En företagsfullmakt ger en person, oftast medarbetare, rätt att agera i företagets namn i olika sammanhang, som möjligheten att kunna utföra företagets bankärenden.
Fullmakten säkerställer att rätt person har rätt behörighet – något som både förenklar det dagliga arbetet och minskar risken för fel och missförstånd. Ett enkelt sätt att skapa struktur och trygghet.
När behövs en fullmakt för företag?
En företagsfullmakt behövs när du vill ge medarbetare möjlighet att utföra företagets bankärenden, som att godkänna betalningar och transaktioner.
Hur fungerar en företagsfullmakt i praktiken?
När en företagsfullmakt är upprättad kan den utsedda personen agera på företagets vägnar inom de ramar som anges i fullmakten. Det kan handla om att logga in i internetbanken och godkänna betalningar. Fullmakten anger vad personen får göra – och ibland även under vilken tidsperiod.
Fördelar med fullmakt:
Flera på företaget kan utföra bankärenden.
Du med administrationsbehörighet bestämmer vem som kan utföra vad.
Behörigheterna börjar gälla direkt.