Få koll på anställningskostnaderna
Ett företags viktigaste resurs är dess medarbetare. De är också företagets i regel största utgift. Utöver lön tillkommer en hel del andra kostnader, som till exempel pension, semesterlön och sociala avgifter. Detta är något som är reglerat i svensk lagstiftning och avtal. Genom att kalkylera för de olika kostnaderna förknippade med en anställning får du en uppskattning över den totala kostnaden och kan känna dig trygg i ditt beslut att anställa.
Så hur gör man egentligen för att räkna ut vad en anställd kostar i månaden? Låt oss gå igenom kostnaderna.
1. Lönen - den största kostnaden
Att betala ut lön är en självklar kostnad för alla företag. Lönesättningen baseras på bland annat yrke, bransch och kompetens men också på efterfrågan. Lönen kan betalas ut som månadslön eller timlön.
Lönen har stor betydelse för ditt företags löpande kostnad då lön före skatt (bruttolönen) även utgör underlag för att beräkna semesterlön och sociala avgifter. Nivån på lönen kan vara avgörande vid rekrytering där konkurrensen om arbetskraft är stor. För att vara en attraktiv arbetsgivare är även goda möjligheter till utveckling en viktig faktor.
2. Rätt till semesterlön
Under semestern har den anställde rätt till ersättning från dig som arbetsgivare, så kallad semesterlön. För att få betald semester måste den ha tjänats in.
Det finns tre olika sätt för att räkna ut semesterlönen, dels finns det reglerat i kollektivavtal om det finns, annars används sammalöneregeln och procentsregeln. Sammalöneregeln gäller för anställda med månadslön och procentsregeln för anställda med timlön.
Arbetsgivaren får tillämpa generösare semesterregler och det kan också finnas andra regler i kollektivavtal som arbetsgivaren ska följa.
3. Vad omfattar arbetsgivaravgifter?
Du som är arbetsgivare ska betala arbetsgivaravgifter när du ger ut ersättning för arbete. Arbetsgivaravgifter består av sju olika delar: ålderspensionsavgift, efterlevandepensionsavgift, arbetsskadeavgift, sjukförsäkringsavgift, föräldraförsäkringsavgift, arbetsmarknadsavgift och allmän löneavgift.
Full arbetsgivaravgift är 31,42 procent på den bruttolön och förmånsvärden som du betalar ut.
På ersättning för arbete till personer som vid årets ingång har fyllt 66 år ska du bara betala ålderspensionsavgiften, 10,21 procent.
4. Avtalsförsäkringar och tjänstepension
Har ni kollektivavtal finns det regler att följa för avtalsförsäkringar och tjänstepension. Pensionsavtal erbjuds vanligen från 22 eller 25 års ålder för kollektivavtalade planer inom privat sektor.
Finns det inget kollektivavtal kan företaget välja att teckna egna avtal för försäkringar och pension.
5. När ska man betala särskild löneskatt?
I vissa situationer kan du behöva betala särskild löneskatt. Det finns två huvudsakliga typer av särskild löneskatt: en som appliceras på pensionskostnader och en som appliceras på förvärvsinkomster.
Om du har utfäst tjänstepension ska du betala en särskild löneskatt på 24,26 procent.
6. Hjälp dina anställda hålla sig friska
Som företagare och arbetsgivare har du möjlighet att erbjuda dina anställda friskvårdsbidrag som en skattefri personalförmån. Storleken på bidraget bestäms av arbetsgivaren, men det kan högst vara 5 000 kronor per år (2024) och anställd enligt Skatteverkets regler.
7. Andra kostnader som påverkar
Det finns även andra kostnader utöver redan nämnda, som till exempel utrustning, kontorsmaterial och så vidare. Fundera på vad som är aktuellt för just ditt företag att ha med i beräkningen.