Bild på en hand som håller i en penna och fyller i ansökan.

Bra att veta inför din kontakt med oss

Enligt lagen behöver vi veta vem du är när du blir kund hos oss. Vi behöver också veta varför du vill öppna ett konto och hur du planerar att använda våra tjänster.

Så identifierar du dig

Har du svenskt personnummer? Då identifierar du dig i normalfallet med en giltig svensk legitimation. Som giltig legitimation räknas pass, svenskt körkort, Skatteverkets ID-kort eller nationellt identitetskort.

Har du inget svenskt personnummer? Då identifierar du dig med ett giltigt utländskt pass eller nationellt ID-kort. Vi kan i vissa fall även acceptera vissa andra fotolegitimationer.

Är du medborgare utanför EU/EES? Då behöver du, utöver giltig legitimation, också kunna visa ditt uppehållstillstånd.

Därför ställer vi frågor

Banken är skyldig att ha god kunskap om dig som kund. När du önskar att bli kund hos oss kommer vi därför ställa frågor så att vi lär känna dig och förstå hur du tänker använda bankens produkter och tjänster. Exempel på frågor som vi måste ställa är:

  • Syftet med bankförbindelsen: varför du behöver ett bankkonto och vad du tänkt använda bankkontot till.

  • Tillgångarnas ursprung: hur mycket pengar du planerar att sätta in på dina konton hos oss och varifrån pengarna kommer.

  • Utlandsbetalningar: om du kommer att utföra eller ta emot betalningar till eller från utlandet – och i så fall till eller från vilka länder.

  • Skattehemvist: du måste uppge i vilket eller vilka länder du är skyldig att betala skatt i.

Dokument du kan behöva uppvisa

I vissa fall kan vi även be dig komplettera ansökan med olika intyg eller annan dokumentation. Det kan vara:

  • Kontoutdrag, saldobesked eller försäljningsavtal som styrker uppgifter om pengarnas ursprung.
  • Anställningsbevis om syftet med bankkontot är på grund av att du ska arbeta i Sverige.
  • Antagningsbesked eller studieintyg om syftet med bankkontot är för att du ska studera i Sverige.