Handelsbanken
  • Bolån och andra lån
    • Bolån
      • Bolåneräntor
      • Bolånekalkyl
      • Lånelöfte
      • Flytta bolånet till oss
      • Höja bolån
      • Grönt bolån
    • Andra lån
      • Privatlån
      • Grönt energilån
  • Spara och pension
    • Spara
    • Sparformer
      • Sparkonto med ränta
      • Investeringssparkonto
      • Kapitalförsäkringar
    • Fonder
      • Fondlista
      • Fondtips
      • Fondskolan
    • Pension
      • Tjänstepension
      • Premiepension
      • Privat pensionssparande
      • Flytta din pension till oss
      • Ta ut din pension
      • Trygghetsförsäkringar
    • Aktier och andra värdepapper
    • Premium
    • Private Banking
    • Spara klokt
      • Spara till buffert
      • Börja spara i fonder som nybörjare
      • Spartips för ditt barns framtid
  • Vardagstjänster
    • Bankkort och kreditkort
      • Jämför kort
      • Aktivera kort
    • Digitala tjänster
      • Internetbanken
      • Inloggningssätt
      • Mobilt BankID
      • Ny mobil
      • Swish
    • Konton och betalningar
      • Betala räkningar
      • Lönekonto
      • Sparkonto med ränta
      • Utlandsbetalningar
    • Banktjänster för barn och unga
      • Teckna banktjänster för barn och unga
    • Studenterbjudande
  • Kontakt och support
    • Hjälp och support
    • Säkerhet och bedrägeri
      • Vanliga bedrägerier
      • Anmäl bedrägeri
    • Om vår rådgivning
  • Bli kund

Byt till

  • Privat
  • Företag
  • Ekonomi i livet
  • Om oss
  1. Privat
  2. Vardagstjänster
  3. Bankkort och kreditkort
  4. Kort i Swish

Betala med ditt kort i Swish

Kontaktlösa kortbetalningar för dig med Android-telefon.
Swish betalkort swish-appen

Så kommer du igång med kort i Swish-appen

I dagsläget är kort i Swish-appen endast tillgängligt för Android-telefoner.

Börja med att lägga till ditt kort i Swish-appen

  1. Börja med att ladda ner senaste versionen av Handelsbankens app och Swish-appen om du inte redan har gjort det.
  2. Öppna Swish-appen i din Android-telefon. 
    När du är inne i Swish-appen får du information om att det är möjligt att lägga in dina kort utgivna av Handelsbanken. Det finns också en kortsymbol i Swish-appens nedre menyrad där du kan lägga till dina kort.
  3. Tryck på informationsrutan eller på kortsymbolen.
    Här får du ytterligare information om hur du lägger in ditt kort.
  4. Klicka på ”Lägg till kort”.
    Välj att antingen mata in dina kortuppgifter manuellt eller att hålla kortet mot baksidan av telefonen och långsamt dra det uppifrån och ner.
  5. Klicka på ”Nästa”.
  6. Autentisera dig genom antingen ansiktsigenkänning eller fingeravtryck eller annat identifieringsalternativ.
  7. Läs och acceptera villkoren genom att klicka på ”Acceptera och verifiera i bankappen”.
  8. Du skickas nu automatiskt till Handelsbankens app för verifiering.
  9. Klart! Ditt kort är nu tillagt i Swish-appen och redo att användas för kontaktlösa kortbetalningar.
  10. Om du önskar att ditt kort ska vara ditt standardval vid kontaktlösa betalningar i Swish-appen kan du göra det genom att klicka på "Uppdatera" och därefter följa instruktionen.

Betala med ditt kort i Swish-appen

Du kan betala med kort i Swish på två olika sätt. Innan du börjar, kontrollera att betalterminalen har symbolen för kontaktlösa betalningar.

