Återbruk av byggvaror ger minskade klimatutsläpp

Att minska svinnet och öka återbruket. Det är målet när flera konkurrerande bolag startade butik för återbruk av byggvaror.

Efterfrågan på återbrukat byggmaterial växer

Återbruk ett sätt att möta EU:s hållbarhetskrav 

I ett industriområde i Linköping finns sedan några månader tillbaka en butik med ett ovanligt utbud: begagnade innerdörrar, gipsskivor, marksten, ventilationsprodukter, tvättställ och en utrymningstrappa är några av de saker som säljs. 

– Det kastas mycket ute på byggen idag. Såväl sånt man river ut som felbeställningar och produkter som blir över när man avetablerar en byggarbetsplats. Vi samlar in sakerna i stället så att de kan komma till nytta någon annanstans, säger Anna Fredriksson, som är platschef på nystartade Bygghubben i Linköping. 

Samarbete mellan konkurrenter 

Idén att skapa en marknadsplats för återbruk av byggvaror kom ursprungligen från Energikontoret i Region Östergötland i samarbete med Cleantech Östergötland, ett nätverk där många lokala fastighetsägare och entreprenörer är engagerade för att lösa miljöutmaningar.  

Initiativet ledde till att sex bolag inom byggsektorn startade ett gemensamt aktiebolag. De sex grundarbolagen är delvis konkurrenter: gruppen består av fyra byggbolag, ett företag som arbetar med återbruk av kontorsmöbler och ett som är verksamt inom rivning och demontering. Dessutom finns tio–tolv olika samarbetspartners som stöttar på olika sätt. 

– För att skapa en fungerande återbruksmarknad behöver vi vara många som är med. Vi behöver få in många produkter att erbjuda och få snurr på sakerna, säger Anna Fredriksson. 

Hittills har det främst varit privatpersoner som handlat på Bygghubben men i takt med att utbudet växer räknar Anna Fredriksson med att göra fler och större leveranser ut till projekt och byggen. 

– Avsikten är att nå lönsamhet i verksamheten inom några år, så att bolaget bär sig av egen kraft, säger hon. 

Byggnadsarbetare i ett husbygge

Det kastas mycket ute på byggen idag. Användning av återbrukade varor kan göra stor skillnad för ett företags klimatutsläpp. 

Skärpta hållbarhetskrav ökar efterfrågan 

Efterfrågan på återbruk växer stadigt. En viktig drivkraft är att EU skärpt hållbarhetskraven för företag, inte minst vid nybyggen. Att nyttja en återbrukad produkt genererar noll klimatutsläpp. Därför kan användning av återbrukade varor vid nybyggnation och renovering göra stor skillnad i att minska företags klimatutsläpp. 

– Allt kan inte köpas återbrukat, men mycket går att hitta begagnat. Det är särskilt lönsamt att återbruka varor som släpper ut mycket koldioxid vid tillverkningen, som elstegar och andra varor av metall. Det sparar många utsläppsenheter jämfört med att köpa nytt, säger Anna Fredriksson. 

Hon bedömer att marknaden för återbrukade byggvaror kommer att fortsätta växa. Många företag har en stark vilja att stärka sin miljöprofil. Skulle det införas en maxnivå om mängden utsläpp per kvadrat vid nybyggen skulle efterfrågan drivas på ytterligare. 

Dessutom finns det pengar att spara genom återbruk – både för dem som säljer och slipper svinn och för dem som köper och får sänkta kostnader. 

– Det finns en vilja i branschen att jobba med de här frågorna. Det är inte bara en piska, man ser också en nytta med återbruket, säger Anna Fredriksson. 

Nationell marknad  

Haga Rot är ett av ägarbolagen bakom Bygghubben och vd John Torsell har en stark tro på marknaden för återbruk.  

– Jag har arbetat med rivning länge och kastat så otroligt mycket bra material genom åren. Jag ville sälja vidare byggvaror redan på 90-talet men ingen var intresserad av begagnat eftersom det fanns så mycket nytt och billigt att köpa. 

Nu har pendeln slagit över. 

– Vi börjar tänka mer klimatsmart och det är brist på material. Återuppbyggnaden av Ukraina kommer att skapa brist i hela Europa. Nu finns förutsättning att lyckas, säger John Torsell. 

För att klara stora leveranser vore det värdefullt att skapa en nationell marknad med samarbete över landet. Än så länge finns Bygghubben bara i Östergötland men går verksamheten bra är det inte omöjligt att bolaget expanderar. 

– Det hade varit jätteroligt att ha flera bygghubbar och hjälpas åt att samla material. Nu tar vi första steget så får vi se vart det leder vidare, säger Anna Fredriksson. 

"För att skapa en fungerande återbruksmarknad behöver vi vara många som är med."

Anna Fredriksson, Bygghubben, Linköping.

Du kanske också är intresserad av

Vy över Jönköping.

Nya företag trots lågkonjunktur

Vår företagsrådgivare ser ett driv på marknaden trots det ekonomiska läget. Men det är klokt att vara förberedd för olika verkligheter.
Företagarnas nya VD.

Intervju med Företagarnas nya VD

Krångliga regelverk och höga arbetsgivaravgifter. De utmaningarna vill Företagarnas nya VD Benjamin Dousa lösa för att stärka svenska företag.

Två kvinnor som sitter och arbetar på ett café.

Får du betalt i tid?

Konkurserna fortsätter att öka. Då gäller det som leverantör att säkerställa kundernas betalningsförmåga. Se våra tips.