1. Privat
  2. /
  3. Digitala tjänster
  4. /
  5. Säkerhet

Säkerhet

Skydda dig mot bedrägerier
kvinna med mobil i handen kvinna med mobil

Om du drabbas av bedrägeri — spärra och anmäl

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Vi kommer aldrig kontakta dig och uppmana dig att logga in, fråga efter eller be dig mata in koder och personnummer. Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Var särskilt uppmärksam på samtal som handlar om att du behöver göra något för att stoppa ett bedrägeriförsök eller för att ta emot pengar. Kom ihåg att inloggning alltid ska ske på ditt eget initiativ. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter, om du blivit bestulen på ditt inloggningskort eller tappat din telefon med måste du spärra ditt BankID.  


Bedragare utnyttjar coronaviruset

Polismyndigheten rapporterar om flera misstänkta fall av bedrägerier med anledning av det pågående virusutbrottet. 
Bedragare utger sig till exempel för representera sjukvården. Bedragaren kontaktar privatpersoner med besked om att man har exponerats för någon som testats positivt för covid-19. För att verifiera sin identitet uppmanas du att legitimera dig med din kortläsare och/eller Mobilt BankID.

Handelsbanken eller annan myndighet kommer aldrig att be dig att verifiera dig med Mobilt BankID eller kortläsare.
Bedragaren kan också erbjuda dig investeringsmöjligheter i medicin eller vaccin. Det kan också handla om medicinsk utrustning eller investering i fonder, aktier, försäkringar eller företag i dessa branscher.

Tänk därför på att:
  • Starta aldrig BankID eller kortläsaren på någon annans uppmaning. Be alltid om att få ringa upp via växeln om du kontaktas av en myndighet eller banken.
  • Lämna aldrig ut kort eller koder till personer som säger sig exempelvis vilja erbjuda hjälp med att handla.
  • Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant.

Säker Swish

en mobil med swish

Just nu förekommer bedrägerier riktade mot personer som använder Swish. Samtalet kan inledas med att kunden tros vara utsatt för ett bedrägeri och uppmanas att logga in i internetbanken. Syftet är att höja beloppsgränsen för Swish. Därefter uppmanas kunden att logga in i Swish-appen för att stoppa en överföring. Kunden uppmanas att skicka en kontrollkod till ett mobilnummer genom att skriva in den i beloppsfältet.

Banken eller andra företag ringer aldrig upp och ber dig legitimera dig med BankID. När du swishar ska det alltid vara på ditt eget initiativ. Tänk också på att beloppsfältet i Swish endast är avsett för belopp och att överföringen sker direkt.


Spärra och anmäl

Spärra inloggningskort och BankID

Tänk på att ditt BankID är en id-handling på samma sätt som ditt körkort eller pass.

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122

Spärra bank- och kreditkort

Om du förlorat kortet eller misstänker att någon obehörig kommit över kortuppgifterna måste du spärra kortet.

Spärra kort

Du kan också ringa

Privat: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 411 21 22

Thief

Bedrägeri

Gör en polisanmälan och kontakta oss. 

Privat: 0771-77 88 99
Från utland: +46 771-77 88 99

Falsk e-post – phishing

Om du misstänker att du har fått falsk e-post med Handelsbanken som avsändare, så kallad phishing – vidarebefordra mejlet i sin helhet till: reportphish@handelsbanken.se


Vad du kan göra för att skydda dig och förbättra din säkerhet

Det finns några enkla åtgärder du kan vidta för att minska risken att bli utsatt för bedrägeri. Var alltid uppmärksam, vi kommer aldrig ringa upp och be dig om koder eller inloggningsuppgifter. Tänk på att inloggningskort, BankID och dina koder är personliga värdehandlingar och nycklarna till dina pengar.

Nedan finner du några tips på hur du kan skydda dig och dina uppgifter.

Inloggningskort, BankID och kortläsare

Tänk på att vi aldrig ber dig verifiera dig med inloggningskort eller BankID på telefon, via sms eller mejl. Uppge aldrig svarskoder från kortläsare i telefon, SMS eller motsvarande. När du loggar in ska det alltid vara på ditt eget initiativ. Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller att du utsatts för bedrägeri måste du spärra ditt BankID eller inloggningskort.

Spärra BankID

Dator, mobil och surfplatta

Se till att alltid ha de senaste versionerna av operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram samt app för BankID. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Installera inte okända program. Var försiktig med mejl och bifogade länkar. Länkar i mejl kan leda till att skadlig kod eller program installeras. Iaktta också försiktighet när du surfar till okända webbplatser för att undvika att skadlig kod installeras. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store till mobila enheter.

Personliga uppgifter

Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.

Bank- och kreditkort

Kom ihåg att Handelsbanken aldrig kontaktar dig och frågar efter information om dina kortuppgifter, som till exempel kort- eller CVC-nummer, via telefon, mejl, brev eller SMS. Ha för vana att kontrollera dina konton och kortköp. Om du upptäcker främmande köp måste du spärra kortet. För att undvika obehöriga köp kan du spärra ditt kort för köp på internet och i utlandet när du inte använder det. 

Spärra kort

Förhindra obehörig adressändring

Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Adresslåset

Skydda dig mot att obehöriga gör en tillfällig adressändring eller eftersänder din post för att exempelvis beställa kreditkort och kod. Tjänsten larmar också via SMS och mail om någon gör en folkbokföringsändring hos Skatteverket.

Lösenord 

Skydda dig och dina konton genom att se till att dina lösenord och koder till internetbanken och appen inte utnyttjas av obehöriga vid till exempel bedrägerier. Läs mer om säkra lösenord på DinSäkerhet.se


Frågor och svar