Två personer som diskuterar i ett lager.

BankID för företag

Olika sätt att använda BankID

När du själv använder BankID

Ditt BankID är en ID-handling som du exempelvis kan använda för att deklarera för företaget. Oavsett om du är företagsombud eller privatkund i Handelsbanken har du ett BankID på ditt inloggningskort. Du använder kortläsaren med sladd och samma kod som när du loggar in i internetbanken.

Om du även är kund privat kan du beställa Mobilt BankID när du loggar in privat i internetbanken.

BankID på kort 
Mobilt BankID

BankID för dina kunder

I ditt företags onlinetjänster i app och på webb kan du erbjuda dina kunder möjligheten att använda BankID för att identifiera sig eller direkt teckna avtal. Du får möjlighet till kontakt med en mycket stor grupp privatpersoner som med BankID blir identifierade på ett säkert sätt. Det ger även en möjlighet till säkrare och effektivare handläggning, då kunderna själva undertecknar sina ärenden elektroniskt.

Person med headset arbetar vid laptop i ett lager.

Viktig information

Tänk på att banken aldrig kontaktar dig och ber dig att identifiera dig med BankID eller med inloggningskort, vare sig du som privatperson eller som företrädare för företaget. Får du en sådan uppmaning ska du aldrig lämna ut någon information eller utföra något annat på begäran. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter måste du spärra ditt BankID eller inloggningskort. 

Anslut företaget till BankID

Innan du kommer igång

För att ditt företag, din organisation eller myndighet ska få tillgång till att använda BankID i era tjänster krävs:

  • ett avtal med Handelsbanken om rätten att använda BankID.
  • att ni själva hanterar tekniken, eller att ni tar hjälp av en systemintegratör.

Utveckling
Det är viktigt att du som utvecklar en tjänst innehållande BankID använder den senaste versionen av BankID. Besök BankID:s webbplats för mer information.

Guide för att ansluta
Läs gärna mer på BankID:s webbplats om hur du ansluter ditt företag till BankID.

Teckna avtal 

Är du redan kund hos oss och har Affärstjänster? Då kan du göra en beställning direkt i internetbanken.

Logga in i företagstjänsten och beställ Öppnas i nytt fönster

Har du frågor om BankID och Affärstjänster? Du kanske vill bli kund? Kontakta då ditt lokala bankkontor.

Spärra BankID

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Lämna aldrig ut svarskoder på telefon. Spärra omedelbart kortet om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter, du har förlorat ditt inloggningskort med BankID eller din mobiltelefon med Mobilt BankID.

Från utlandet: +46 8 41 12 122 eller kontakta ditt bankkontor.