Mobilt BankID

Din digitala legitimation sparas i din telefon och med den sköter du bankärenden eller loggar in hos andra företag och myndigheter.

Så här loggar du in med Mobilt BankID

Inloggning med Mobilt BankID med QR-kod ger ökad säkerhet eftersom både dator och mobil med BankID-appen måste var fysiskt nära dig.
en kvinna med en mobil i handen

Gör så här

  1. Välj Logga in med Mobilt BankID
  2. Skriv in ditt personnummer och klicka Logga in
  3. I Mobilt BankID-appen klicka på QR-ikonen
  4. Skanna QR-koden som visas
  5. Skriv in din kod och tryck Legitimera

Uppdatera företagets fullmakt

Om det är första gången du vill logga in med Mobilt BankID måste du uppdatera företagets fullmakt. 

Om du har behörighet att administrera företagets fullmakt kan du uppdatera behörigheten för Mobilt BankID på egen hand i internetbanken för företag. Om administrationsbehörighet saknas behöver du kontakta ditt bankkontor så hjälper vi dig vidare. 

En pratbubbla med ett frågetecken inuti och en pratbubbla med ett i inuti

Nytt Mobilt BankID eller ny mobil?

Förnya Mobilt BankID

Behöver du förnya ett Mobilt BankID som håller på att gå ut? Är du privatkund hos oss kan du logga in i mobilappen och förnya det där. Du kan även logga in som privatperson i internetbanken och beställa ett nytt. Tänk på att du även behöver ha ett svenskt nationellt id-kort eller svenskt pass.

Har du bytt mobil?

Då behöver du ladda ner BankID-appen på den nya telefonen. Sedan loggar du in som privatperson i internetbanken och beställer ett nytt Mobilt BankID. 

Tänk på att du även behöver ett giltigt id-kort eller pass när du ska aktivera ditt mobila BankID för första gången. 

Ny mobil

Säkerhet och Mobilt BankID

Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. Banken uppmanar dig aldrig på telefon att verifiera dig med Mobilt BankID. När du loggar in med Mobilt BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ.

Spärra BankID

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Lämna aldrig ut svarskoder på telefon. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller om du förlorar ditt inloggningskort med BankID eller din mobiltelefon med Mobilt BankID ska du omedelbart spärra. 

I Sverige 020-41 12 12 
Från utlandet +46 8 41 12 122  eller kontakta ditt bankkontor.

Hjälp och support

Ring 0771-77 88 99 för personlig service dygnet runt.

Frågor och svar om Mobilt BankID

  • Det finns två reservlösningar för inloggning som inte kräver BankID, Personlig kod och inloggning med kortläsare utan sladd. Läs mer här:
  • Ja, du kan identifiera dig med Mobilt BankID när du ringer 0771-77 88 99 för personlig service dygnet runt.
  • Du kan inte byta koden till ditt BankID på kort. Koden till Mobilt BankID kan du byta i BankID:s säkerhetsapp.
  • Du beställer ett nytt Mobilt BankID i internetbanken när ditt befintliga behöver förnyas. Om du redan har tre aktiva Mobilt BankID måste du spärra det som är på väg att gå ut innan du kan beställa ett nytt.

    Logga in och förnya Mobilt BankID Öppnas i nytt fönster

  • Ja, du kan ha upp till tre Mobilt BankID på olika enheter, om du exempelvis både har mobil och surfplatta. Det går dock bara att ha ett Mobilt BankID per mobil och surfplatta.
  • Både BankID och Mobilt BankID gäller i fem år.
  • Se information om systemkrav på webbplatsen för BankID eller vad som gäller för internetbanken respektive mobilappen. 

    Systemkrav

  • Nej, Handelsbanken tar inte ut någon avgift. Däremot kan din internetleverantör eller mobiloperatör ta betalt för datatrafiken när du använder BankID på kort eller Mobilt BankID.
  • Har du ett svenskt personnummer och svensk ID-handling kan du beställa BankID på kort och Mobilt BankID hos Handelsbanken. 

    Saknar du svenskt personnummer kan du få ett Log-on card. Det är ett inloggningskort till internetbanken utan BankID.

  • BankID är en typ av e-legitimation, men det finns även andra typer och utgivare. Handelsbanken erbjuder BankID på kort och Mobilt BankID.