1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betala
  4. /
  5. Betala
  6. /
  7. Utlandsbetalningar
  8. /
  9. Begränsningar i utlandsbetalning

Begränsningar i utlandsbetalning

Vi har begränsat antalet länder du kan skicka pengar till och ta emot betalningar från.
the globe

Vad innebär förändringen för dig?

Vi har begränsat antalet länder som du kan skicka pengar till och ta emot pengar från.

För att kunna skicka och ta emot utlandsbetalningar måste du uppdatera dina svar på våra kundkännedomsfrågor kring betalningar. Det gör du i internetbanken eller hos ditt lokala bankkontor.

Logga in och svara på kundkännedomsfrågornaÖppnas i nytt fönster

Vi förstår att detta påverkar dig

Vi finns här för att hjälpa dig med dina frågor och funderingar. Kontakta ditt bankkontor så hjälper vi dig vidare.

Varför gör vi det här?

Handelsbankens verksamhet bygger på relationer och förtroende, och för oss är en säker och sund bankverksamhet viktig. Vi ser därför ständigt över hur vi förhåller oss till förändringar som sker i vår omvärld. För att på bästa sätt anpassa vårt erbjudande till detta strävar vi efter att vara en mer fokuserad bank och har på senare tid vidtagit ett antal åtgärder i linje med det. 

Bland annat har vi gjort en affärsmässig genomgång av våra betaltjänster och beslutat att begränsa antalet länder som du kan skicka till och ta emot pengar från. Till de länder som Handelsbanken har mycket små betalningsströmmar blir kostnaden så hög för övervakningen att tjänsten inte kan utföras till ett rimligt pris. Därför har vi beslutat att sluta att erbjuda den tjänsten för vissa länder.

Du kommer även i fortsättningen kunna skicka och ta emot utlandsbetalningar till och från ett stort antal länder. För att kunna göra det även efter 1 oktober 2020 behöver du uppdatera svaren på våra kundkännedomsfrågor kring företagets betalningar.