Nyligen släpptes den senaste upplagan av vår
, där vår chefsekonom Christina Nyman tillsammans med kollegorna på avdelningen för makroanalys tecknar en bild av det ekonomiska läget i Sverige.
Det blir onekligen en spännande framtid för våra svenska företag. Regeringen förbereder en rad olika stimulansåtgärder i ekonomin motsvarande 80 miljarder kronor, med hopp om att få fart på hushållens köpkraft och Sveriges tillväxt.
I vår omvärld spås Europa en mer positiv ekonomisk utveckling samtidigt som USA är på väg ned. Samtidigt råder en fortsatt geopolitisk oro. Inflationen har i närtid rört sig i fel riktning även om den i Sverige förväntas falla på sikt. Det finns även en fortsatt osäkerhet om handelstullarnas slutnota. Vilket sammantaget bidrar till en viss osäkerhet om framtiden trots att en ljusning är inom räckhåll.
Mot den bakgrunden lät vi vår kontorschef Cecilia Pilo svara på de vanligaste frågorna från våra företagskunder just nu.
Hur är känslan bland de företag du träffar i din vardag?
— Våra företag beskriver läget som relativt trögt men det finns en förväntan och en ökad optimism. Under ett par år har många företag skjutit upp sina investeringar eftersom framtidsutsikterna har varit oklara. Jag skulle vilja sammanfatta företagens känsla som “försiktig optimism” och en tro på framtiden, säger Cecilia.
Vilka ljuspunkter finns det och hur ser du på företagens möjligheter till att växa framöver?
— Ljuspunkterna just nu är att konjunkturen så smått visar tecken på återhämtning. Företagen är mer optimistiska än tidigare och många satsar på tillväxt snarare än besparingar. Lägre räntor, reallönetillväxt och teknologisk utveckling – särskilt inom AI – skapar goda förutsättningar för en återhämtning, förklarar hon.
Vilka ekonomiska utmaningar står företagarna inför den närmaste tiden?
— Den största ekonomiska utmaningen framöver är den långsamma globala återhämtningen, som påverkar efterfrågan, investeringar och exportmöjligheter. Företagen möter fortsatt osäkerhet kring räntor, inflation, tullar och geopolitik, samtidigt som höga kostnader pressar marginalerna, konstaterar Cecilia.
På vilket sätt kan vi hjälpa företag genom att vara proaktiva och agera smart?
— Vi kan hjälpa våra företag genom att ha en tät dialog i ett tidigt skede. Genom att tidigt identifiera förändringar i marknaden kan vi som bank hjälpa företag att anpassa sin strategi, exempelvis genom att föreslå alternativa finansieringslösningar eller att säkra likviditeten genom att ha god kontroll på kassaflödet och bygga upp en buffert, tipsar hon.
Vad tror experterna om räntan, hur ska företagen tänka på kort och lång sikt?
— Våra makroekonomer bedömer att riksbanken kommer sänka räntan en gång till i år , men att det är regeringens finanspolitik – med satsningar på konsumtion, investeringar och reformer – som väntas ta Sverige ur lågkonjunkturen. På kort sikt bör företag dra nytta av lägre finansieringskostnader för investeringar och dra nytta av en stärkt konsumtion. På lång sikt bör man som företagare ta höjd för fortsatt osäkerhet i det globala läget. Dock är flexibilitet och riskmedvetenhet nyckelord hur man bör tänka både på kort och på lång sikt, förklarar Cecilia.
Hur påverkas investeringsviljan hos företag den närmaste tiden, utifrån ekonomiskt läge?
— Investeringsviljan hos våra företag påverkas givetvis av det osäkra ekonomiska läget och den långsamma globala återhämtningen. Många företag är fortsatt försiktiga, men sjunkande räntor och en ökad framtidstro gör att fler börjar se möjligheter att investera i tillväxt och effektivisering, konstaterar hon.l
Hur blir inflationen framöver och hur påverkar den företagen?
— I det nuvarande ekonomiska läget, där våra experter bedömer att inflationen ska sjunka ner till inflationsmålet, ser vi flera positiva effekter men även vissa utmaningar för företag. Det positiva vi kan räkna med är en stabilare kostnadsbild och ökad köpkraft hos kunder. Exempel på utmaningar är att det kan bli svårare svårare att höja priserna och tuffare konkurrens för exportföretagen med en stark krona, förklarar Cecilia.
Hur kan företag sprida riskerna i sina placeringar?
— Det kan göras på tre olika sätt. Den första är diversifiering av tillgångar. För att minska exponeringen mot enskilda tillgångar bör investeringar fördelas mellan olika typer av instrument, såsom aktier, fonder och räntebärande papper, inleder Cecilia
— Det andra är geografisk och branschmässig spridning. Placeringar bör ske i flera branscher och geografiska regioner. Detta minskar risken vid nationella eller sektorspecifika nedgångar, fortsätter hon
— Det sista sättet är genom tidsmässig spridning. Genom att investera regelbundet över tid, exempelvis via månatliga insättningar, kan företag undvika att köpa vid marknadstoppar och istället uppnå en jämnare avkastning över tid, tipsar Cecilia.
Har du något bra, avslutande råd som företag bör ta vara på och navigera efter utifrån det vi fått veta i konjunkturprognosen?
— Mitt råd till företagare är att fokusera på kassaflöde och riskhantering samt ha en tät dialog med banken i ett tidigt skede. Ha en god kontroll på kassaflödet och se över kostnadsstrukturen i företaget, avslutar Cecilia.
Tack så mycket för pratstunden, Cecilia Pilo. Om du är företagare och känner att du behöver professionell rådgivning kring sådant som påverkar ditt företag, är du välkommen att
på ditt lokala bankkontor.