Mobilt BankID

Din digitala legitimation sparas i din telefon och med den sköter du bankärenden eller loggar in hos andra företag och myndigheter.
varningstriangel

Viktigt meddelande  

Just nu pågår bedrägerier med hjälp av BankID, Mobilt BankID och inloggningskort. Var uppmärksam på telefonsamtal, sms eller e-post som handlar om BankID, Swish, inloggning eller inloggningsproblem. Vi som bank kommer aldrig kontakta dig och uppmana dig att logga in med BankID eller inloggningskort eller fråga efter koder och personnummer. Får du en sådan uppmaning ska du aldrig lämna ut någon information eller utföra något annat på begäran. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter måste du spärra ditt BankID.


Så här loggar du in med Mobilt BankID med QR

Inloggning med Mobilt BankID med QR-kod införs för att öka säkerheten eftersom både dator och mobil med BankID-appen måste var fysiskt nära dig.

Gör så här

För att kunna logga in med Mobilt BankID med QR måste du ha en uppdaterat version av Mobilt BankID-appen med en QR-ikon. Om du inte har den senaste versionen måste du uppdatera den.

  1. Välj Logga in med Mobilt BankID
  2. Skriv in ditt personnumer och klicka Logga in
  3. I Mobilt BankID-appen klicka på QR-ikonen
  4. Skanna QR-koden som visas
  5. Skriv in din kod och tryck Legitimera

Så loggar du in med QR-kod - film

Filmen visar hur du loggar in med Mobilt BankID med QR-kod. 

Längd: 1.01 minuter

En pratbubbla med ett frågetecken inuti och en pratbubbla med ett i inuti

Säkerhet och Mobilt BankID

Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. Banken uppmanar dig aldrig på telefon att verifiera dig med Mobilt BankID. När du loggar in med Mobilt BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ.

Förnya Mobilt BankID

Behöver du förnya ett Mobilt BankID som håller på att gå ut? Då ska du logga in i internetbanken och beställa ett nytt.

Tänk på att kortläsaren behöver vara ansluten med sladd när du loggar in.

Har du bytt mobil?

När du ska börja använda en ny mobil behöver du ladda ner BankID-appen på den nya telefonen.

Sen loggar du in i internetbanken och beställer ett nytt Mobilt BankID. Tänk på att din kortläsare behöver vara ansluten med sladd när du loggar in.

Ny mobil


Spärra BankID

Om du förlorar ditt inloggningskort med BankID eller din mobiltelefon med Mobilt BankID ska du omedelbart spärra det. Det gäller också om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter. Ring 020-41 12 12  (från utlandet +46 8 41 12 122)  eller kontakta ditt bankkontor.

Mobilt BankID kan du själv spärra i internetbanken.

Hjälp och support

Om du behöver hjälp, kontakta vår support som är öppen dygnet runt: 0771-59 60 60.

Du kan även chatta med oss vardagar klockan 9-21.


Frågor och svar om Mobilt BankID