1. Privat
  2. /
  3. Digitala tjänster
  4. /
  5. Mobilt BankID

Mobilt BankID

Din digitala legitimation sparas i din telefon och med den sköter du bankärenden eller loggar in hos andra företag och myndigheter.

Har du ny mobil eller vill du komma igång med Mobilt BankID?

en mobil med BankId och en cirkel vid sidan av den med två pilar som går runt

Beställa Mobilt BankID

Du behöver logga in på din internetbank för att teckna ett Mobilt BankID första gången. Tänk på att du måste ha sladden ansluten till kortläsaren vid inloggning.
Om du redan har ett befintligt Mobilt BankID och har skaffat en ny mobil eller surfplatta kan du beställa ett nytt Mobilt BankID i appen. Du hittar funktionen under Inställningar när du loggat in.
en mobil med BankId och ett avbock-streck

Har du bytt mobil?

Ladda först ner BankID-appen på din nya mobil. Har du använt Mobilt BankID tidigare kan du aktivera ett nytt direkt i vår app på din gamla mobil, du hittar funktionen under Inställningar när du har loggat in. Du kan även beställa Mobilt BankID i internetbanken. Då måste du logga in med sladd.

Ny mobil

mobil med BankId och spärrasymbol

Säkerhet och Mobilt BankID

Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. Banken uppmanar dig aldrig på telefon att verifiera dig med Mobilt BankID. När du loggar in med Mobilt BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ.


Mobilt BankID åt omyndigt barn

Har barnet internetbanken?

Barnet kan själv teckna Mobilt BankID på sin inloggade internetbank, Internet Ung. Tänk på att logga in med kortläsare och sladd.

Saknar barnet internetbank?

För att teckna ett Mobilt BankID till omyndigt barn utan tillgång till internetbanken behöver du eller ni som vårdnadshavare besöka bankkontoret. Om en av er ska besöka kontoret ensam måste ni teckna en fullmakt i internetbanken. För att skaffa Mobilt BankID åt barn behövs följande:

  • Fullmakt från den andre vårdnadshavaren
  • Barnets mobiltelefon
  • Legitimation

Tänk på att barnet måste följa med för att kunna välja en egen PIN-kod.

Kontakta ditt kontor för att eventuellt boka tid och höra om vad som gäller för besök.
Hitta bankkontor

Spärra BankID

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Lämna aldrig ut svarskoder på telefon. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller om du förlorar ditt inloggningskort med BankID eller din mobiltelefon med Mobilt BankID ska du omedelbart spärra. 

I Sverige 020-41 12 12 
Från utlandet +46 8 41 12 122  eller kontakta ditt bankkontor.

Hjälp och support

Ring 0771-77 88 99 för personlig service dygnet runt.


Trygga kortköp på internet med Mobilt BankID

a laptop, a card and a cellphone

Signering med Mobilt BankID vid internetköp

Våra kort är anslutna till säkerhetslösningen 3D Secure. När du betalar med kort i en internetbutik som också är ansluten till säkerhetslösningen får du bekräfta att det är du som gör betalningen. När du handlar på nätet och betalar med ditt kort godkänner du köpet med antingen Mobilt BankID (lansering under september och oktober), sms eller med din kortläsare.


Frågor och svar om Mobilt BankID