1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betala
  4. /
  5. Betala
  6. /
  7. Utlandsbetalningar
  8. /
  9. Begränsningar i utlandsbetalning

Begränsningar i utlandsbetalning

Vi har begränsat antalet länder du kan skicka pengar till och ta emot betalningar från.
the globe

Vad innebär förändringen för dig?

Vi har begränsat antalet länder som du kan skicka pengar till och ta emot pengar från.

För att kunna skicka och ta emot utlandsbetalningar måste du uppdatera dina svar på våra kundkännedomsfrågor kring betalningar. Det gör du i internetbanken eller hos ditt lokala bankkontor.

Logga in och svara på kundkännedomsfrågornaÖppnas i nytt fönster

Vi förstår att detta påverkar dig

Vi finns här för att hjälpa dig med dina frågor och funderingar. Kontakta ditt bankkontor så hjälper vi dig vidare.

Varför gör vi det här?

Penningtvätt och finansiell brottslighet är ett stort och växande samhällsproblem. Det är en självklarhet för oss att följa de internationella bestämmelserna. Banker har inte bara en skyldighet att känna till den som tar emot eller sänder pengarna. Vi är också skyldiga att känna till var pengarna kommer ifrån eller vart de sedan tar vägen. 

Men det är komplicerat och kostsamt att efterleva de internationella reglerna för penningtvätt i varje enskilt land. Därför har vi gjort en affärsmässig genomgång av våra betaltjänster och beslutat att begränsa antalet länder som du kan skicka till och ta emot pengar från. Till de länder som Handelsbanken har mycket små betalningsströmmar blir kostnaden så hög för övervakningen att tjänsten inte kan utföras till ett rimligt pris.