Säkerhet

Skydda din dator, mobil och dina uppgifter.

Viktigt meddelande  

Just nu pågår bedrägerier inriktade på Mobilt BankID. Var uppmärksam på telefonsamtal, sms eller e-post som handlar om BankID eller inloggningsproblem. Vi som bank kommer aldrig kontakta dig och uppmana dig att logga in med Mobilt BankID eller fråga efter koder och personnummer. Får du en sådan uppmaning ska du aldrig lämna ut någon information eller utföra något på begäran. Det gäller även BankID på inloggningskort med kortläsare. 


Vad du kan göra för din säkerhet

Vi prioriterar din säkerhet och arbetar ständigt med att utveckla våra säkerhetslösningar och behandlar dina personliga uppgifter på ett säkert sätt. Vi genomför regelbundna tester och uppdateringar av våra system och bevakar transaktioner. Men för att du ska undvika att drabbas av bedrägeri behöver du själv tänka på att skydda dina enheter som dator och telefon, dina kort och koder och inte minst dig själv genom att skydda din identitet. Läs om vad du kan göra för att förebygga bedrägeri och för att inte bli lurad.

Mobilt BankID och BankID

Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. Tänk på att vi aldrig ber dig verifiera dig med Mobilt BankID på telefon, via sms eller mejl. Det gäller även BankID på inloggningskort med kortläsare. När du loggar in med Mobilt BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ.

Dator

Uppdatera operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram för BankID regelbundet så att du har de senaste versionerna. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Installera inte okända program. Var försiktig med mejl och bifogade länkar. Iaktta försiktighet när du surfar till okända webbplatser för att undvika att skadlig kod installeras.

Mobil och surfplatta

Uppdatera mobilappen och BankID säkerhetsapp när det finns nya versioner. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store.

Kortuppgifter

Lämna aldrig ut ditt korts CVC-kod eller andra kortuppgifter på telefon om du inte är säker på att du pratar med en behörig person på Handelsbanken och att kontakten först skett på ditt initiativ. Vi frågar aldrig efter information om dina kortuppgitfter via mail, brev eller SMS. 

Förhindra obehörig adressändring

Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Personliga uppgifter

Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.


Om du drabbas — spärra och anmäl

Kontakta oss direkt om du blir bestulen på ditt inloggningskort, tappar din telefon med mobilt BankID, blir utsatt för ett bedrägeri eller om du har lämnat ifrån dig känslig information.

Spärra inloggningskort och BankID

Tänk på att ditt BankID är en id-handling på samma sätt som ditt körkort eller pass.

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122

ett kvitto

Bedrägeri

Gör en polisanmälan och kontakta oss.

Privat: 0771-59 60 60
Företag: 0771-23 40 00

dator med en pil på

Falsk e-post

Om du misstänker att du har fått falsk e-post med Handelsbanken som avsändare – vidarebefordra mejlet i sin helhet till: reportphish@handelsbanken.se


Investeringsbedrägerier

Så kan du bli lurad

Investeringsbedrägerier blir allt vanligare och är ofta långsiktiga. Vanligen går bedrägerierna ut på att vid upprepade tillfällen lura en investerare på pengar. Ett upplägg kan se ut så här.

  1. Bedrägeriet inleds ofta med att du blir uppringd på kvällen av en engelsktalande rådgivare som vill informera om lönsamma placeringar. Rådgivaren vill gärna sända över en broschyr om mäklarfirman. Därefter följer ytterligare kontakter. Efter att ha etablerat ett förtroende kommer ett erbjudande om en mycket intressant placering. 
  2. När du vill sälja aktierna är det sällan "läge". Ofta övertalas du att investera mer pengar för att snitta ner kursen. Du kan också bli uppringd av en annan firma som vill köpa upp dina aktier, men för att göra det måste du betala en rad påhittade avgifter i förväg.
  3. I en sista fas blir du uppringd av en advokat som påstår sig företräda flera andra som blivit lurade. Mot ytterligare avgifter i förskott kan du få hjälp att stämma mäklarfirman.

Blufföretagen har ofta webbplatser med ett professionellt utseende och namn som är snarlika välkända firmors. Företagen hänvisar ofta till falska myndigheter och deras webbplatser som de själva står bakom. Det finns mer information på Finansinspektionen.seÖppnas i nytt fönster.

Undvik att bli lurad

  • Låter det för bra för att vara sant är det oftast så
  • Se till att du förstår investeringen
  • Seriösa företag ringer sällan upp på kvällar för att föreslå investeringserbjudanden
  • Var extra vaksam om säljaren trycker på att det är brådskande att överföra pengar
  • Kontrollera om företaget finns med på Finansinspektionens varningslista
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter på telefon
Finansinspektionens varningslistaÖppnas i nytt fönster
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Bedrägerier mot företag ökar

Så kan ett VD-bedrägeri gå till

Bedrägeriförsöken riktade mot företag ökar kraftigt. Ett av de vanligaste bedrägeriförsöken är så kallade VD-bedrägerier eller CEO fraud. Bedragaren utger sig för att vara VD eller annan person i ledande befattning på företaget. Genom att använda falska eller kapade e-postadresser skickar bedragaren mejl till ekonomiavdelningen med uppmaning om att göra en utbetalning.                                
                

Det förekommer även fall där bedragaren ringer medarbetaren på företaget i syfte att förbereda personen på att ett mejl kommer, detta för att minimera misstankar som skulle kunna uppstå. 

Så undviker du att bli utsatt

  • Säkerställ att information som rör betalningen är korrekt.
  • Agera inte på betalningsuppdrag som avviker från det normala.
  • Kontrollera alltid nya kontonummer innan utbetalning. 
  • Var uppmärksam på avsändaradress i mejl.

Mer om säkerhet och bedrägeri