrivare för att skapa filen.
När vi fått filen kontrollerar vi fakturorna och skickar dem vidare – som e-faktura eller pappersfaktura, beroende på vad kunden har valt.
Med e-fakturor blir kostnaderna mindre, administrationen effektivare och säkerheten högre. Vi kan skicka e-fakturor till både privatpersoner och företag.
Om kunden vill ha pappersfaktura, hanterar vi utskrift och distribution. Du skickar då alla fakturor – både e-fakturor och pappersfakturor – i samma fil.
Återrapportering
Du får information om vilka fakturor som godkänts eller avvisats. När kunden betalar, redovisas betalningen tillsammans med andra bankgiroinbetalningar.
Vad behöver dina kunder göra?
Dina kunder anmäler sig till e-faktura via en anmälningssida eller direkt till företaget. Det finns olika distributionssätt för att skicka e-faktura och det är kunden som väljer. De olika sätten är:
- E-faktura till internetbank
- E-faktura på fil till affärssystem
- Pappersfaktura
- Pdf via e-post