Säkerhet

Skydda dig och ditt företag mot bedrägerier

Var uppmärksam på bedrägeriförsök

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Vi kontaktar aldrig kunder för att be dem logga in, uppge koder eller andra uppgifter. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Om du misstänker att någon kommit över inloggningsuppgifter eller om du har förlorat ditt inloggningskort måste du spärra det. Just nu inriktar sig många fakturabedrägerier mot föreningar. 

Vanliga bedrägerier

Här hittar du information om vanliga bedrägerier och vad du kan göra för att inte bli lurad.

Om du drabbas av bedrägeri – spärra och anmäl

Ikon symboliserar spärra

Spärra BankID och inloggningskort

Tänk på att ditt BankID är en id-handling på samma sätt som ditt körkort eller pass. Om du förlorat ditt inloggningskort eller om du misstänker att någon kommit över din kod måste du spärra.

I Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 12

ikon symboliserar tjuv

Bedrägeri

Om du misstänker att du utsatts för ett bedrägeri måste du göra en polisanmälan och kontakta oss.

I Sverige: 0771-77 88 99
Från utlandet: +46 771-77 88 99

Spärra kort

Om du förlorat ditt Business Card eller Business Debit eller misstänker att någon kommit över kortuppgifterna måste du spärra kortet.

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122


Håll dig uppdaterad

Bedrägeritrender

Håll dig uppdaterad över aktuella bedrägeritrender och se till att din personal är uppmärksam på dessa. Se nedan vilka hemsidor vi rekommenderar.
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Swedishbankers.seÖppnas i nytt fönster

Fullmakter

Se över företagets fullmakter för betalningsprocessen. Rensa bort behörigheter för tidigare anställda.

Telefonsamtal

Lita aldrig på att någon som ringer är från din bank eller någon annan leverantör bara för att personen säger det. Känner du dig osäker, be att få återkomma och ring därefter ditt bankkontor och kontrollera att uppgifterna stämmer. 

Säkerhetsinformation

Avslöja aldrig säkerhetsinformation som rör dina internettjänster eller annan känslig information för någon. Handelsbanken skulle aldrig be en kund om denna information.


Vad du kan göra för din säkerhet

Vi prioriterar din säkerhet. Men för att du ska undvika att drabbas av bedrägeri behöver du själv tänka på att skydda dina enheter som dator och telefon, dina kort och koder och inte minst dig själv genom att skydda din identitet.

Dator

Uppdatera operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram för BankID regelbundet så att du har de senaste versionerna. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Installera inte okända program. Var försiktig med mejl och bifogade länkar. Iaktta försiktighet när du surfar till okända webbplatser för att undvika att skadlig kod installeras.

Mobil och surfplatta

Uppdatera mobilappen och BankID säkerhetsapp när det finns nya versioner. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store.

Förhindra obehörig adressändring

Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Kort och koder

Låna inte ut eller lämna ifrån dig uppgifter om ditt kort, kortnummer eller kod. Det gäller även ditt inloggningskort, din PIN-kod och de svarskoder som genereras när du använder kortet med kortläsaren. Banken frågar aldrig efter kontonummer eller kod på telefon.

Personliga uppgifter

Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.

Informationssäkerhet för småföretagare

Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) webbplats om grundläggande praktiska råd och rekommendationer om informationssäkerhet och hur ett litet företag kan bli bättre rustat att möta it- och internetrelaterade risker.

Mer om säkerhet och bedrägeri