Telefonbedrägeri, eller vishing (voice phishing) som det även kallas, är en form av bedrägeri där bedragare lurar personer att lämna ut känslig information, som bankuppgifter eller inloggningskoder, via telefonsamtal. Bedragarna utger sig ofta för att vara från en bank, en myndighet eller ett välkänt företag för att skapa förtroende och få offret att agera snabbt.
Hur går telefonbedrägeri eller vishing till?
Bedragarna använder olika metoder för att lura sina offer, men vanligtvis handlar det om att de säger att de ringer från ett företag och påstår att något allvarligt har hänt. Till exempel att någon har tagit ett lån eller handlat en vara i offrets namn.
– Det brukar börja med att bedragaren påstår sig ringa från ett snabblåneföretag eller ett säljföretag inom exempelvis hemelektronik. Sedan påstår de att de behöver koppla vidare offret till bankens säkerhetsavdelning och lurar på så vis till sig uppgifter om banktillhörighet och personnummer, säger Andreas Jensen, bedrägeriexpert på Handelsbanken.
En annan vanlig bedrägerimetod är att bedragarna hittar på att pengar håller på att försvinna från ett konto och att offret därför själv måste logga in och registrera en betalning till ett "säkert konto" hos det som påstås tillhöra polisen eller banken.
– Gemensamt för alla upplägg är att den framtvingade åtgärden från offret måste ske omedelbart. Psykologin bakom bygger på att skapa en stressad situation med rädsla och oro för att förhasta fram felaktiga beslut, fortsätter Andreas.
Vanliga exempel på telefonbedrägeri och vishing:
Några vanliga scenarier kan inkludera:
Falsk kreditansökan eller köp av vara: Bedragaren säger att någon tagit ett lån eller köpt en vara i ditt namn och vill att du ger ifrån dig inloggningskoder för att stoppa lånet eller köpet.
Falsk bankanställd: Bedragaren säger att ditt bankkonto är under attack och att pengar håller på att försvinna. Du behöver själv utföra en transaktion för att antingen stoppa eller säkra pengarna.
Falsk teknisk support: Bedragaren säger att ditt BankID har använts av obehörig på grund av ett virus i datorn och att de därför måste ta kontroll över datorn via en fjärrstyrning.
Vad ska du vara uppmärksam på
Om någon oväntat ringer, påstår sig vara en etablerad aktör och ber dig göra något omedelbart.
Om samtalet skapar stress eller panik – försök behåll lugnet ändå.
- Om du uppmanas att överföra pengar, lämna ut koder, tillåta fjärrstyrning av datorn eller scanna QR-koder någon annan skapat.
Vilka riktar sig bedragarna mot?
Bedragare riktar ofta in sig på personer som de tror är mer sårbara. Detta kan inkludera äldre personer, som kanske inte är lika bekanta med digitala säkerhetsrutiner, eller personer med begränsad teknisk kunskap. Bedragarna gör ofta research för att identifiera och kartlägga sina offer redan på förhand i syfte att spetsa till attacken och optimera chanserna för att lyckas.
– Historiskt har dessa bedrägerier varit ganska tydligt riktade mot äldre. Men på senaste tiden har vi sett att bedragarna ger sig på andra typer av offer i större utsträckning. Det kan handla om personer med höga inkomster eller bedrägerier mot småföretagare, särskilt de som har egen behörighet att utföra transaktioner för företagets räkning, säger Andreas.
"Psykologin bakom ett bedrägeri bygger på att skapa en stressad situation med rädsla och oro för att förhasta fram felaktiga beslut."
Andreas Jensen, bedrägeriexpert på Handelsbanken.
Om du blir utsatt för bedrägeri
Kontakta banken omedelbart för hjälp att spärra tjänster och försöka rädda pengarna.
Polisanmäl händelsen, även försök till bedrägerier bör anmälas.
- Berätta och varna andra för det du råkat ut för.
Här kan du läsa mer om hur du anmäler bedrägeri.