Uppdatera företagets fullmakter – tips för ökad säkerhet

Se över företagets fullmakter regelbundet, det minskar risken för bedrägerier. Du kan enkelt anpassa behörigheter efter företagets behov, vi berättar hur!

Rätt fullmakter minskar risken för bedrägerier

Som företagare är det viktigt att ha koll på vilka personer som kan utföra företagets bankärenden, till exempel vilka som har rätt att godkänna betalningar. Att ha en uppdaterad företagsfullmakt, som reglerar detta, är en enkel säkerhetsåtgärd mot bedrägerier.

Fördelar med att vara två personer som godkänner betalningar

Att kräva att två personer tillsammans godkänner betalningar, är ett enkelt med effektivt sätt att minska risken för fel och bedrägerier. Det handlar inte om att misstänkliggöra någon i företaget – tvärtom. Det handlar om att skapa en sund kontrollmekanism. Vem som helst kan bli lurad, exempelvis av en bluffaktura eller ett telefonbedrägeri, men det är svårare att lura två personer än en.

Om två personer måste godkänna en transaktion, ökar chansen att bluffen upptäcks. Den andra personen kan ifrågasätta, dubbelkolla eller helt enkelt känna igen att något inte stämmer.

Det stärker även den interna kontrollen eftersom fler granskande ögon minskar risken för misstag. Det kan även stärka förtroendet, både internt och externt, då det signalerar att företaget tar säkerhet på allvar.

Om ditt företag hanterar extra höga belopp kan ni dessutom vara fler än två personer som godkänner transaktioner – det skapar ytterligare en säkerhetsnivå.

Skydda ditt företag – se över fullmakterna regelbundet

När du ser över strukturen kring företagets fullmakter, behöver du tänka på fler faktorer utöver vem eller vilka som kan godkänna betalningar. Du kan till exempel ställa dig dessa frågor:

  • Stämmer listan över fullmaktstagare? 
    Listan ska vara aktuell och uppdaterad, och det är viktigt att gamla fullmaktstagare tas bort, exempelvis när personer slutar eller byter roll i företaget. Dessutom kan fullmakter ställas in så att de exempelvis endast gäller vissa tider på dygnet.

  • Är beloppsgränserna rimliga? 
    I många fall kan beloppsgränser vara för högt satta i förhållande till företagets faktiska behov. En lägre beloppsgräns kan minska risken för stora felaktiga utbetalningar.

  • Behövs möjlighet till utlandsbetalningar?
    När det gäller utlandsbetalningar bör du fundera på om behörigheten verkligen behövs löpande. Om utlandsbetalningar utförs sällan kan det vara säkrare att aktivera den möjligheten vid behov. Samma sak gäller andra banktjänster – ta bort de behörigheter som inte används.

  • Har företaget leverantörer som skickar större fakturor?
    Om ditt företag har leverantörer som regelbundet skickar större fakturor kan det vara en idé att sätta särskilda beloppsgränser kopplade till just dessa leverantörer, istället för att ha en generell hög gräns som gäller alla.

Uppdatera och anpassa fullmakten efter behov

Hos oss finns stor flexibilitet i hur fullmakten kan utformas, vilket gör det möjligt att skapa en lösning som är säker, praktisk och anpassad efter just ditt företags behov. Du kan till exempel:

  • Ha olika beloppsgränser för olika personer

  • Ha två eller fler i förening som godkänner betalningar

  • Använda olika behörigheter och beloppsnivåer för olika personer eller typer av transaktioner

  • Begränsa fullmakten till specifika tider på dygnet och ange datum när fullmakten skall upphöra att gälla

  • Lägga till utlandsbetalningar vid behov

Mer om företagsfullmakter

Läs mer om vad en fullmakt är, när de behövs samt hur du hanterar dem.

Uppdatera företagsfullmakten – 4 tips

  1. Låt två eller fler personer godkänna betalningar

    Överväg möjligheten att kräva att två personer, två i förening, godkänner betalningar, för vissa eller alla typer av betalningar. 
  2. Gå igenom befintliga fullmakter

    Se till att rätt personer har rätt behörighet och rätt beloppsgränser och gärna att två eller fler personer godkänner betalningar. Ta bort personer som slutat eller bytt tjänst. Ta bort möjlighet till utlandsbetalningar om det behovet ej finns. Finns det leverantörer som skickar fakturor till högre belopp, addera särskilda beloppsgränser för just de leverantörerna.
  3. Informera internt

    Skapa rutiner kring godkännande av fakturor, överföringar och betalningar och avvik ej från dessa. Se till att alla berörda personer vet hur det fungerar, och varför eventuella förändringar i rutiner görs. Uppmuntra vaksamhet vid ovanliga beteenden och skapa en företagskultur där det är accepterat att ifrågasätta.
  4. Kontakta ditt kontor om du har frågor eller behöver hjälp

    Välkommen att kontakta oss med dina frågor för rådgivning eller support. Vi finns här för dig!
    .

Fler tips för ökad säkerhet för ditt företag

En person loggar in på sin mobiltelefon.

Ta del av konkreta tips och strategier för att identifiera, förebygga och hantera bedrägerier och lär dig hur ni höjer er säkerhet mot framtida hot.

Du kanske också är intresserad av

En flod rinner igenom ett landskap, solen går ner i horisonten.

AI och klonade röster ett växande hot

Svenska företag utsätts för allt fler cyberattacker och IT-relaterade brott. Se tipsen för att öka IT-säkerheten.

Närbild på ett gäng skrattande kollegor.

Är ditt företag rustat för kris?

Oväntade händelser som översvämningar, strömavbrott eller störda transporter? Förbered företaget med dessa enkla steg.

En person som ser över företagets fakturor.

Oro för företagskapningar ökar

Företagskapningar, falska mejl och bluffakturor är bedrägerier som orsakar förluster på flera miljarder varje år. Se våra tips på hur du kan skydda företaget.