Handelsbanken som rådgivare
Handelsbanken är inte en oberoende rådgivare. Det innebär att investeringsrådgivning och rådgivning om försäkring ges om finansiella instrument och försäkringar. Det gäller för de som är utgivna av banken eller företag som har en nära förbindelse med banken. Med företag som har en nära förbindelse med banken menas Handelsbanken Fonder AB och Handelsbanken Liv.
Ersättningar och incitament
Banken kan under vissa förutsättningar ta emot ersättning (incitament) från de fondbolag som förvaltar fonderna som omfattas av investeringsrådgivningen. Incitamentet ska vara utformat så att det höjer kvaliteten på rådgivningen. Det får inte hindra banken från att ta tillvara kundens intresse. För fonder som förvaltas av Handelsbankenkoncernens egna fondbolag får Handelsbanken en mindre ersättning. Den finns för att täcka den faktiska kostnaden för distribution, utan koppling till fondens förvaltningsavgift.
Produktinformation
Från och med januari 2018 gäller följande:
Produktinformation samt information om eventuella incitament lämnas innan transaktion genomförs.
Enligt förordningen (EU) nr 1286/2014 om faktablad för paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter för icke-professionella investerare (Priip-produkter) ska banken kostnadsfritt ge faktablad till icke-professionella kunder. Detta sker i syfte att göra det möjligt för dessa kunder att förstå och jämföra Priip-produkternas viktigaste egenskaper och risker. Faktablad finns på bankens webbplats www.handelsbanken.se. Du kan också hitta den via internettjänsten. Kunden samtycker till att faktablad ges på detta sätt. Kunden kan kostnadsfritt få faktablad utskrivet på papper via bankens kontor.
Meddelande till kund
Handelsbanken Liv och Handelsbanken (banken) har rätt att lämna meddelande till kunden. Detta inkluderar information om försäkringsprodukter som banken distribuerar. Det sker via bankens internettjänst, på bankens webbplats www.handelsbanken.se, eller till e-postadressen som kunden har gett banken. Det kan även vara till annan elektronisk kommunikation som kunden har valt för Handelsbanken Liv eller banken. Det sker även om Handelsbanken Liv eller banken bedömer att sådan kommunikation är lämplig. Kunden samtycker till att meddelande lämnas elektroniskt på det sätt som ovan angivits.