Banken kontaktar dig inte och ber dig logga in
Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Banken kommer aldrig kontakta dig och uppmana dig att logga in eller uppge koder från kortläsaren eller ditt BankID. Vi kommer aldrig ringa upp för att hjälpa dig att stoppa en transaktion. Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Var särskilt uppmärksam på samtal, Sms eller mejl som handlar om att du behöver göra något för att stoppa ett bedrägeriförsök eller för att åtgärda ett annat problem. Kom ihåg att inloggning alltid ska ske på ditt eget initiativ och aldrig på uppmaning av någon annan.
Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter, om du blivit bestulen på ditt inloggningskort eller tappat din telefon med måste du omedelbart spärra tjänsterna.
Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122
Aktuellt om säkerhet
Här hittar du information om olika bedrägerier som är vanliga just nu.