1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betala
  4. /
  5. Betala
  6. /
  7. Nya regler vid betalningar

Nya regler vid kortbetalningar

Sedan 14 september 2019 gäller ändringar av betaltjänstlagen som innebär höjda säkerhetskrav vid kortbetalningar inom EU/EES.
en kvinna handlar på nätet och knappar in sitt kortnummer på datorn

Säkrare och tryggare för dig som betalar med kort

Ändringarna av betaltjänstlagen görs bland annat för att minska risken för bedrägerier. När du framöver handlar med kort kommer det i många fall krävas så kallad stark kundautentisiering.

Vad innebär de nya reglerna?

Stark kundautentisering SCA står för Strong Customer Authentication. När du handlar med ditt kort behöver banken veta att rätt person utför köpet. Den kontrollen sker genom en identifiering som visar att du är du. 

Ett konkret exempel är signering med Mobilt BankID som kräver att du skriver in ett lösenord.

När du handlar online framöver kan du behöva identifiera dig ytterligare, exempelvis med Mobilt BankID eller kod. Det kommer alltså inte längre vara möjligt att enbart ange dina kortuppgifter. 

När du handlar i butik framöver kommer det inte längre vara möjligt att bekräfta ditt kortköp med signatur. Alltså kommer du alltid behöva PIN-kod till ditt kort. 

Ett fåtal butiker och restauranger använder fortfarande kortets magnetspår när de tar betalt av sina kunder. Detta är inte längre tillåtet enligt de nya reglerna och magnetspårstransaktioner kan inte genomföras med Handelsbankens kort sedan den 12 september. 

Hur påverkas du av de nya reglerna?

Till att börja med så kommer du, under en övergångsperiod, att kunna göra dina kortköp som vanligt (ej magnetspårköp) utan att de nya reglerna påverkar ditt köp. Anledningen till detta är att det kommer ta tid innan alla butiker (fysiska och e-handel) har hunnit anpassa sig till de nya reglerna. 

I dagsläget råder osäkerhet kring när butikerna måste vara anpassade till de nya reglerna. Därför finns inget exakt datum att förhålla sig till.

Vad vi rekommenderar 

Se till att du redan nu kan din PIN-kod. Även om de nya reglerna inte påverkar dig ännu, är det bra om du är förberedd. 

Om du inte kan din PIN-kod så kan du beställa ett nytt kort via Internetbanken eller ditt bankkontor. Du kan också ringa 0771 77 88 99 för personlig service dygnet runt. 

Har du ett företagskort kan du beställa ett nytt kort via ditt bankkontor.

Logga in och beställ nytt kortÖppnas i nytt fönster
Kvinna i kavaj skriver på dator

Nya regler för dig som tar betalt

För dig som tar betalt med kort i fysisk butik och e-handel påverkas också av det nya regelverket. 

Nya regler för dig som tar betalt med kort