Att genomföra ett ägarskifte – genom försäljning eller generationsskifte – i ditt företag är en komplex och strategisk process som kräver noggrann planering. För att hjälpa dig navigera genom denna utmaning, kommer här ett par tips för dig som företagare.
1. Nulägesanalys
Innan du går vidare med ett ägarskifte är det klokt att först göra en grundlig utvärdering av företagets nuvarande situation. Detta inkluderar bland annat en analys av företagets ekonomi, tillgångar och skulder, organisation och marknadsposition.
2. Framtidsvision
Med nulägesanalysen på plats blir nästa steg att formulera mål och visioner för företagets framtida utveckling. Skapa en affärsplan med tydliga och kvantifierbara mål för de närmaste åren samt ambitioner på längre sikt. För de mer närliggande målen är det värdefullt att bl.a. göra en bedömning av vilka investeringsbehov som kan uppstå och hur dessa investeringar ska finansieras.
3. Tänk på skatter och juridiska aspekter
Planera ditt generationsskifte i god tid så får du större möjligheter att själv styra överlåtelsen och planera för skattesituationen. Den formella juridiska formen för överlåtelsen är viktig och de skattemässiga konsekvenserna kan bli olika för en lång tid framåt. Det kan innebära att nästa ägare har behov av finansiering och du av bra placeringsmöjligheter.
4. Utveckla en successionsplan
En framgångsrik övergång kräver en tydlig och genomtänkt successionsplan. Detta innebär att identifiera potentiella efterträdare och utvärdera deras kompetens, engagemang, lämplighet och vilja för att leda företaget. Är det flera delägare som ska ta över bolaget är det en god idé att med hjälp av en bolagsjurist förbereda ett aktieägaravtal vilket reglerar en rad viktiga saker, som exempelvis rätten att sälja sin andel av företaget eller att köpa ut andra delägare om samarbetet inte fungerar.
5. Kommunicera med relevanta intressenter
Skapa en strategi för hur ägarskiftet ska kommuniceras för att hantera förväntningar och minimera oro och osäkerhet hos relevanta intressenter såsom anställda, kunder och leverantörer.
6. Få extern expertis och stöd
Att navigera genom ett ägarbyte eller generationsskifte kan vara överväldigande, och det är viktigt att få extern expertis och stöd för att säkerställa en smidig och framgångsrik övergång. Din företagsrådgivare kan fungera som en koordinator och sätter samman ett team av specialister utifrån just ditt behov.
"Vi på Handelsbanken erbjuder vägledning och erfaren rådgivning för att säkerställa en smidig övergång för ditt företag"
Anders Rönngren, företagsrådgivare
Hur kan Handelsbanken hjälpa mig?
Genom hela processen erbjuder vi stöd och fungerar som ett bollplank för att ge dig de svar du behöver kring finansieringen av överlåtelsen och hanteringen av de pengar som blir över. Vi ser också till att erbjuda lösningar som passar din verksamhet både idag och i framtiden, så att du kan känna dig trygg och väl förberedd för vad som komma skall.