1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betala
  4. /
  5. Betala
  6. /
  7. Handla på internet

Handla på internet

Att göra dina köp på internet är smidigt och bekvämt.
  • Betala på det sätt som passar dig

    Du kan handla med ditt kort eller direkt från ditt konto. 
  • Rätt att få pengar tillbaka

    När du handlar på internet med ditt kort har du rätt att få pengarna tillbaka om du till exempel inte får någon leverans. 
  • Köpet sker på en gång 

    Köpet blir klart direkt när du använder kortet. Du skjuter inte upp betalningen som vid fakturabetalning och slipper hålla reda på saker som förfallodatum. 
  • Reseförsäkring ingår i ditt kort

    Köper du en resa på internet ingår en reseförsäkring för dig och din familj när du betalar med Platinum, Allkort eller Bankkort MasterCard. 

Trygga kortköp på internet

Våra kort är anslutna till säkerhetslösningen 3D Secure. När du betalar med kort i en internetbutik som också är ansluten till säkerhetslösningen får du bekräfta att det är du som gör betalningen. När du handlar på nätet och betalar med ditt kort godkänner du köpet med antingen Mobilt BankID, sms eller med din kortläsare.  

Mobilt BankID

Du kan verifiera dina interköp med Mobilt BankID (lansering under september och oktober). Du beställer Mobilt BankID genom att logga in här på internetbanken. 

SMS med engångskod

Du som har registrerat ditt mobilnummer i internetbanken kan välja att få ett sms med en engångskod för att verifiera ditt kortköp.

Kortläsare

Du kan verifiera internetköp med din kortläsare utan sladd med ett betalkort i kortläsaren. En ny kortläsare beställer du via ditt bankkontor eller genom att ringa personlig service. 


Ökad säkerhet för dig med Mastercard eller Maestro

a laptop, a card and a cellphone

Återkommande betalningar på internet

Många butiker och leverantörer av prenumerationstjänster på internet har möjlighet att lagra ditt kortnummer för att det ska vara enkelt för dig att handla. Det kan röra sig om återkommande betalningar som dras från ditt kort, till exempel Netflix, Spotify och Readly men även andra nätbutiker kan lagra kortnummer för att det ska bli smidigt om du vill handla igen.

Nu stärks säkerheten hos leverantörer och butiker på internet som lagrar kortnummer. De kommer inte längre lagra ditt riktiga kortnummer. Istället kommer kortnumret omvandlas till ett fiktivt kortnummer och det kommer endast vara det fiktiva kortnumret som finns lagrat. 

Vad innebär det här för dig?

Om du spärrar ditt kort och får ett nytt kortnummer behöver du inte längre kontakta butiken eller leverantören för att lämna ditt nya kortnummer. Köpen kan genomföras ändå med det fiktiva kortnumret som finns lagrat. Vill du avsluta en prenumeration behöver därför leverantören kontaktas.


Kortsäkerhet

Vill du reklamera ett köp eller uttag?

Om du upptäcker transaktioner som du inte gjort har du rätt att göra en kortreklamation. Spärra ditt kort så fort som möjligt för att förhindra att fler obehöriga köp går igenom.

Öppna och stäng ditt kort

Du kan stänga ditt kort för köp på internet och köp i utlandet när du inte använder det. Du stänger och öppnar ditt kort i mobilen eller internettjänsten. Ändringen slår igenom direkt. 


Ökad säkerhet vid kortbetalningar

en hand som hålller i ett kontokort och en annan hand som skriver på en laptops tangenter

Sedan 14 september 2019 gäller ändringar av betaltjänstlagen som innebär höjda säkerhetskrav vid kortbetalningar.

När du handlar med ditt kort behöver banken veta att rätt person utför köpet. Den kontrollen sker genom en identifiering som visar att du är du. Ett konkret exempel är signering med Mobilt BankID eller PIN-kod när du handlar online eller i butik. 

Ändringarna av betaltjänstlagen görs bland annat för att minska risken för bedrägerier.