1. Privat
  2. /
  3. Digitala tjänster
  4. /
  5. Säkerhet
  6. /
  7. De vanligaste bedrägerierna

De vanligaste bedrägerierna

Vilka bedrägerier är mest förekommande just nu och vad kan du göra för att inte bli lurad.
Man med laptop i kontor

Några av de vanligaste bedrägerierna mot bankkunder just nu

Viktigt att tänka på

Här hittar du en sammanställning över olika bedrägerier som är vanliga just nu. Läs om hur du undviker att att bli lurad och vad du ska vara uppmärksam på.

  • Tänk på att vi aldrig ber dig verifiera dig med inloggningskort eller BankID på telefon, via sms eller mejl. 
  • Uppge aldrig svarskoder från kortläsare i telefon, SMS eller motsvarande. 
  • När du loggar in ska det alltid vara på ditt eget initiativ.

Spärra

Om du misstänker att någon kommit över din kod, kortuppgifter eller andra viktiga uppgifter måste du spärra.

Ring personlig service dygnet runt

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122


Investeringsbedrägerier

Så kan du bli lurad

Investeringsbedrägerier blir allt vanligare och är ofta långsiktiga. Vanligen går bedrägerierna ut på att vid upprepade tillfällen lura en investerare på pengar. Ett upplägg kan se ut så här.

  1. Bedrägeriet inleds ofta med att du blir uppringd på kvällen av en engelsktalande rådgivare som vill informera om lönsamma placeringar, ofta i form av kryptovalutor. Rådgivaren vill gärna sända över en broschyr om mäklarfirman. Därefter följer ytterligare kontakter. Efter att ha etablerat ett förtroende kommer ett erbjudande om en mycket intressant placering. 

  2. När du vill sälja placeringen är det sällan "läge". Ofta övertalas du att investera mer pengar för att snitta ner kursen. Du kan också bli uppringd av en annan firma som vill köpa upp din placering men för att göra det måste du betala en rad påhittade avgifter i förväg.

  3. I en sista fas blir du uppringd av en advokat som påstår sig företräda flera andra som blivit lurade. Mot ytterligare avgifter i förskott kan du få hjälp att stämma mäklarfirman.

Blufföretagen har ofta webbplatser med ett professionellt utseende och namn som är snarlika välkända firmors. Företagen hänvisar ofta till falska myndigheter och deras webbplatser som de själva står bakom. Det finns mer information på Finansinspektionen.seÖppnas i nytt fönster.

Undvik att bli lurad

  • Låter det för bra för att vara sant är det oftast så

  • Se till att du förstår investeringen

  • Seriösa företag ringer sällan upp på kvällar för att föreslå investeringserbjudanden

  • Var extra vaksam om säljaren trycker på att det är brådskande att överföra pengar

  • Kontrollera om företaget finns med på Finansinspektionens varningslista

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter på telefon

  • Tillåt aldrig att någon tar över din dator när du loggar in eller är inloggad på internetbanken

Finansinspektionens varningslistaÖppnas i nytt fönster
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Bedrägerier mot äldre och funktionsnedsatta

Bedrägerier inriktar sig ofta mot samhällets svaga, äldre och funktionsnedsatta. Många i denna grupp har inte tillgång till internet och kan därför inte ta del information. Därför är det viktigt att informera sina anhöriga i dessa grupper om vad de ska vara försiktiga med och uppmärksamma på. På Polisens webbplats finns flera bra informationsblad.

Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Bedragare utnyttjar coronaviruset

Polismyndigheten rapporterar om flera misstänkta fall av bedrägerier med anledning av det pågående virusutbrottet. 
Bedragare utger sig till exempel för representera sjukvården. Bedragaren kontaktar privatpersoner med besked om att man har exponerats för någon som testats positivt för covid-19. För att verifiera sin identitet uppmanas du att legitimera dig med din kortläsare och/eller Mobilt BankID.

Handelsbanken eller annan myndighet kommer aldrig att be dig att verifiera dig med Mobilt BankID eller kortläsare.
Bedragaren kan också erbjuda dig investeringsmöjligheter i medicin eller vaccin. Det kan också handla om medicinsk utrustning eller investering i fonder, aktier, försäkringar eller företag i dessa branscher.

Tänk därför på att:
  • Starta aldrig BankID eller kortläsaren på någon annans uppmaning. Be alltid om att få ringa upp via växeln om du kontaktas av en myndighet eller banken.
  • Lämna aldrig ut kort eller koder till personer som säger sig exempelvis vilja erbjuda hjälp med att handla.
  • Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant.

Unga utnyttjas som penningmålvakter

Kriminella utnyttjar barn och unga för att tvätta pengar. Det kan gå till så att barnet luras, lockas eller tvingas ta emot eller överföra pengar. Det gör dem till penningmålvakter vilket är ett brott. Se filmen för att ta reda på hur du kan upptäcka och agera om du misstänker att ditt barn är utsatt.


Säker Swish

en mobil med swish

Just nu förekommer bedrägerier riktade mot personer som använder Swish. Samtalet kan inledas med att kunden tros vara utsatt för ett bedrägeri och uppmanas att logga in i internetbanken. Syftet är att höja beloppsgränsen för Swish. Därefter uppmanas kunden att logga in i Swish-appen för att stoppa en överföring. Kunden uppmanas att skicka en kontrollkod till ett mobilnummer genom att skriva in den i beloppsfältet.

Banken eller andra företag ringer aldrig upp och ber dig legitimera dig med BankID. När du swishar ska det alltid vara på ditt eget initiativ. Tänk också på att beloppsfältet i Swish endast är avsett för belopp och att överföringen sker direkt.