Säkerhet

Skydda dig och ditt företag mot bedrägerier

Var uppmärksam på bedrägeriförsök

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Vi kontaktar aldrig kunder för att be dem logga in, uppge koder eller andra uppgifter. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Om du misstänker att någon kommit över inloggningsuppgifter eller om du har förlorat ditt inloggningskort måste du spärra det. Just nu inriktar sig många fakturabedrägerier mot föreningar. Läs mer nedan om hur du skyddar dig mot bland annat investerings- och fakturabedrägerier.


varningstriangel en triangel med ett utropstecken

Bedrägerier kopplade till coronapandemin

Den pågående pandemin utnyttjas för bedrägerier. Ett nytt bedrägeri är så kallade "non-delivery-frauds". Företag kontaktas om lukrativa affärsmöjligheter som till exempel kan gå ut på förmedling av efterfrågade varor som ansiktsmasker eller handsprit. Företaget erbjuds köpa och förmedla varorna till andra marknader mot en god provision. Företaget betalar i förväg men leverans uteblir. Ofta handlar det om utlandsbetalningar på stora belopp och ett erbjudande som måste accepteras direkt. Var vaksam på komplicerade affärsupplägg eller affärsmöjligheter där det är bråttom. Om du inte förstår affärsupplägget ska du avstå. 

Om du drabbas av bedrägeri – spärra och anmäl

Ikon symboliserar spärra

Spärra BankID och inloggningskort

Tänk på att ditt BankID är en id-handling på samma sätt som ditt körkort eller pass. Om du förlorat ditt inloggningskort eller om du misstänker att någon kommit över din kod måste du spärra.

I Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 12

ikon symboliserar tjuv

Bedrägeri

Om du misstänker att du utsatts för ett bedrägeri måste du göra en polisanmälan och kontakta oss.

I Sverige: 0771-77 88 99
Från utlandet: +46 771-77 88 99

Spärra kort

Om du förlorat ditt Business Card eller Business Debit eller misstänker att någon kommit över kortuppgifterna måste du spärra kortet.

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122


VD-bedrägerier och bluffakturor

Faktura- eller VD-bedrägerier

Bedrägeriförsöken riktade mot företag ökar kraftigt. Ett av de vanligaste bedrägeriförsöken är vad media kallat för VD-bedrägerier eller CEO fraud. Även kallat fakturabedrägerier eftersom det ofta handlar om att en faktura måste betalas snabbt. Svensk handel har en varningslista över kända företag som det finns anledning att se upp med.

VarningslistanÖppnas i nytt fönster 

Så kan det gå till

Bedragaren utger sig för att vara VD eller annan person i ledande befattning på företaget. Genom att använda falska eller kapade e-postadresser skickar bedragaren mejl till ekonomiavdelningen med uppmaning om att göra en utbetalning. 

Det förekommer även fall där bedragaren ringer medarbetaren på företaget i syfte att förbereda personen på att ett mejl kommer, detta för att minimera misstankar som skulle kunna uppstå. 

Varningssignaler

  • Det är bråttom att utföra betalningen.
  • Språkbruket kan vara bristfälligt.
  • Meddelandena är ofta kortfattade.

Så undviker du att bli utsatt

  • Säkerställ att information som rör betalningen är korrekt.
  • Agera inte på betalningsuppdrag som avviker från det normala utan att först säkerställa att utbetalningen är korrekt. Kontrollera alltid nya kontonummer innan utbetalning.
  • Var uppmärksam på avsändaradress i mottagna mejl.
  • Var uppmärksam om du får en faktura från ett företag eller organisation du inte känner igen eller betalat till tidigare.

Läs mer på Polisen.seÖppnas i nytt fönster


Investeringsbedrägerier

Så kan du bli lurad

Investeringsbedrägerier blir allt vanligare och är ofta långsiktiga. Vanligen går bedrägerierna ut på att vid upprepade tillfällen lura en investerare på pengar. Ett upplägg kan se ut så här.

  1. Bedrägeriet inleds ofta med att du blir uppringd på kvällen av en engelsktalande rådgivare som vill informera om lönsamma placeringar. Rådgivaren vill gärna sända över en broschyr om mäklarfirman. Därefter följer ytterligare kontakter. Efter att ha etablerat ett förtroende kommer ett erbjudande om en mycket intressant placering. 
  2. När du vill sälja aktierna är det sällan "läge". Ofta övertalas du att investera mer pengar för att snitta ner kursen. Du kan också bli uppringd av en annan firma som vill köpa upp dina aktier, men för att göra det måste du betala en rad påhittade avgifter i förväg.
  3. I en sista fas blir du uppringd av en advokat som påstår sig företräda flera andra som blivit lurade. Mot ytterligare avgifter i förskott kan du få hjälp att stämma mäklarfirman.

Blufföretagen har ofta webbplatser med ett professionellt utseende och namn som är snarlika välkända firmors. Företagen hänvisar ofta till falska myndigheter och deras webbplatser som de själva står bakom. Det finns mer information på Finansinspektionen.seÖppnas i nytt fönster.

Undvik att bli lurad

  • Låter det för bra för att vara sant är det oftast så
  • Se till att du förstår investeringen
  • Seriösa företag ringer sällan upp på kvällar för att föreslå investeringserbjudanden
  • Var extra vaksam om säljaren trycker på att det är brådskande att överföra pengar
  • Kontrollera om företaget finns med på Finansinspektionens varningslista
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter på telefon
Finansinspektionens varningslistaÖppnas i nytt fönster
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Håll dig uppdaterad

Bedrägeritrender

Håll dig uppdaterad över aktuella bedrägeritrender och se till att din personal är uppmärksam på dessa. Se nedan vilka hemsidor vi rekommenderar.
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Swedishbankers.seÖppnas i nytt fönster

Fullmakter

Se över företagets fullmakter för betalningsprocessen. Rensa bort behörigheter för tidigare anställda.

Telefonsamtal

Lita aldrig på att någon som ringer är från din bank eller någon annan leverantör bara för att personen säger det. Känner du dig osäker, be att få återkomma och ring därefter ditt bankkontor och kontrollera att uppgifterna stämmer. 

Säkerhetsinformation

Avslöja aldrig säkerhetsinformation som rör dina internettjänster eller annan känslig information för någon. Handelsbanken skulle aldrig be en kund om denna information.


Vad du kan göra för din säkerhet

Vi prioriterar din säkerhet. Men för att du ska undvika att drabbas av bedrägeri behöver du själv tänka på att skydda dina enheter som dator och telefon, dina kort och koder och inte minst dig själv genom att skydda din identitet.

Dator

Uppdatera operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram för BankID regelbundet så att du har de senaste versionerna. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Installera inte okända program. Var försiktig med mejl och bifogade länkar. Iaktta försiktighet när du surfar till okända webbplatser för att undvika att skadlig kod installeras.

Mobil och surfplatta

Uppdatera mobilappen och BankID säkerhetsapp när det finns nya versioner. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store.

Förhindra obehörig adressändring

Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Kort och koder

Låna inte ut eller lämna ifrån dig uppgifter om ditt kort, kortnummer eller kod. Det gäller även ditt inloggningskort, din PIN-kod och de svarskoder som genereras när du använder kortet med kortläsaren. Banken frågar aldrig efter kontonummer eller kod på telefon.

Personliga uppgifter

Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.

Informationssäkerhet för småföretagare

Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) webbplats om grundläggande praktiska råd och rekommendationer om informationssäkerhet och hur ett litet företag kan bli bättre rustat att möta it- och internetrelaterade risker.

Mer om säkerhet och bedrägeri