Viktigt att tänka på
Här hittar du en sammanställning över olika bedrägerier riktade mot kunder just nu. Läs om hur du undviker att bli lurad och vad du ska vara uppmärksam på.
- Just nu förekommer så kallade "mum and dad frauds". Läs mer nedan.
- Banken ringer aldrig upp om att stoppa transaktioner. Läs mer om hur du undviker telefonbedrägerier.
- Var på din vakt vid spontana kontakter via telefon, Sms, chatt eller mejl där någon ber dig utföra någonting.
- Uppge aldrig koder eller känslig information och använd aldrig kortläsaren eller BankID på någon annans uppmaning.
- Om ett investeringserbjudande verkar eller låter för bra för att vara sant är det troligen det och då bör du avstå.
Utsatt för bedrägeri?
Om du utsatts för bedrägeri måste du omedelbart kontakta ditt bankkontor eller ringa Handelsbanken på telefon 0771-77 88 99.
Du måste också göra en polisanmälan.
Spärra
Om du misstänker att någon kommit över dina bankuppgifter måste du omedelbart spärra dem.
Ring dygnet runt
Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122