Vanliga frågor och svar
QR

Vad är en QR-kod?

QR-kod står för Quick Respons och är en typ av avancerad streckkod. Detta är ytterligare ett steg för att förstärka säker användning av Mobilt BankID. Med skanning av QR-kod i BankID-appen kan du bekräfta den fysiska närheten mellan exempelvis din dator och mobiltelefon. QR-kod används när du beställer nytt eller förnyar ditt BankID men även när du loggar in på internetbanken med Mobilt BankID.

Hur fungerar inloggning med QR-kod?

Instruktionsfilm: Så kommer du igång. Speltid: 1.00 min

Varför blir det säkrare med QR-kod?

Inloggning med Mobilt BankID och QR-kod innebär en dubbel verifiering. När du väljer att signera via mobilt BankID visas en QR-kod i din enhet. När du skannat QR-koden anger du som vanligt din säkerhetskod.Det innebär att ingen annan än du själv kan godkänna inloggningen, vilket medför att risken för bedrägerier minskar väsentligt.

Går koden att kopiera?

Ja, men eftersom koden uppdateras med korta intervaller blir den snabb inaktiv och kommer inte att kunna att användas på distans.
Inloggning

Hur beställer jag ett Mobilt BankID?

För att beställa ett Mobilt BankID måste du logga in på din internettjänst med kortläsare och sladd.

När du är inloggad i Internettjänsten med kortläsare ansluten med sladd, klickar du på Mobil och BankID i toppmenyn. Klicka på Öppna meny och Mobilt BankID och följ instruktionerna.

Instruktionsfilm: Så kommer du igång. Speltid: 2.00 min

Läs mer om Mobilt BankID här

Kan jag logga in med ett Mobilt BankID som är utgivet av en annan bank?

Ja, det är möjligt att logga in med ett Mobilt BankID utfärdat av annan bank i Handelsbankens Internettjänst och Mobiltjänst.

Vid inloggning första gången behöver du verifiera att ett Mobilt BankID utfärdat av annan bank ska användas för inloggning i Handelsbanken.

Detta gör du med ditt inloggningskort och kortläsare utan sladd.


Kan jag som företagskund logga in med Mobilt BankID i Internettjänsten?

Företag med avtalet Internet Egen firma kan logga in med Mobilt BankID i Internettjänsten.

Företagskunder med Internet Företag kan i dagsläget inte logga in i Internettjänsten med Mobilt BankID.

I vår app kan både privat- och företagskunder logga in med Mobilt BankID.


Hur installerar jag BankID-programmet och drivrutinen för kortläsaren?

Klicka på länken nedan för att komma till installationssidan:

Installera BankID-programmet och drivrutin


Vad ska jag göra när jag inte kan logga in med kortläsare ansluten med sladd?

Om du har problem att logga in med din kortläsare ansluten med sladd så följ den stegvisa felsökningen nedan:

Felsökning för inloggning med sladd



Felmeddelanden

Vad innebär felkoden?

Windows
Mac

Windows
Felkod:HårdvarurelateratLösningsförslag:
10001:Detta felmeddelande tyder på att sladden till kortläsare, kortläsaren själv eller inloggningskortet inte fungerar som det ska.Gör så här.
10002:Det finns inget giltigt BankID. 

Detta kan bero på hårdvara eller på ett skadat inloggningskort.
Prova med ett annat inloggningskort och kortläsare om du har tillgång till detta.

Alternativt gör så här.

Felkod:KommunikationLösningsförslag:
10034/
10023:
Anropet som BankID-programmet gör når inte fram. 

Det här beror troligen på ditt nätverk eller på program som blockerar uppkopplingen.
Prova följande:
  1. Gör internetkoppling (router samt modem) strömlöst och försök igen.
  2. Kontrollera inställningar i antivirusprogram.
  3. Om du sitter i ett företagsnätverk, ta kontakt med IT-ansvarig. 
10015:BankID-programmet har avbrutits. 

Ett annat program hindrar BankID-programmet från att fungera normalt.
Prova att ändra metoden för anrop.
Gör så här:
  1. Starta BankID-programmet via Startknappen - Alla program - BankID Säkerhetsprogram
  2. Tryck på Arkiv i övre vänster hörnet.
  3. Tryck på Inställningar.
  4. Välj fliken Avancerat.
  5. Aktivera Metod 1 och tryck på Spara längst ner.
  6. Försök att logga in på Handelsbanken.

    Om problem med inloggningen är kvar, försök att göra samma sak med Metod 2 och sen båda tillsammans.
    Beskrivande bild
10007:Uppdatering krävs. 

Din version av BankID-programmet är för gammal och behöver uppdateras.
Klicka på OK för att gå vidare med uppdateringen.

Alternativt hittar du den senaste versionen av BankID-programmet här (nytt fönster).

Felkod:ProgramrelateratLösningsförslag:
10022/
10024:
Konfigurationsfilerna i BankID-programmet har skadats. Gör så här:
  1. Ta ut inloggningskortet.
  2. Avsluta BankID-programmet.
  3. Genomför en fullständig avinstallation av
    BankID-programmet (nytt fönster)
  4. Efter omstart, koppla in kortläsare och kort och försök logga in.



Mac
Felkod:HårdvarurelateratLösningsförslag:
10001:Detta felmeddelande tyder på att sladden till kortläsare, kortläsaren själv eller inloggningskortet inte fungerar som det ska.Gör så här
10002:Det finns inget giltigt BankID.

Detta kan bero på hårdvara eller på ett skadat inloggningskort.
Prova med ett annat inloggningskort och kortläsare om du har tillgång till detta.

