1. Hjälp och support

Hjälp och support

Här hittar du vanliga frågor och svar om våra digitala tjänster.

Här är alla våra hjälpområden

Hjälp med BankID på kort

Få hjälp med frågor som handlar om BankID-programmet och inloggning på internetbanken. Du får också hjälp med ditt inloggningskort och vanliga fel som kan uppstå.
mobil med BankId och QR-kod

Hjälp med Mobilt BankID 

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Mobilt BankID, informativa filmer och mycket mer.

mobiltelefon

Hjälp med mobilapparna

Här finns information om hur du aktiverar appen, vanliga felmeddelanden och aktuell information.
inloggningsdosa

Kontrollera kortläsaren

Här kan du lära dig om kortläsarens funktioner och vad de olika reaktionerna på skärmen betyder.
dator med en pil på

Systemkrav

För att använda våra tjänster behöver din dator och mobila enhet uppfylla vissa krav. Här hittar du uppdaterad och relevant information.
Inloggningsdosa med ljudsladd

Talande kortläsare 

Har du en synnedsättning och använder dig av vår talande kortläsare? Här hittar du information om funktioner och om hur du kommer igång.
Support  - Handelsbanken.se

Vanliga frågor om våra digitala tjänster

Hur får jag mitt mobila BankID att fungera på min nya telefon?
Din nya telefon behöver ha BankID-appen och Handelsbankens app för privatpersoner, därefter loggar du in i din gamla telefon och följer instruktionen i menyvalet ”Beställ nytt BankID till ny enhet”. Tjänsten är tillgänglig för dig över 16 år.

Hur skaffar jag ett Mobilt BankID?
Om det är första gången som du skaffar ett Mobilt BankID gör du det i internetbanken inloggat med inloggningskort och kortläsare med sladd. Eller så hjälper vi dig på ett bankkontor.

Hur loggar jag in med BankID på kort?
Du behöver ett inloggningskort, en kortläsare och en sladd till kortläsare. Följ sedan instruktionen i denna länk:
Installera BankID och drivrutin

Hur loggar jag in i appen?
För att använda appen behöver du ha ett avtal om telefontjänster, det kan du ordna i internetbanken. Därefter kan du logga in i appen om du identifierar dig med Mobilt BankID. Vill du logga in med en personlig kod behöver du först aktivera din app.
Aktivera appen

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss!

Ring, chatta eller fråga oss på sociala medier.