Säkerhet för din skull

Skydda din dator, mobil och dina uppgifter.

Handelsbanken arbetar ständigt med att utveckla våra säkerhetslösningar och behandlar dina personliga uppgifter på ett säkert sätt. Vi genomför regelbundna tester och uppdateringar av våra system och bevakar transaktioner. Om vi upptäcker något kontaktar vi dig.

Banken ber dig aldrig att verifiera dig med Mobilt BankID via telefon och vi frågar aldrig via telefon, brev eller mejl efter:

  • ditt korts CVC-kod
  • ditt korts PIN-kod

Men det finns också saker du kan göra själv om du skulle drabbas eller för att förebygga bedrägeri. Läs mer om hur du kan skydda dina uppgifter på internet nedan.


Vad du kan göra för din säkerhet

Vi prioriterar din säkerhet. Men för att du ska undvika att drabbas av bedrägeri behöver du själv tänka på att skydda dina enheter som dator och telefon, dina kort och koder och inte minst dig själv genom att skydda din identitet.

Mobilt BankID

Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. Banken uppmanar dig aldrig på telefon att verifiera dig med Mobilt BankID. När du loggar in med Mobilt BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ.

Dator

Uppdatera operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram för BankID regelbundet så att du har de senaste versionerna. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Installera inte okända program. Var försiktig med mejl och bifogade länkar. Iaktta försiktighet när du surfar till okända webbplatser för att undvika att skadlig kod installeras.

Mobil och surfplatta

Uppdatera mobilappen och BankID säkerhetsapp när det finns nya versioner. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store.

Kort och koder

Låna inte ut eller lämna ifrån dig uppgifter om ditt kort, kortnummer eller kod. Det gäller även ditt inloggningskort, din PIN-kod och de svarskoder som genereras när du använder kortet med kortläsaren. Banken frågar aldrig efter kontonummer eller kod på telefon.

Förhindra obehörig adressändring

Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Personliga uppgifter

Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.


Investeringsbedrägerier

Så kan du bli lurad

Investeringsbedrägerier blir allt vanligare och är ofta långsiktiga. Vanligen går bedrägerierna ut på att vid upprepade tillfällen lura en investerare på pengar. Ett upplägg kan se ut så här.

  1. Bedrägeriet inleds ofta med att du blir uppringd på kvällen av en engelsktalande rådgivare som vill informera om lönsamma placeringar. Rådgivaren vill gärna sända över en broschyr om mäklarfirman. Därefter följer ytterligare kontakter. Efter att ha etablerat ett förtroende kommer ett erbjudande om en mycket intressant placering. 
  2. När du vill sälja aktierna är det sällan "läge". Ofta övertalas du att investera mer pengar för att snitta ner kursen. Du kan också bli uppringd av en annan firma som vill köpa upp dina aktier, men för att göra det måste du betala en rad påhittade avgifter i förväg.
  3. I en sista fas blir du uppringd av en advokat som påstår sig företräda flera andra som blivit lurade. Mot ytterligare avgifter i förskott kan du få hjälp att stämma mäklarfirman.

Blufföretagen har ofta webbplatser med ett professionellt utseende och namn som är snarlika välkända firmors. Företagen hänsvisar ofta till falska myndigheter och deras webbplatser som de själva står bakom. Det finns mer information på Finansinspektionen.seÖppnas i nytt fönster.

Undvik att bli lurad

  • Låter det för bra för att vara sant är det oftast så
  • Se till att du förstår investeringen
  • Seriösa företag ringer sällan upp på kvällar för att föreslå investeringserbjudanden
  • Var extra vaksam om säljaren trycker på att det är brådskande att överföra pengar
  • Kontrollera om företaget finns med på Finansinspektionens varningslista
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter på telefon
Finansinspektionens varningslistaÖppnas i nytt fönster
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Om du drabbas — spärra och anmäl

Kontakta oss direkt om du blir bestulen på ditt inloggningskort, tappar din telefon med mobilt BankID, blir utsatt för ett bedrägeri eller om du har lämnat ifrån dig känslig information.

Spärra inloggningskort och BankID

Tänk på att ditt BankID är en id-handling på samma sätt som ditt körkort eller pass.

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122

ett kvitto

Bedrägeri

Gör en polisanmälan och kontakta oss.

Privat: 0771-59 60 60
Företag: 0771-23 40 00

dator med en pil på

Falsk e-post

Om du misstänker att du har fått falsk e-post med Handelsbanken som avsändare – vidarebefordra mejlet i sin helhet till: reportphish@handelsbanken.se


Mer om säkerhet och bedrägeri