1. BankID på kort

BankID på kort

Med ett BankID kan du legitimera dig digitalt, både hos oss och hos andra företag och myndigheter.

Använd ditt inloggningskort

Med sladden i kortläsaren blir ditt inloggningskort ett BankID 

Det lagras ett BankID på ditt inloggningskort som används när du har sladden i kortläsaren. Då kan du logga in hos oss och men också hos andra företag och myndigheter som till exempel Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Apoteket.

För att kunna använda ditt BankID behöver du installera BankID-programmet och drivrutinen för kortläsaren.

Har du problem med ditt BankID? 

Är du kund hos oss men har problem att logga in? Besök vår hjälpsida för BankID på kort.

Aktuellt just nu - Kommunikationsfel 10023

Ikon information
Om du får Kommunikationsfel 10023 vid inloggning måste du uppdatera BankID-programmet till en senare version.
Kan du inte uppdatera ditt BankID-program? Kontrollera att du uppfyller våra systemkrav.
Observera!  Den 14 januari 2020 upphörde Microsofts support för Windows 7. Den senaste versionen av BankID fungerar inte om du har Windows 7. Det går fortfarande bra att logga in utan sladd, om du har en webbläsare som uppfyller våra systemkrav.

Så beställer du inloggningskort

Ditt första inloggningskort

  1. Om du inte redan har ett inloggningskort behöver du besöka ditt bankkontor
    På bankkontoret får du hjälp att beställa ett inloggningskort.  

    Hitta bankkontor

  2. Välj pinkod till ditt inloggningskort
    Innan ditt kort kan skickas ut får du hjälp på kontoret att gå in och välja en pinkod. Om du vill välja kod vid ett senare tillfälle använder du länken nedan. 

    Välj pinkodÖppnas i nytt fönster

  3. Kortet kommer till din hemadress
    När du valt kod skickar vi inloggningskortet till dig med post. 

  4. Kom igång med ditt inloggningskort
    För att använda ditt inloggningskort behöver du installera BankID säkerhetsprogram och drivrutin för kortläsaren på din dator. 

    Installera BankID säkerhetsprogram

När du behöver ett nytt inloggningskort

  1. Beställ ersättningskort på Personlig service
    Om du har förlorat eller spärrat ditt inloggningskort måste du beställa ett nytt. Kontakta Personlig service
    på 0771-77 88 99 dygnet runt. Du behöver ange din fyrsiffriga telefonkod för att beställa ett nytt kort. Du behöver också ha din kortläsare och ett bank- eller betalkort tillgängliga.

    Om du saknar fyrsiffrig telefonkod kan du logga in på internetbanken och välja en ny kod längst ner på startsidan. Du kan också besöka ditt bankkontor om du behöver hjälp. 

    Hitta bankkontor

  2. Välj pinkod till ditt inloggningskort
    När du väljer din pinkod till inloggningskortet behöver du också ha din kortläsare och ett bank- eller betalkort tillgängliga. Om du vill välja kod vid ett senare tillfälle använder du länken nedan. 

    Välj pinkodÖppnas i nytt fönster

  3. Kortet kommer till din hemadress
    När du valt kod skickar vi inloggningskortet till dig med post. 


Med en och samma kod legitimerar du dig i alla våra telefontjänster

  • Mobilappen    

    I mobilen kan du utföra dina vanligaste bankärenden.   
  • Personlig service dygnet runt  

    Vi hjälper dig med dina bankärenden och supportfrågor.  
  • Automatisk telefontjänst     

    Överför pengar, få information om saldo och kortköp och öppna och stäng dina kort.

Logga in i internetbanken för att teckna avtal om Telesvar och välj din personliga kod. Du kan byta din personliga kod när du vill.

Logga in och välj kodÖppnas i nytt fönster

Spärra BankID

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Lämna aldrig ut svarskoder på telefon. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller om du förlorar ditt inloggningskort med BankID eller din mobiltelefon med Mobilt BankID ska du omedelbart spärra. 

I Sverige: 020-41 12 12 
Från utlandet: +46 8 41 12 122 eller kontakta ditt bankkontor.

Hjälp och support

Ring 0771-77 88 99 för personlig service dygnet runt.


Frågor och svar om BankID på kort