1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betala
  4. /
  5. Betala
  6. /
  7. Utlandsbetalningar

Utlands­betalningar

Behöver du sätta in pengar på ett konto i utlandet? Du kanske väntar en betalning från utlandet? Här hittar du det du behöver veta om utlandsbetalningar.

Att skicka utlandsbetalningar

  • Ha rätt information till hands 

    Förbered dig genom att ha mottagarens namn och adress, IBAN och BIC eller nationellt BankID. 
  • Registrera betalningen i internetbanken

    Du gör betalningen i internetbanken och kan skicka pengar i olika valutor. När utlandsbetalningen är registrerad får du ett kvitto i e-brevlådan.
  • Välj typ av betalning

    Normalt är pengarna framme hos mottagarens bank inom två vardagar. Du kan välja att göra en expressbetalning om du har bråttom.
Logga in och registrera utlandsbetalningÖppnas i nytt fönster
Villkor betaltjänster (pdf)Öppnas i nytt fönster

En pratbubbla med ett frågetecken inuti och en pratbubbla med ett i inuti

Vad är IBAN, BIC och Nationellt bank-id?

IBAN

IBAN är ett kontonummer skrivet enligt en standard som är gemensam inom Europa. Du hittar ditt kontos IBAN-nummer i internetbanken under Kontovillkor och IBAN samt i mobilappen under Kontoinformation.

BIC/SWIFT

BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att på ett säkert sätt identifiera en bank. En BIC består alltid av 8 eller 11 tecken, de sex första är alltid bokstäver, därefter kan bokstäver eller siffror följa. BIC är inte obligatoriskt när IBAN används.

Nationellt bank-id

Nationellt bank-id fyller samma funktion som en BIC-kod, att identifiera en bank. Ett nationellt bank-id inleds alltid med två bokstäver och följs av siffror.


Till vilket land ska utlandsbetalningen?

the globe

Penningtvätt och annan finansiell brottslighet är ett stort och växande samhällsproblem. Och där vill och måste vi som bank ta vårt ansvar. För att skydda dig och oss mot finansiell brottslighet begränsar vi från och med 1 juli 2020 antalet länder som du kan skicka och ta emot pengar till och från. 

Du kommer även i fortsättningen kunna skicka och ta emot utlandsbetalningar till och från ett stort antal länder. För att kunna göra det behöver du svara på våra kundkännedomsfrågor kring betalningar. Dessa hittar du i internetbanken.

Länder öppna för utlandsbetalningar
Logga in och svara på våra kundkännedomsfrågorÖppnas i nytt fönster

När är pengarna framme?

Beroende på vilken form av utlandsbetalning du väljer tar det olika tid och kostar olika mycket.
Hos mottagarbanken Pris Kommentar
EU-betalning/SEPA-betalning i EUR Inom 1 bankdag Internet 0 kr
Bankkontor 85 kr

Det billigaste och säkraste sättet att betala inom EU/EES. Vi rekommenderar att alltid skicka valuta EUR inom EES.

EU-betalning i SEK Inom 2 bankdagar Internet 0 kr
Bankkontor 85 kr
En betalning i SEK räknas endast som EU-betalning i Sverige.
Normal Inom 2-3 bankdagar Internet 60 kr
Bankkontor 150 kr
Används oftast för betalning till länder utanför EU/EES
Express Inom 1 bankdag Internet 350 kr
Bankkontor 450 kr
Det snabbaste sättet att skicka pengar. Observera att det kan ta någon dag extra beroende på mottagarland.*
Nordisk kundbetalning Samma dag, senast inom 1 bankdag Internet 0 kr
Bankkontor 40 kr
För överföring till Handelsbanken i Finland, Norge och Danmark

* Ej valbart för betalningar i EUR inom EU/EES eller för betalningar i SEK inom Sverige.

Övriga avgifter

Vid betalningssätt Normal- eller Express kan du välja att även betala mottagarens avgifter. Med denna avgiftsfördelning, "Avsändaren betalar samtliga avgifter, även mottagarbankens (OUR)", tillkommer 150 kr på ovanstående priser. Handelsbanken kan inte garantera att det inte tillkommer ytterligare kostnad hos utländsk bank som kan komma att dras från det skickade beloppet.


Viktigt när du skickar utlandsbetalningar

Lagar och regler vid utlandsbetalningar

Vissa betalningar till och från andra länder inom EES omfattas av en särskild lag. 

Betaltjänstlagen innehåller regler om tid och kostnader för betalningar. Den innehåller även information om vad som gäller om betalningar blir försenade, inte kommer fram eller om avdrag för kostnader blir felaktiga.

Effektivare utlandsbetalningar

Vi har anslutit oss till SWIFT Global payment initiative (GPI). Detta innebär mer effektiv hantering av betalningsflödet. Du som kund kommer kunna få större möjlighet att spåra din betalning samt få svar på att betalningen nått mottagaren. 


Frågor och svar om utlandsbetalningar

    Information om avgifter på tjänster kopplade till betalkonton.

    Avgiftsinformation och ordlista