1. Privat
  2. /
  3. Digitala tjänster
  4. /
  5. Säkerhet

Säkerhet

Skydda dig mot bedrägerier
en man i en soffa med en laptop och en läsplatta i knät

Om du drabbas av bedrägeri — spärra och anmäl

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Vi kommer aldrig kontakta dig och uppmana dig att logga in, fråga efter eller be dig mata in koder och personnummer. Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Var särskilt uppmärksam på samtal som handlar om att du behöver göra något för att stoppa ett bedrägeriförsök eller för att ta emot pengar. Kom ihåg att inloggning alltid ska ske på ditt eget initiativ. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter, om du blivit bestulen på ditt inloggningskort eller tappat din telefon med måste du spärra ditt BankID.  

Spärra inloggningskort och BankID

Tänk på att ditt BankID är en id-handling på samma sätt som ditt körkort eller pass.

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122

Spärra bank- och kreditkort

Om du förlorat kortet eller misstänker att någon obehörig kommit över kortuppgifterna måste du spärra kortet.

Spärra kort

Du kan också ringa

Privat: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 411 21 22

Thief

Bedrägeri

Gör en polisanmälan och kontakta oss. 

Privat: 0771-77 88 99
Från utland: +46 771-77 88 99

Falsk e-post – phishing

Om du misstänker att du har fått falsk e-post med Handelsbanken som avsändare, så kallad phishing – vidarebefordra mejlet i sin helhet till: reportphish@handelsbanken.se


Vad du kan göra för att skydda dig och förbättra din säkerhet

Det finns några enkla åtgärder du kan vidta för att minska risken att bli utsatt för bedrägeri. Var alltid uppmärksam, vi kommer aldrig ringa upp och be dig om koder eller inloggningsuppgifter. Tänk på att inloggningskort, BankID och dina koder är personliga värdehandlingar och nycklarna till dina pengar.

Nedan finner du några tips på hur du kan skydda dig och dina uppgifter.

Inloggningskort, BankID och kortläsare

Tänk på att vi aldrig ber dig verifiera dig med inloggningskort eller BankID på telefon, via sms eller mejl. Uppge aldrig svarskoder från kortläsare i telefon, SMS eller motsvarande. När du loggar in ska det alltid vara på ditt eget initiativ. Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller att du utsatts för bedrägeri måste du spärra ditt BankID eller inloggningskort.

Spärra BankID

Dator, mobil och surfplatta

Se till att alltid ha de senaste versionerna av operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram samt app för BankID. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Installera inte okända program. Var försiktig med mejl och bifogade länkar. Länkar i mejl kan leda till att skadlig kod eller program installeras. Iaktta också försiktighet när du surfar till okända webbplatser för att undvika att skadlig kod installeras. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store till mobila enheter.

Bank- och kreditkort

Kom ihåg att Handelsbanken aldrig kontaktar dig och frågar efter information om dina kortuppgitfter, som till exempel kort- eller CVC-nummer, via telefon, mejl, brev eller SMS. Ha för vana att kontrollera dina konton och kortköp. Om du upptäcker främmande köp måste du spärra kortet. För att undvika obehöriga köp kan du spärra ditt kort för köp på internet och i utlandet när du inte använder det. 

Spärra kort

Förhindra obehörig adressändring

Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Personliga uppgifter

Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.

Lösenord 

Skydda dig och dina konton genom att se till att dina lösenord och koder till internetbanken och appen inte utnyttjas av obehöriga vid till exempel bedrägerier. Läs mer om säkra lösenord på DinSäkerhet.se


Frågor och svar