Kvinna och man som tränar Kvinna och man som tränar

Personalförmåner − attraktivt för anställda

Locka och behåll talanger genom att erbjuda personalförmåner och stärk ditt varumärke som attraktiv arbetsgivare.

Personalförmåner på jobbet

Att attrahera och behålla engagerade och lojala medarbetare är en god investering och en viktig del av ett ditt företags framgång. För att vara en attraktiv arbetsgivare på dagens arbetsmarknad är det därför viktigt att kunna erbjuda mer än bara en konkurrenskraftig lön. Ett bra komplement i det totala erbjudandet för att locka och behålla talangfulla medarbetare är så kallade personalförmåner − något som också stärker ditt företags varumärke. 

Vad är en personalförmån? 

Personalförmåner är fördelar och förmåner utöver den vanliga grundläggande lönen. Förmånerna kan variera men syftet är att öka medarbetarnas trivsel, välmående eller ekonomiska trygghet.   

Vanliga förmåner 

De mest grundläggande förmånerna pensionsavsättning, semester och sjukförsäkring är i de flesta fall standard. Utöver dem finns det en mängd andra personalförmåner som du som arbetsgivare kan erbjuda för att skapa en attraktiv arbetsmiljö och särskilja just ditt företag från konkurrenterna. Här nedan listar vi några av de vanligaste personalförmånerna.

Flexibel arbetstid

En av de mest uppskattade förmånerna i dagens arbetsliv är flexibel arbetstid. Möjligheten att anpassa sina arbetsdagar efter eget liv och behov kan markant öka arbetsron och minska stressen bland anställda. 

Friskvård

Friskvård är ett utav de vanligaste och mest uppskattade förmånerna på marknaden. Genom att erbjuda medarbetarna friskvårdsbidrag ges alla samma möjlighet att investera i sin hälsa vilket ger positiva effekter för såväl individer som arbetsplatsen. Friska medarbetare är ofta mer produktiva och har lägre frånvaro. 

Handelsbanken.se
Det finns en rad olika personalförmåner som du som arbetsgivare kan erbjuda dina anställda.

Hybridkontor och distansarbete

Enligt en rapport från Svenskarna och Internet 2021 önskade åtta av tio personer som provat att arbeta hemifrån under pandemin att kunna fortsätta med detta någon dag i veckan. Möjligheten att arbeta hemifrån ses som en förmån av många anställda, och intresset för hybridlösningar som kombinerar hemmakontor och kontorsarbete är stort.

Tjänstepension 

Om dina anställda inte har tjänstepension eller privat pensionssparande får de endast allmän pension från staten. Tjänstepension är en attraktiv förmån som kan vara en avgörande faktor när det kommer till att välja arbetsplats. Det skapar även trygghet för befintliga medarbetare på företaget. Det finns olika typer av tjänstepensionsplaner och upplägg att välja mellan. 

Försäkringar

En studie utförd 2019 av Bliwa och Kantar Sifo visar att anställda som får trygghetsförmåner känner sig mer motiverade och stolta över sina arbeten och är mer benägna att rekommendera sina arbetsgivare till andra. Studien framhäver också att över hälften av de tillfrågade anser det viktigt att deras arbetsgivare bidrar ekonomiskt under föräldraledighet, vid sjukdom eller efter olycksfall, när de söker nya jobb.

Vanliga förmåner: 

  • Tjänstepension
  • Friskvårdsbidrag 
  • Försäkringar 
  • Hälso- och sjukvård 
  • Flexibel arbetstid 
  • Extra semesterdagar 
  • Kompetens- och karriärutveckling 
  • Företagsspecifika förmåner 
  • Balans mellan arbete och privatliv 

5 fördelar med förmåner

  1. Stärka företagets arbetsgivarvarumärke 
  2. Attrahera de bästa personerna  
  3. Ökar medarbetarnas välmående
  4. Ökat engagemang i företaget
  5. Ger medarbetarna större ekonomisk trygghet 

*Tänk på att en förmån innebär att du som arbetsgivare bekostar en privat levnadskostnad åt en anställd och att det finns skatteregler att ta hänsyn till enligt Skatteverket Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar

Boka tid för rådgivning

Handelsbanken.se

Vill du öka dina anställdas motivation?

Som du ser finns det en uppsjö av personalförmåner, där du som arbetsgivare får besluta vilka som ska erbjudas för just dina medarbetare. Handelsbanken har både tjänstepensionslösningar och trygghetsförsäkringar som du kan erbjuda dina anställda. 

Boka tid med oss så hjälper vi dig

Du kanske även är intresserad av

Handelsbanken.se

Fler delägare i firman? 

Att ta in delägare i företaget kan vara ett klokt beslut. Men det gäller att planera samarbetet noga.

Handelsbanken.se

Har du koll på löneväxling

En attraktiv förmån för högavlönade anställda som inte kostar arbetsgivaren något.

Handelsbanken.se

Ska du lämna över?

Ägarbyte eller generationsskifte? Här är sju tips för dig som företagare.