Alternativ 1

  1. Håll telefonen nära betalterminalen.
  2. Signera betalningen med ansiktsigenkänning eller fingeravtryck.
  3. När du har gjort det håller du telefonen nära betalterminalen igen för att genomföra ditt köp.
  4. En grön bock visas när köpet är klart.
Efter betalningen
  • Du får en pushnotis om transaktionen, men du kan också se transaktionen i Swish-appen under ”Se fler” för en komplett översikt över alla kortköp. Du ser även samtliga korttransaktioner i Handelsbankens app eller i internetbanken.

Alternativ 2

  1. Lås upp telefonen och öppna Swish-appen.
  2. Klicka på ”Kort” i menyn längst ner.
  3. Välj det kort du vill betala med och klicka på ”Betala”.
  4. Signera med ansiktsigenkänning eller fingeravtryck.
  5. Håll telefonen nära betalterminalen för att genomföra köpet.
  6. En grön bock visas när köpet är klart.
Läs mer om hur du kommer igång med ditt kort i Swish

Börja betala med wearables

En betalring som utför en betalning, en så kallad wearables.

Nu kan du betala med olika accessoarer, så kallade wearables.

Läs mer om hur det fungerar och vilka enheter du kan koppla till våra kort.

Läs mer om wearables

Frågor och svar

  • Alla kort utgivna av Handelsbanken går att lägga till i Swish-appen. Du kan också lägga till fler än ett kort om du önskar.

  • Kontrollera att du angett rätt kortnummer och övriga kortdetaljer. Kontrollera även att du använder en Android-telefon, kort i Swish är tillgängligt för dig som har Android version 11 eller senare. Tänk också på att du behöver ha senaste versionen av Swish-appen och Handelsbankens app.

    Om det inte fungerar när du drar kortet uppifrån och ner mot baksidan av din telefon för att lägga till kortet i appen kan det bero på att kortet inte är aktiverat för detta. Då behöver du först genomföra ett köp eller ett uttag där du sätter in kortet i en betalterminal. Du kan istället alltid lägga till dina kortuppgifter manuellt i appen.

  • Köp som du har gjort med ditt kort i Swish sparas i 30 dagar i Swish appen. Du kan även alltid se dina korttransaktioner i Handelsbankens app eller på internetbanken.

  • Om du önskar att ta bort ett kort från Swish-appen går du in i appen och väljer "Kort". Tryck därefter på "Detaljer" och sen "Ta bort kort". Det här påverkar inte ditt fysiska kort. Om du ångrar dig kan du alltid lägga till ditt kort igen.

  • Om du tappar din telefon som du kopplat till Swish är det viktigt att du kontaktar oss. Du når oss dygnet runt på telefon 0771-77 88 99. Identifiera dig med Mobilt BankID eller personlig kod. 

  • Ja, om du har något av våra bonusgrundande kort samlar du bonus precis som när du använder ditt fysiska bankkort. Har du kopplat ditt kort till andra bonusprogram kan du i vissa fall även behöva koppla det digitala kortnumret till dina andra bonusprogram.

Rådgivning

Vi har ett rikstäckande kontorsnät med fler än 1 800 rådgivare över hela landet.

Hitta bankkontor

Kontakta oss

Bli kund

Personlig service

Vi hjälper dig med bankärenden och supportfrågor. Var beredd med Mobilt BankID eller din personliga kod när du ringer. Öppet dygnet runt. 

Ring 0771-77 88 99

Chatta med oss

Vanliga frågor

Spärra kort

Du kan spärra ditt privata kort direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa. 

För att spärra ditt företagskort:  

Ring 020‑41 12 12   
Från utlandet:  +46 8 411 21 22

Spärra BankID

Mobilt BankID kan du spärra direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa.

För att spärra BankID på kort:

Ring 020‑41 12 12  
Från utlandet:  +46 8 411 21 22

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Juridiska dokument
  • Säkerhet och bedrägeri
  • Sociala medier
  • Global startsida  Öppnas i nytt fönster
  • Finland  Öppnas i nytt fönster
  • Nederländerna  Öppnas i nytt fönster
  • Norge  Öppnas i nytt fönster
  • Storbritannien  Öppnas i nytt fönster
  • © Svenska Handelsbanken AB (publ)