Säkerhet för företag

Tips och råd om säkerhet och hur du kan skydda ditt företag från att råka illa ut

Var uppmärksam på bedrägeriförsök

Bedrägerier mot företag blir allt vanligare. Det är viktigt att du är uppmärksam om någon kontaktar dig och ber dig logga in, uppge koder eller andra känsliga uppgifter. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Om du misstänker att någon kommit över företagets inloggningsuppgifter måste du spärra dessa omedelbart.

Spärra

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 411 21 22

Vanliga bedrägerier

Aktuellt om säkerhet

Här hittar du information om olika bedrägerier som är vanliga just nu riktade mot dig som företagskund.

  • VD-bedrägerier
  • Bluffakturor 
  • Phishing

Om företaget drabbas av bedrägeri – spärra och anmäl

Ikon symboliserar spärra

Spärra BankID och inloggningskort

Tänk på att ditt BankID är en id-handling på samma sätt som ditt körkort eller pass. Om du förlorat ditt inloggningskort eller om du misstänker att någon kommit över din kod måste du spärra.

I Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 411 21 22

ikon symboliserar tjuv

Bedrägeri

Om du misstänker att företaget utsatts för ett bedrägeri eller ett försök till bedrägeri måste du omedelbart kontakta oss och göra en polisanmälan. 

I Sverige: 0771-77 88 99
Från utlandet: +46 771-77 88 99

Spärra kort

Om du förlorat ditt Business Card, Business Debit eller misstänker att någon kommit över kortuppgifterna måste du omedelbart spärra kortet.

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 411 21 22

Logga in säkert

Falska inloggningslänkar

Det är viktigt att du är uppmärksam när du ska logga in i internetbanken. Falska inloggningslänkar sprids just nu via mejl, Sms och sökresultat på nätet. Skulle du klicka på en sån länk riskerar du att lämna över dina inloggningsuppgifter till en bedragare.

Om du råkat ut för något när du försökt logga in på Handelsbanken, kontakta oss direkt på 0771-77 88 99.

Bedrägeritrender

Håll dig uppdaterad

En viktig del i att skydda företaget från att råka illa ut är att hålla sig uppdaterade över aktuella bedrägeritrender och se till att personalen är medvetna och uppmärksamma på dessa. Det är viktigt att regelbundet prata om vilka hot och risker som finns och hur ni bäst hanterar dessa. 

Du hittar mer information om bedrägerier och andra säkerhetshot via länkarna nedan.

Vad du kan göra för din säkerhet

Det finns några enkla åtgärder du kan vidta för att minska risken av att råka illa ut. Tänk på att inloggningskort, BankID och koder är personliga värdehandlingar och även nycklar till era pengar. Nedan finner du några tips på hur du kan skydda dina och företagets uppgifter.

Dator, mobil och surfplatta

Använd alltid de senaste versionerna av operativsystem, webbläsare, säkerhetsprogram och app för BankID. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Godkänn aldrig installation av okända program. Öppna aldrig bifogade dokument eller länkar i misstänkta mejl, vilket annars kan leda till att skadlig programvara installeras.

Bank- och kreditkort

Logga ofta in för att kontrollera transaktionerna via företagets kort. Om du upptäcker okända köp måste kortet omedelbart spärras. Låna inte ut kortet och lämna aldrig ifrån dig uppgifter om ditt kort, kortnummer eller koder.

I Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 411 21 22

Förhindra obehörig adressändring

Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Inloggningskort, BankID och kortläsare

Uppge aldrig koder från kortläsaren och använd aldrig BankID på uppmaning av någon annan. När du använder dessa tjänster ska det alltid vara på ditt eget initiativ. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller att du drabbats av bedrägeri måste du omedelbart spärra ditt BankID och inloggningskort.

I Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 411 21 22

Informationssäkerhet för småföretagare

Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) webbplats om grundläggande praktiska råd och rekommendationer om informationssäkerhet och hur ett litet företag kan bli bättre rustat att möta it- och internetrelaterade risker.

Phishing och skadlig kod

Phishing (nätfiske) är ett av de vanligaste tillvägagångssätten för bedragare att stjäla känsliga uppgifter. Det är också ett vanligt sätt att installera skadlig kod eller programvara i din dator eller mobiltelefon. Oftast börjar det med ett mejl där du luras att klicka på en länk eller öppna en bifogad fil. Tänk på detta när du tar emot misstänkta mejl och var alltid försiktig när du surfar på okända webbplatser.

Lösenord

Skydda dig själv och dina konton genom att se till att dina lösenord inte utnyttjas av obehöriga vid till exempel bedrägerier. Tänk på att alltid använda starka lösenord som är svåra att lista ut och inte samma lösenord på flera ställen. 

Säkerhetsinformation

Lita inte på att någon som kontaktar dig är från din bank eller en leverantör bara för att personen säger det. Känner du dig osäker, be att få motringa och kontrollera att uppgifterna stämmer. Uppge aldrig koder eller annan information som rör dina banktjänster för någon.

Fullmakter

Se regelbundet över företagets fullmakter, beloppsbegränsningar och ha flera personer involverade i att godkänna betalningar. Rensa alltid bort behörigheter för tidigare anställda som inte längre jobbar kvar på företaget.

Frågor och svar

Du hittar mer information om de vanligaste bedrägerierna och hur du kan undvika att bli lurad på sidan Vanliga bedrägerier.