1. De vanligaste bedrägerierna

De vanligaste bedrägerierna

Hur du undviker att bli lurad och vad du ska tänka på

Några av de vanligaste bedrägerierna mot bankkunder just nu

Viktigt att tänka på

Här hittar du en sammanställning över olika bedrägerier som är vanliga just nu. Läs om hur du undviker att bli lurad och vad du ska vara uppmärksam på.

  • Var på din vakt vid spontana kontakter via telefon, Sms, chatt eller mejl där någon ber dig utföra någonting.
  • Uppge aldrig känslig information om dig själv och använd aldrig kortläsaren eller BankID på någon annans uppmaning.
  • Om ett investeringserbjudande skulle låta för bra för att vara sant är det troligen också det.
Läs mer om bedrägerier och annan säkerhet på Stöldskyddsföreningens webbplats Säkerhetskollen.

Spärra

Om du misstänker att någon kommit över dina bankuppgifter måste du omedelbart spärra dem.

Ring dygnet runt

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122


Ladda inte ner fjärrstyrningsprogram

Just nu ser vi ett ökat antal av bedrägerier där du som kund uppmanas att ladda ner ett program för fjärrstyrning eller skärmdelning.

Bedragarna kan påstå sig ringa från banken eller en myndighet och ska hjälpa dig rätta till ett påhittat problem. Om du luras att skapa Mobilt BankID under fjärrstyrningen kan bedragaren ta kontroll över ett BankID i ditt namn. Detta kan sedan användas för att ta lån i ditt namn eller stjäla dina pengar.


Bedrägerier mot äldre och funktionsnedsatta

Bedrägerier riktar sig ofta mot vissa grupper i samhället, till exempel äldre och funktionsnedsatta. Många i dessa grupper saknar tillgång till internet och kan därför inte ta del av information på samma sätt som andra. Därför är det viktigt att informera sina anhöriga i dessa grupper om vad de ska vara försiktiga med och uppmärksamma på. På Polisens webbplats finns mycket bra information, filmer och utbildningar.

Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Vishing och Smishing

Den här sortens bedrägerier går ut på att du blir kontaktad av någon som utger sig för att representera en välkänd aktör. Vanliga exempel är banken, en myndighet eller ett stort säljföretag. Kontakten sker antingen via telefon (Vishing) eller Sms (Smishing).

Bedragaren påstår att du är utsatt för någon form av situation som måste åtgärdas omedelbart. Du erbjuds sedan hjälp att rätta till den påhittade situationen i utbyte mot att du själv ska göra någonting du egentligen inte borde. Till exempel luras du till att uppge svarskoder från kortläsaren, använda ditt BankID, signera en Swish-betalning eller uppge ditt kortnummer. Dessa uppgifter används sedan för att lura sig in på internetbanken eller orsaka en ekonomisk skada.

Undvik att bli lurad

  • Var kritiskt granskande vid spontana telefonsamtal och Sms om någon ber dig uppge känslig information och använda kortläsaren eller BankID
  • Lita inte på att någon är den som den utger sig för att vara, hur förtroendeingivande personen än är
  • Ta namnet på den som ringt upp dig och gör en motringning genom att ringa till företagets officiella telefonnummer. Du kan aldrig vara helt säker på vem som ringt upp dig om det är inte är någon som du känner väl
  • Behåll ditt rationella tänkande och låt dig inte stressas
  • Klicka inte på länkar och följ inga anvisningar i misstänkta Sms
  • Prata med dina vänner och bekanta för att höja medvetenheten kring dessa bedrägerier
Läs mer om Vishing och Smishing på Polisens webbplats.

Investeringsbedrägerier

Så kan du bli lurad

Investeringsbedrägerier blir allt vanligare och är ofta långsiktiga. Bedrägerierna går ut på att vid upprepade tillfällen lura en investerare på pengar. Ett vanligt upplägg kan se ut så här.

