1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betala
  4. /
  5. Betala
  6. /
  7. Nya regler vid betalningar

Nya regler vid kortbetalningar

Sedan 14 september 2019 gäller ändringar av betaltjänstlagen som innebär höjda säkerhetskrav vid kortbetalningar inom EU/EES.
en kvinna handlar på nätet och knappar in sitt kortnummer på datorn

Säkrare och tryggare för dig som betalar med kort

Ändringarna av betaltjänstlagen görs bland annat för att minska risken för bedrägerier. När du framöver handlar med kort kommer det i många fall krävas så kallad stark kundautentisiering.

Vad innebär de nya reglerna?

Stark kundautentisering SCA står för Strong Customer Authentication. När du handlar med ditt kort behöver banken veta att rätt person utför köpet. Den kontrollen sker genom en identifiering som visar att du är du. 

Detta innebär att när du handlar i butik framöver kommer du att behöva ange pinkoden till ditt kort. Kontaktlösa betalningar kommer fungera precis som tidigare. När du gör internetköp kommer du, oftare än tidigare, att behöva identifiera dig med exempelvis Mobilt BankID eller din kortläsare.

Vad behöver du göra?

Var säker på att du kan pinkoden till ditt kort. Om du handlar på internet se till att du har tillgång till Mobilt BankID eller din kortläsare. Du beställer Mobilt BankID genom att logga in här på internetbanken. En ny kortläsare beställer du via ditt bankkontor eller genom att ringa personlig service 0771 77 88 99.

Skulle du ha problem att få igenom ditt köp när du handlar på internet kan det bero på att ditt kort är stängt för internetköp. Detta kan du enkelt kontrollera och justera i både appen och internetbanken. Har du problem att få igenom ditt internetköp, trots att kortet är öppet för detta, eller köp i butik så kan det bero på att säljsidan/butiken du försöker genomföra ditt köp på, inte lever upp till de nya säkerhetskraven. 

Vad behöver du göra om du inte kan pinkoden till ditt kort?

Om du inte kan din pinkoden till ditt kort så behöver du ett nytt kort med en ny kod. Hur du gör skiljer sig lite beroende på vilket kort du har. Till våra företagskort Business Card och Visa Expenses behöver du spärra kortet innan du kan beställa ett nytt med ny kod. Våra övriga kort går att ersätta via internetbanken, där du själv väljer en ny pinkod. 

Gör så här om du har ett av följande privatkort 

Om du har Visa infinite, Platinum, Bankkort Mastercard, Allkort och Bankkort Maestro:

  1. Logga in på internetbanken
  2. Klicka på Konton och kort
  3. Välj Ersätt kort/Välj PIN
Du kan också ringa 0771 77 88 99 för personlig service dygnet runt.
Logga in och beställ nytt kortÖppnas i nytt fönster

Gör så här om du har ett av följande företagskort

Har du ett Business Debit och dessutom är privatkund i Handelsbanken, då kan du beställa ett ersättningskort via din internetbank på samma sätt som för privatkorten.

Om du har ett Business Card eller Visa Expenses behöver du beställa ett nytt kort via ditt bankkontor. 

Du kan också ringa 0771 77 88 99 för personlig service dygnet runt så hjälper vi dig vidare.

Hitta Bankkontor
Kvinna i kavaj skriver på dator

Nya regler för dig som tar betalt

För dig som tar betalt med kort i fysisk butik och e-handel påverkas också av det nya regelverket. 

Nya regler för dig som tar betalt med kort