Handelsbanken.se

Aktuella bedrägerier

Har du utsatts för bedrägeri?

Kontakta banken

Om du utsatts för eller misstänker att du utsatts för bedrägeri måste du omedelbart kontakta ditt bankkontor eller ringa Personlig service på telefon 0771-77 88 99 och spärra ditt bankID.

Du måste också göra en polisanmälan.

Spärra kort 

Om du misstänker att någon kommit över dina kortuppgifter måste du omedelbart spärra dem. 

Ring dygnet runt
Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122

Viktigt att tänka på

  • Lägg på luren om någon plötsligt kontaktar dig och ber dig utföra eller uppge någonting
  • Var kritisk och kontrollera uppgifterna noggrant genom att till exempel motringa på ett telefonnummer du själv söker upp
  • Lämna aldrig ut personliga uppgifter eller koder och använd aldrig BankID på någon annans uppmaning än din egen

Läs mer om säkerhet

Så kan du skydda ditt barn från att drabbas

Bedrägerier riktade mot barn och unga

Läs mer om bedrägerier och annan säkerhet på Stöldskyddsföreningens webbplats Säkerhetskollen.

Säkerhetskollen.se Öppnas i nytt fönster

Lär dig mer om säkerhet och hur du kan skydda dig

Säkerhet 

Driver du ett företag och vill veta mer bedrägerier som drabbar företagare?

Säkerhet – företag

Sms-bedrägerier och mamma-/pappabedrägerier

Sms-Bedrägerier

Just nu förekommer det flera olika varianter av falska sms. Målet med sms:et kan vara att till exempel stjäla dina inloggningsuppgifter eller installera skadlig kod. Sms:et kan se ut att komma från din bank, från mobiloperatör eller från ett känt företag. Klicka aldrig på länkar eller ring telefonnummer i SMS om du inte är säker på avsändaren.

Mamma-/pappabedrägerier

Så kallade "mum and dad frauds" är just nu vanliga. Bedrägeriet går ut på att du kontaktas via sms av någon utger sig för att vara ditt barn eller barnbarn. I meddelandet står det till exempel att barnet tappat sin mobil och behöver hjälp med att göra en brådskande betalning. Betala eller överför inga pengar via sms förrän du är helt säker på att det verkligen rätt person som skickat meddelandet.

Telefonbedrägerier

Hur kan telefonbedrägerier gå till?

Den här sortens bedrägerier går ut på att du blir kontaktad av någon som utger sig för att representera en välkänd aktör. Vanliga exempel är banken, en myndighet eller ett stort säljföretag. Kontakten sker antingen via telefon (Vishing) eller Sms (Smishing).

Bedragaren påstår att du är utsatt för någon form av situation som måste åtgärdas omedelbart. Du erbjuds sedan hjälp att rätta till den påhittade situationen i utbyte mot att du själv ska göra någonting du egentligen inte borde. Till exempel luras du till att uppge svarskoder från kortläsaren, använda ditt BankID, skriva under en Swish-betalning eller uppge ditt kortnummer. Dessa uppgifter används sedan för att lura sig in på internetbanken eller orsaka en ekonomisk skada. Det är också vanligt att bedragaren lurar dig att ladda ner ett så kallat fjärrstyrningsprogram som ger bedragaren kontroll över din dator eller surfplatta. På så sätt kan bedragaren få åtkomst till dina konton, ibland utan att du märker det själv.

Se EFN-film om telefonbedrägerier

Speltid: 1:35

Undvik att bli lurad när någon ringer

  • Lägg på luren och agera inte på spontana telefonsamtal och sms där du uppmanas lämna ut känslig information eller använda kortläsaren eller BankID.

  • Lita inte på att någon är den som den utger sig för att vara, hur förtroendeingivande personen än är

  • Ta namnet på den som ringt upp dig och gör en motringning genom att ringa till företagets officiella telefonnummer. Du kan aldrig vara helt säker på vem som ringt upp dig om det är inte är någon som du känner väl

  • Behåll ditt rationella tänkande och låt dig inte stressas

  • Klicka inte på länkar och följ inga anvisningar i misstänkta Sms

  • Låt aldrig någon fjärrstyra din dator eller mobil.

  • Prata med dina vänner och bekanta för att höja medvetenheten kring dessa bedrägerier

  • Om du blir misstänksam – våga lägga på luren!

Läs mer på Polisen.se och på Svårlurad om hur du kan skydda dig.

Ungdomar utnyttjas som målvakter

Så kan det gå till

Kriminella utnyttjar barn och unga för att tvätta pengar. Det kan gå till så att barnet luras, lockas med ersättning eller tvingas ta emot eller överföra pengar via Swish. Det kanske låter oskyldigt men det kan få stora konsekvenser, både för dig som förälder men även för barnet. Det gör dem nämligen till penningmålvakter vilket är ett brott. Som förälder kan man själv göra mycket för att förhindra att sitt barn blir utsatt för bedrägerier eller utnyttjas till penningtvätt. 

