Kortreklamation

När behöver du göra en kortreklamation?

Köp och uttag som du inte gjort

Om du upptäcker transaktioner som du inte gjort har du rätt att göra en kortreklamation. Spärra ditt kort så fort som möjligt för att förhindra att fler obehöriga köp går igenom.

Något har gått fel vid köp

Om du inte fått din vara eller tjänst eller blivit dubbeldebiterad ska du i första hand vända dig till inköpsstället och begära rättelse. Om du inte får rättelse, kan du reklamera transaktionen. I dessa fall ska underlag bifogas med reklamationen där det framgår att du varit i kontakt med inköpsstället.

Om ett bolag du handlat hos går i konkurs och du därmed inte kan nyttja varan eller tjänsten du betalat för kan du göra en kortreklamation för "ej erhållen tjänst".

Något har gått fel vid uttag i bankomat

När du inte fått det begärda beloppet i en bankomat i Sverige eller om någonting gått fel när du gjort en insättning i insättningsautomat behöver du besöka ett Handelsbankenkontor och fylla i en särskild blankett. Har du däremot felaktigt blivit debiterad i en bankomat utomlands kan du använda reklamationsblanketten som du hittar längre ner på sidan.

Ditt kort är tappat eller stulet

När du ska reklamera kortköp och uttag som är gjorda med ett kort som blivit stulet eller tappat är det viktigt att omedelbart spärra kortet om det inte redan är gjort. Därefter ska du göra en polisanmälan som bifogas med reklamationen.

Hjälp och support

Ring personlig service dygnet runt: 0771-77 88 99

Kortspärr

Du kan spärra ditt privata kort direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa:

Inom Sverige: 020‑41 12 12

Från utlandet: +46 8 411 21 22 


Såhär gör du:

  1. Skriv ut och fyll i reklamationsblanketten. 
  2. Lämna den till ditt Handelsbankenkontor så hjälper vi dig vidare.
ReklamationsblankettÖppnas i nytt fönster
Polisen.seÖppnas i nytt fönster

Mer om säkerhet och bedrägeri