Kvinna arbetar hemifrån och laddar ner BankID för sitt företag

BankID för företag

Olika sätt att använda BankID

När du själv använder BankID

Ditt BankID är en ID-handling som du exempelvis kan använda för att deklarera för företaget. Oavsett om du är företagsombud eller privatkund i Handelsbanken har du ett BankID på ditt inloggningskort. Du använder kortläsaren med sladd och samma kod som när du loggar in i internetbanken.

Om du även är kund privat kan du beställa Mobilt BankID när du loggar in privat i internetbanken.

BankID på kort 
Mobilt BankID

BankID för dina kunder

I ditt företags onlinetjänster i app och på webb kan du erbjuda dina kunder möjligheten att använda BankID för att identifiera sig eller direkt teckna avtal. Du får möjlighet till kontakt med en mycket stor grupp privatpersoner som med BankID blir identifierade på ett säkert sätt. Det ger även en möjlighet till säkrare och effektivare handläggning, då kunderna själva undertecknar sina ärenden elektroniskt.

Handelsbanken.se

Viktig information

Tänk på att banken aldrig kontaktar dig och ber dig att identifiera dig med BankID eller med inloggningskort, vare sig du som privatperson eller som företrädare för företaget. Får du en sådan uppmaning ska du aldrig lämna ut någon information eller utföra något annat på begäran. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter måste du spärra ditt BankID eller inloggningskort. 

Anslut företaget till BankID

Innan du kommer igång

För att ditt företag, din organisation eller myndighet ska få tillgång till att använda BankID i era tjänster krävs:

  • ett avtal med Handelsbanken om rätten att använda BankID.
  • att ni själva hanterar tekniken, se BankID – Developer information, eller att ni tar hjälp av en systemintegratör.
Observera
Det är viktigt att du som utvecklar en tjänst innehållande BankID använder den senaste editionen av BankID – Developer information.

Teckna avtal

Kontakta Affärsstöd Cash Management på mejl bankid@handelsbanken.se så guidar vi dig vidare eller kontakta ditt bankkontor.

Hitta bankkontor

Du kan också göra en intresseanmälan via Affärstjänster som du hittar i internetbanken. 

Spärra BankID

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Lämna aldrig ut svarskoder på telefon. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller om du förlorar ditt inloggningskort med BankID eller din mobiltelefon med Mobilt BankID ska du omedelbart spärra. 

I Sverige: 020-41 12 12 
Från utlandet: +46 8 41 12 122 eller kontakta ditt bankkontor.

Hjälp och support

Ring 0771-77 88 99 för personlig service dygnet runt.