Affärstjänster

Effektivisera med digital bokföring och fakturering
a desk with a laptop on showing a diagram on the screen

Allt bakom samma inloggning

Affärstjänster är ett samlingsnamn för en mängd tjänster som underlättar för företag att sköta sin ekonomi via internetbanken. Här kan du koppla ihop ditt företag med ett affärssystem, så som Fortnox, för att kunna bokföra, fakturera, löneadministrera, hantera utlägg och mycket mer. Du kan även teckna digitala avtal för till exempel e-faktura, Swish Handel, Swish Företag och ansöka om vårt kort Business Debit.

I Affärstjänster får du även tips om hur du kan effektivisera ditt företag och hur företaget mår. Affärstjänster fungerar som en verktygslåda, du väljer och prenumererar på de tjänster du har behov av. Allt via en inloggning och samlat på ett ställe.

Längd 0,59

Arbeta effektivt var du än befinner dig

Med Affärstjänster finns det en mängd smarta funktioner som underlättar arbetet med ditt företag. Du registrerar verifikationer och leverantörsfakturor helt online. Du kan skapa fakturor och hantera inbetalningar automatiskt. Du får även grafiska diagram som enkelt och tydligt visar hur ditt företag går och självklart tips och idéer på vad som skulle kunna förbättras.

Koppla ditt affärssystem till Handelsbanken

Genom att koppla ditt affärssystem till Handelsbanken, kan du snabbt och smidigt hantera betalningar och få ett effektivt arbetssätt för alla dina banktransaktioner.


Vad kan du få hjälp med?

Företagskunder har olika behov. Allt eftersom företaget växer kan du behöva komplettera med fler tjänster som underlättar för ditt företag. Affärstjänster är en prenumerationstjänst med fler än 25 stycken tjänster och produkter där du bara betalar för det du behöver. Börja med att känna dig för och se över vilka tjänster du behöver just nu. Sedan kan du närsomhelst välja att utöka eller avsluta antalet tjänster du vill prenumerera på. 

Detta kan du välja i Affärstjänster:

ikon som visar en laptop med ett diagram på skärmen
  • Fakturering
  • Löneadministration
  • Arkivplats
  • Autogiro 
  • Lagerprogram
  • E-fakturahantering
  • Kvitto och Resa (Utläggshantering)
  • Rapporter
  • Intäkter och kostnader
  • Swish Företag
  • Swish Handel
  • Bokföring
  • Anläggningsregister
  • Leverantörsfakturaattest 
  • Offert- och orderhantering
  • Tidsredovisning
  • Sammankoppling mellan Handelsbanken och ditt affärssystem (bankintegration)
  • Kund och leverantörsfakturor
  • Tillval med flera samarbeten
  • Business Debit

Koppla ditt affärssystem till Handelsbanken

Vill du effektivisera din administration och förenkla ditt arbetssätt? Då kan du som redan har Affärstjänster koppla ihop ditt affärssystem med Handelsbanken via en så kallad bankintegration.

Genom att koppla din bokföring, kund- och leverantörsreskontra med ditt bankkonto i Handelsbanken så behöver du inte längre hantera filer utan informationen överförs med automatik. För Bankintegrationen med Fortnox gör det även möjligt för dig att koppla ihop din fakturering med Handelsbankens tjänst för e-faktura samt autogiro.

Du beställer bankintegration via ditt affärssystem och sedan kopplar du ihop det med Handelsbanken. 

dator med en pil på

Affärstjänster för dig som redan är kund

Om du är kund hos Handelsbanken och har Fortnox så kan du koppla ihop banken med Fortnox. På så vis kan du få en enklare och automatiserad hantering av dina betalningar och bokföring. Du får med automatik tillgång till grafer och insikter utifrån din data i Fortnox. Du får också en inloggning för åtkomst till alla dina tjänster, både hos banken och hos Fortnox. 

Använder du en redovisningsbyrå så fortsätter de arbeta i Fortnox på samma sätt som i dag.

  1. Logga in i Internet Företag och klicka på Affärstjänster 
  2. Klicka på flytta tjänster till Handelsbanken
  3. Kvittera flytten i Handelsbanken när Fortnox har meddelat att dina tjänster är flyttade.

Affärstjänster för dig som vill automatisera

Är du idag kund hos Handelsbanken och kund hos Fortnox och vill få ökad automatisering i avstämningar och skicka betalningar enklare? Du aktiverar tjänsten Bankintegration och slipper hantera manuella filer och får automatisk avstämning av kund-, leverantörsreskontra samt huvudbok.

Fördelarna är att du får allt samlat och vi gör bytet åt dig. 

  1. Logga in i Internet Företag och klicka på Affärstjänster 
  2. Klicka på Beställ tjänster i menyn
  3. Välj Bankintegration - konto/betalningsinformation och signera beställningen

Affärstjänster för dig som vill teckna digitala avtal

Behöver du teckna Swish Handel, Swish Företag eller önskar du beställa vårt kort Business Debit? Börjar med att teckna huvudavtalet om Affärstjänster innan du kan ansluta dig till de digitala avtalen du önskar ha. Du skaffar Affärstjänster i Internet Företag. Saknar du Internet Företag, är du välkommen att kontakta ditt bankkontor så hjälper vi dig vidare.  

  1. Logga in på Internet Företag. 
  2. Välj Affärstjänster under rubriken Betalningar eller under snabbingången till höger.
  3. Teckna sedan huvudavtalet om Affärstjänster och godkänn de allmänna villkoren.  
  4. Kontrollera att företagets fullmakt är uppdaterad för Affärstjänster - Teckna avtal samtliga tjänster.
  5. Välj de tjänster du önskar teckna och godkänn. 
Behöver du fler tjänster eller produkter för ditt företag så som hjälp med bokföring eller fakturering så kan du beställa de under Beställ tjänster i bankärendet för Affärstjänster. 

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer om hur Affärstjänster fungerar eller vill få information om våra andra samarbeten kan du kontakta ditt bankkontor. Har du fler frågor som rör ditt företag så hjälper vi dig självklart med det också.

Dygnet runt, året om

Du väljer var, när och hur du gör företagets bankärenden – på kontor eller via webb, appar och telefon.

Digitala tjänster