  1. Bedrägeriet inleds med att du blir uppringd av en rådgivare som vill erbjuda en mycket attraktiv investering, ofta i form av kryptovalutor. Om du nappar på detta följer ytterligare och intensiva kontakter och du går med på att börja investera större och större summor.

  2. När du sedan vill sälja placeringen är det sällan "rätt läge". Ofta övertalas du att investera ännu mer pengar för att snitta ner kursen. Du kan också bli uppringd av en annan firma som vill köpa upp din placering men för att göra det måste du betala en rad påhittade avgifter i förväg.

  3. En tid senare och efter att du upptäckt bedrägeriet kan du i en ny fas bli uppringd av till exempel en advokat som påstår sig företräda andra som blivit lurade. Mot ytterligare avgifter i förskott kan du få hjälp att få dina pengar tillbaka. 

Blufföretagen har ofta webbplatser med ett professionellt utseende och namn som är snarlika välkända och etablerade företag. Ofta hänvisas det till falska myndigheter och deras webbplatser som de själva står bakom. 

Undvik att bli lurad

  • Låter det för bra för att vara sant är det oftast så

  • Var säker på att du förstår investeringen du vill göra 

  • Var vaksam på om det är brådskande att överföra pengar

  • Kontrollera om företaget finns med på Finansinspektionens varningslista

  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter på telefon

  • Låt dig inte luras en gång till genom att betala för att få tillbaka dina tidigare förlorade pengar.

Lär dig mer på Finansinspektionens webbplats
Finansinspektionen.seÖppnas i nytt fönster
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Romans och relationsbedrägerier

Romans och relationsbedrägerier är en av de snabbast ökande formerna av bedrägeri. De brukar pågå under en lång tid och det är vanligt att den som drabbas känner stor skuld, skam och obehag över att ha blivit lurad. Bedrägerierna brukar gå till gå till så här.

  1. Du blir kontaktad av någon som antingen utger sig för att vara ditt livs stora kärlek eller en blivande god vän. Första kontakten sker oftast via dejtingsiter eller appar men kan även ske i form av en vänförfrågan via sociala medier.
  2. Konversationerna sker via chatt eller telefon och blir väldigt snabbt intensiva, kärleksfulla eller djupa. Efter lovord om framtida möten, resor och giftermål tillsammans påstår bedragaren sig ha hamnat i en svår situation och behöver akut ekonomisk hjälp.
  3. Bedragaren är skicklig och påstår att man inte klarar sig utan din hjälp, varpå du faller för trycket och börjar skicka pengar i olika påhittade syften. Pengarna går sällan direkt till personen utan till olika ombud och partners, ofta med olika konton i olika länder. I vissa fall övertalar bedragaren dig att skuldsätta dig själv genom att ta lån, som sedan ska betalas tillbaka så fort situationen är löst.

Undvik att bli lurad

  • Var kritiskt granskande om någon väldigt fort vill inleda en djup relation med dig
  • Kontrollera att personen du pratar med finns på riktigt eller är den som den utger sig för att vara
  • Gör namn och bildsökningar på det namn och de bilder som personen använder sig av för att se om andra har rapporterat bedrägeri
  • Fall inte för trycket bara för att någon påstår att det är bråttom
  • Skicka inte pengar till någon du inte träffat i verkligheten. Du kan göra dig skyldig till brott genom att skicka pengar till kriminella.
Läs mer om Romans och relationsbedrägerier på Polisens och Stöldskyddsföreningens webbplatser. 
Stoldskyddsföreningen.seÖppnas i nytt fönster
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Ungdomar utnyttjas som målvakter

Kriminella utnyttjar barn och unga för att tvätta pengar. Det kan gå till så att barnet luras, lockas eller tvingas ta emot eller överföra pengar. Det gör dem till penningmålvakter vilket är ett brott. Se filmen för att ta reda på hur du kan upptäcka och agera om du misstänker att ditt barn är utsatt.