Prata säkerhet och pengar med ditt barn

- Handelsbanken.se

Förr, innan pengar och många banktjänster blev digitala, förklarade vi för våra barn att det är bra att ha plånboken i innerfickan istället för att låta pengarna ligga löst i byxfickan. 

I dagens digitala värld där barn är vana att dela bilder och information i sociala nätverk handlar det istället om att förklara att bankkort och koder är värdehandlingar. Och att man inte ska visa dem för någon, låna ut dem eller ha en lapp med koden på samma ställe som kortet.

Som förälder är det viktigt att förklara att barnet aldrig ska publicera eller skicka information om konton, koder eller bankkort på sociala medier. Det är också viktigt att förklara att barnet ska vara försiktig med att ta emot pengar från andra utan direkt orsak, även om man får behålla en del av pengarna.

Alla kan göra fel 

Det är lätt hänt att göra fel ibland. Du som förälder bör uppmuntra barnet att säga till direkt om hen tappat sitt kort eller råkat säga koden till någon. 

För att spärra kort eller andra tjänster ring:

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122 

Bedrägerier riktade mot barn och unga

Vissa typer av bedrägerier drabbar barn och unga i högre utsträckning. Barn och unga riskerar även att utnyttjas av kriminella att aktivt medverka i bedrägerikedjan som penningmålvakter. Därför är det viktigt att prata med barnen om bedrägerier och säker användning av bankkort, konto och BankID. Det är viktigt att barnen förstår riskerna och vad som kan bli följden om de lockas av att tjäna en enkel slant.

Checklista – så kan du skydda ditt barn

  • Prata om penningtvätt med ditt barn. Få barnet att förstå hur detta kan ske och vad konsekvenserna blir. Det är viktigt att barnet vågar säga nej och även vågar berätta för dig som förälder om något händer. 
  • Prata om våra tjänster som barnet använder sig av. Vad det innebär att Swisha, vad konton och kort är, samt hur dessa får användas.
  • Berätta för barnet att alla koder är personliga och inte får lämnas ut till någon annan. 
  • Mobilt BankID är en ID-handling i elektronisk form, på samma sätt som ett pass eller ett ID-kort.
  • Visa intresse för vad ditt barn gör på nätet.
  • Prata med ditt barn om säkerhet och berätta att det är brottsligt att låna ut sitt konto till någon annan. 

Fler tips och råd

Läs mer på vår sida om säkerhet för fler tips och råd kring hur du kan skydda dig.

Chatt-bedrägerier

 - Handelsbanken.se

Unga har ofta svaga lösenord på sina sociala media-konton. Det gör det lätt för en bedragare att hacka kontona. Efter att ha kommit över inloggningsuppgifter kan bedragaren utge sig för att vara en kompis. I ett chattmeddelanden skriver "kompisen" att denne behöver låna pengar snabbt och ber att kompisen swishar över pengar, med en förklaring till varför swishnumret är nytt. Pengarna plockas direkt ut av mottagaren i bankomat eller skickas vidare till andra penningmålvakter.

Bedragare kan även utge sig i chatt för att vara mormor, bror eller förälder som vill dela med sig av ett presentkort eller en vinst. För att få tillgång till erbjudandet behöver man klicka på en länk i chatten och ange kortuppgifter eller bekräfta med Mobilt BankID.   

Tänk på att inte skicka pengar på uppmaning av någon i en chatt, eller ange kortnummer eller använda dig av Mobilt BankID i länkar som skickas till dig. Du kan aldrig kan vara säker på vem som befinner sig på andra sidan skärmen. 

Ungdomar utnyttjas som målvakter

Så kan det gå till

Kriminella utnyttjar barn och unga för att tvätta pengar. Det kan gå till så att barnet luras, lockas med ersättning eller tvingas ta emot eller överföra pengar via Swish. Det kanske låter oskyldigt men det kan få stora konsekvenser, både för dig som förälder men även för barnet. Det gör dem nämligen till penningmålvakter vilket är ett brott. Som förälder kan man själv göra mycket för att förhindra att sitt barn blir utsatt för bedrägerier eller utnyttjas till penningtvätt. 

Läs mer om hur unga utnyttjas på Polisen.se

Annonsbedrägerier

Det är populärt bland unga att handla över internet. Dessvärre är det vanligt med falska annonser på sociala medier och på olika marknadsplatser. Ofta finns det ingen försäljningsvara och man betalar förskott via till exempel Swish. Först flera dagar senare, när man fortfarande inte fått varan och inte längre får någon kontakt med säljaren förstår man att man blivit utsatt för ett bedrägeri. Då har pengarna försvunnit för länge sedan. I annonserna kan det även förekomma länkar som leder till falska webbsidor där du kan drabbas av skadlig kod.

Anmäl till banken och Polisen om du blivit utsatt för ett annonsbedrägeri.
  • Var medveten om riskerna när du gör en förskottsbetalning till en privatperson du inte känner
  • Klicka aldrig på länkar för till exempel betalning eller leveranser i mejl eller sms om du inte är säker på avsändaren
  • Brådska – dra dig ur om du blir pressad, säljaren försöker hetsa fram ett köp
  • Om säljaren vill att din betalning ska skickas till någon annan person kan det vara ett sätt få pengarna att "försvinna" utan att du får din vara och utan att lämna något spår till bedragaren

Sms-bedrägerier

De vanligaste sms-bedrägerierna riktade mot unga ser ut att komma från seriösa fraktbolag, till exempel Postnord. I det falska sms:et finns information med en länk om att spåra, bekräfta eller betala en avgift för att få ett paket levererat. Via länken behöver man sedan ange betalkortnummer och ibland även bekräfta med Mobilt BankID eller ange svarskoder som kommer i nya sms. Så fort bedragaren kommer över kortuppgifterna finns risk att pengar försvinner från ditt konto. De falska sms:en kan också se ut att komma från banken eller från BankID. Det förekommer också att du luras att skapa ett Apple- eller Samsung Pay som sedan kontrolleras av bedragaren.

En bra idé är att använda möjligheten att öppna och stänga ditt kort för köp på internet och i utlandet.

Tänk på:

  • Var försiktig med länkar i sms.
  • Använd inte Mobilt BankId på uppmaning i sms-länkar. Du vet inte vad du faktiskt signerar.
  • Får du ett sms om ansluta Apple- eller Samsung Pay i samband med sms ska du avbryta.
  • Uppge inte kortnummer, koder eller svarskoder och visa inte bank-QR-koder till någon annan.