Mobilt BankID - Aktivera eller förnya

Din digitala legitimation sparas i din telefon. Med den kan du logga in och göra dina bankärenden. Och även identifiera dig när du ringer till oss eller loggar in hos andra företag och myndigheter.

Beställa eller förnya Mobilt BankID

Ikon för att beställa Mobilt Bank ID

Beställa Mobilt BankID

När du beställer ett Mobilt BankID för första gången behöver du logga in i internetbanken. Du behöver ha ett svenskt nationellt id-kort eller svenskt pass nära till hands.  

Har du redan ett befintligt Mobilt BankID och har en ny mobil eller surfplatta? Då kan du beställa BankID till din nya enhet via Handelsbankens app. När du beställer BankID i Handelsbankens app behöver du inte använda ditt pass eller id-kort.

Ikon för att ny mobil

Har du ny mobil?

Om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil kan du logga in i Handelsbankens app och beställa BankID till din nya mobil.

  1. Logga in i Handelsbankens app på din gamla mobil, välj sedan Mer och därefter Digitala tjänster.
  2. Välj BankID och sen Beställ BankID till annan enhet.
  3. Följ instruktionerna steg för steg.
Ikon för att förnya Mobilt Bank ID

Förnya Mobilt BankID

Om giltighetstiden för ditt Mobila BankID håller på att gå ut kan du enkelt förnya det direkt i Handelsbankens app.

  1. Logga in i Handelsbankens app, välj sedan Mer och därefter Digitala tjänster.
  2. Välj BankID och sen Förnya BankID.
  3. Följ instruktionerna steg för steg.

Ny mobil eller surfplatta? Beställ Mobilt BankID direkt i vår app

För dig som:

  • Har kvar Mobilt BankID i din gamla mobil eller surfplatta.
  • Har Handelsbankens app i din gamla mobil eller surfplatta.
Gör så här:
  1. Ha din nya och gamla mobil nära tillhands.
  2. Logga in i Handelsbankens app i din gamla mobil.
  3. Gå in under menyn Mer – Digitala tjänster – Beställ BankID till ny enhet.
  4. Följ instruktionerna. 
Längd: 50 sekunder

Säkerhet och Mobilt BankID

Kvinna som tittar ner i mobil på gatan
  • Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. 
  • Banken uppmanar dig aldrig på telefon att verifiera dig med Mobilt BankID. 
  • När du loggar in med Mobilt BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ.

Mobilt BankID till omyndigt barn

Har barnet Mobilt BankID hos Handelsbanken?

Från 12 års ålder kan barnet förnya sitt mobila BankID i samma mobil via Handelsbankens app. 

Från 16 år kan barnet logga in i Handelsbankens app med Mobilt BankID på den gamla mobilen och beställa ett nytt Mobilt BankID till annan enhet.

Har barnet internetbanken?

Barnet kan själv skaffa Mobilt BankID i sin internetbank. Logga in med inloggningskort och kortläsare. Tänk på att barnet behöver ha ett giltigt svenskt pass eller svenskt nationellt id-kort. 

Saknar barnet internetbank?

För att skaffa ett Mobilt BankID till omyndigt barn utan tillgång till internetbanken behöver du eller ni som vårdnadshavare besöka bankkontoret. Om en av er ska besöka kontoret ensam måste det finnas en fullmakt i internetbanken. För att skaffa Mobilt BankID åt barn behövs följande:

  • Fullmakt från samtliga vårdnadshavare
  • Barnets mobiltelefon
  • Barnets legitimation

Tänk på att barnet måste följa med för att kunna välja en egen pinkod.

Handelsbanken ID – E-legitimation för barn och unga

Med Handelsbanken ID kan ditt barn använda Swish och göra bankärenden som är öppna för unga i vår app och internetbank. Det fungerar alltså på samma sätt som ett Mobilt BankID − fast enbart för Swish och Handelsbankens tjänster.

Trygga kortköp på internet med Mobilt BankID

Våra kort är anslutna till säkerhetslösningen 3D Secure. När du betalar med kort i en internetbutik som också är ansluten till säkerhetslösningen får du bekräfta att det är du som gör betalningen. När du handlar på nätet och betalar med ditt kort godkänner du köpet med antingen Mobilt BankID eller med din kortläsare.

Kvinna i kontorsmiljö som pratar i telefon med hörlurar.

Spärra BankID

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Lämna aldrig ut svarskoder på telefon. Spärra omedelbart kortet om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter, du har förlorat ditt inloggningskort med BankID eller din mobiltelefon med Mobilt BankID.

Från utlandet: +46 8 41 12 122 eller kontakta ditt bankkontor.

Frågor och svar