Läs mer om hur unga utnyttjas på Polisen.se


Ladda inte ner fjärrstyrningsprogram

Just nu ser vi ett ökat antal av bedrägerier där du som kund uppmanas att ladda ner ett program för fjärrstyrning eller skärmdelning.

Bedragarna kan påstå sig ringa från banken eller en myndighet och ska hjälpa dig rätta till ett påhittat problem. Om du luras att skapa Mobilt BankID under fjärrstyrningen kan bedragaren ta kontroll över ett BankID i ditt namn. Detta kan sedan användas för att ta lån i ditt namn eller stjäla dina pengar.


Bedrägerier mot äldre och funktionsnedsatta

Bedrägerier riktar sig ofta mot vissa grupper i samhället, till exempel äldre och funktionsnedsatta. Därför är det viktigt att informera sina anhöriga i dessa grupper om vad de ska vara försiktiga med och uppmärksamma på. På Polisens webbplats finns mycket bra information, filmer och utbildningar. Den bankgemensamma kampanjen Svårlurad ger också tips och råd. 


Investeringsbedrägerier

Så kan du bli lurad

Investeringsbedrägerier blir allt vanligare och är ofta långsiktiga. Bedrägerierna går ut på att vid upprepade tillfällen lura en investerare på pengar. Ett vanligt upplägg kan se ut så här.

  1. Bedrägeriet inleds med att du blir uppringd av en rådgivare som vill erbjuda en mycket attraktiv investering, ofta i form av kryptovalutor. Om du nappar på detta följer ytterligare och intensiva kontakter och du går med på att börja investera större och större summor.

  2. När du sedan vill sälja placeringen är det sällan "rätt läge". Ofta övertalas du att investera ännu mer pengar för att snitta ner kursen. Du kan också bli uppringd av en annan firma som vill köpa upp din placering men för att göra det måste du betala en rad påhittade avgifter i förväg.

  3. En tid senare och efter att du upptäckt bedrägeriet kan du i en ny fas bli uppringd av till exempel en advokat som påstår sig företräda andra som blivit lurade. Mot ytterligare avgifter i förskott kan du få hjälp att få dina pengar tillbaka. 

Blufföretagen har ofta webbplatser med ett professionellt utseende och namn som är snarlika välkända och etablerade företag. Ofta hänvisas det till falska myndigheter och deras webbplatser som de själva står bakom. 

Kryptovalutor

Bedrägerier på kryptomarknaden har ökat, särskilt så kallade investeringsbedrägerier där offren luras att investera, ofta mindre summor initialt, i tillgångar som inte finns eller inte har något värde. Läs mer om varför vi är försiktiga när det gäller handel med kryptovalutor. 

Undvik att bli lurad

  • Låter det för bra för att vara sant är det oftast så

  • Var säker på att du förstår investeringen du vill göra 

  • Var vaksam på om det är brådskande att överföra pengar

  • Kontrollera om företaget finns med på Finansinspektionens varningslista

  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter på telefon

  • Låt dig inte luras en gång till genom att betala för att få tillbaka dina tidigare förlorade pengar.

Lär dig mer på Finansinspektionens webbplats

Romans och relationsbedrägerier

Romans och relationsbedrägerier är en av de snabbast ökande formerna av bedrägeri. De brukar pågå under en lång tid och det är vanligt att den som drabbas känner stor skuld, skam och obehag över att ha blivit lurad. Bedrägerierna brukar gå till gå till så här.

  1. Du blir kontaktad av någon som antingen utger sig för att vara ditt livs stora kärlek eller en blivande god vän. Första kontakten sker oftast via dejtingsiter eller appar men kan även ske i form av en vänförfrågan via sociala medier.
  2. Konversationerna sker via chatt eller telefon och blir väldigt snabbt intensiva, kärleksfulla eller djupa. Efter lovord om framtida möten, resor och giftermål tillsammans påstår bedragaren sig ha hamnat i en svår situation och behöver akut ekonomisk hjälp.
  3. Bedragaren är skicklig och påstår att man inte klarar sig utan din hjälp, varpå du faller för trycket och börjar skicka pengar i olika påhittade syften. Pengarna går sällan direkt till personen utan till olika ombud och partners, ofta med olika konton i olika länder. I vissa fall övertalar bedragaren dig att skuldsätta dig själv genom att ta lån, som sedan ska betalas tillbaka så fort situationen är löst.

Undvik att bli lurad

  • Var kritiskt granskande om någon väldigt fort vill inleda en djup relation med dig
  • Kontrollera att personen du pratar med finns på riktigt eller är den som den utger sig för att vara
  • Gör namn och bildsökningar på det namn och de bilder som personen använder sig av för att se om andra har rapporterat bedrägeri
  • Fall inte för trycket bara för att någon påstår att det är bråttom
  • Skicka inte pengar till någon du inte träffat i verkligheten. Du kan göra dig skyldig till brott genom att skicka pengar till kriminella.
Läs mer om Romans och relationsbedrägerier på Polisens och Stöldskyddsföreningens webbplatser.