Alternativt gör så här

Felkod:KommunikationLösningsförslag:
10034/
10023:
Anropet från BankID-programmet når inte fram.

Det här beror troligen på att ditt nätverk eller program blockerar uppkopplingen.
Prova följande:
  1. Gör internetkoppling (router samt modem) strömlöst och försök igen.
  2. Om du sitter i ett företagsnätverk, ta kontakt med IT-ansvarig. 
10007:Uppdatering krävs.

Din version av BankID-programmet är för gammal och behöver uppdateras.
Ladda ner den senaste versionen av BankID-programmet (nytt fönster)

Felkod:ProgramrelateratLösningsförslag:
10022/
10024:
Konfigurationsfilerna i BankID-programmet har skadats eller läses inte in korrekt.  Gör så här:
  1. Avsluta BankID-programmet.
  2. Dra ut sladden till kortläsaren och ta ut inloggningskortet. 
  3. Starta BankID-programmet.
  4. Sätt i sladden, kontrollera så att tre rektanglar blinkar i kortläsarens display. När de släckts, sätt i kortet.
  5. Kontrollera att den streckade linjen syns i kortläsarens display.
  6. När den släckts, prova logga in.



Vad innebär "Säkerhetsprogram saknas?"

"Säkerhetsprogram saknas" tyder på att BankID-programmett inte fungerar som det ska.

Börja med att starta om datorn, detta löser vanligtvis problemet.

A. Om problemet kvarstår efter omstart bör du kontrollera om programmet är installerat och går att starta.

För Windows gör du enligt följande:

1. Öppna startmenyn/Startknappen - Alla program - BankID Säkerhetsprogram eller sök efter BankID.
2. Kontrollera om 'BankID säkerhetsprogram' finns med i programlistan.
3. Om programmet inte finns med kan du installera det via denna länk:
Installera säkerhetsprogram och drivrutin

För Mac OS gör du enligt följande:
1. Öppna Finder - Program - BankID Säkerhetsprogram.
2. Kontrollera om 'BankID säkerhetsprogram' finns här.
3. Om programmet inte finns med kan du installera det via denna länk:
Installera BankID-programmet och drivrutin

Efter installationen behöver datorn startas om.

Testa att logga in.

Om inloggningsproblemet kvarstår, gå vidare till lösningsförslag B.

B. Testa att logga in med en annan webbläsare.
För att kontrollera om inloggningsproblemet ligger i webbläsaren, så bör du testa att logga in med en annan webbläsare.

För Windows:
Exempelvis Internet Explorer, Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

För Mac OS:
Exempelvis Safari, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Om du får samma meddelande i olika webbläsare kan det bero på ett felinställt antivirusprogram.


Vad innebär "Detta BankID är låst"?

Detta felmeddelande innebär inte att ditt inloggningskort är spärrat så du behöver inget nytt inloggningskort.

Du behöver däremot göra en fullständig avinstallation av BankID-programmet. Klicka på länken nedan för att komma till BankIDs sidan med instruktioner för hur du ska gå till väga.
Fullständig avinstallation av BankID-programmet (nytt fönster)



Inloggningskort och kortläsare

Jag har blivit av med mitt inloggningskort, alternativt det har blivit förstört, jag måste logga in nu, vad ska jag göra?

Du kan tillfälligt få hjälp att lägga upp ditt bank- eller kreditkort för inloggning, men detta är endast möjligt efter kontakt med ditt kontor eller kundsupporten, och då endast i 10 dagar.

Klicka på länken nedan för att komma till reservinloggningen.
www.handelsbanken.se/reserv (nytt fönster)


Det står "Felaktig kortPIN" eller "Kortpin spärrad" i min kortläsare, vad ska jag göra?

Om det i kortläsaren står "Felaktig kortPIN" så är det fel kod som har slagits in. Det är en sexsiffrig kod som du antingen fick från vår internettjänst eller själv valde.

Om det i kortläsaren står "KortPIN spärrad" har kortet spärrats. Om det händer, eller om du bara inte kan få koden att accepteras, så måste du få ett nytt inloggningskort. Det beställer du från närmsta Handelsbankenkontor eller via Handelsbanken Direkt på telefonnummer: 0771-778899. Observera att du måste ha en Personlig kod för att kunna få hjälp av Handelsbanken Direkt.


Jag har glömt PIN-koden till mitt inloggningskort, vad ska jag göra?

När du loggar in med ditt inloggningskort på Handelsbanken eller på andra webbsidor som erbjuder BankID är det samma sexsiffriga kod som du använder, oavsett vilken webbsida du vill logga in på med ditt inloggningskort.

Om du har glömt bort denna PIN-kod eller om du anger fel kod tre gånger i rad så spärras inloggningskortet och då behöver du ett nytt.

Du beställer ett nytt inloggningskort genom att besöka ditt närmsta Handelsbankenkontor eller genom att ringa Handelsbanken Direkt dygnet runt på 0771-778899. Tänk på att du behöver ha en Personlig kod för att Handelsbanken Direkt ska kunna hjälpa dig med beställningen.


Hur fungerar det med min PIN/lösenord?

Dina inloggningsuppgifter på inloggningskortet och på Mobilt BankID skyddas av en PIN-kod. Det innebär att koden måste anges varje gång du använder kortet eller Mobilt BankID.

Om du vid inloggning med ditt inloggningskort anger fel PIN-kod tre gånger i rad så kommer ditt inloggningskort att spärras.
Om ditt inloggningskort har blivit spärrat så behöver du kontakta ditt bankkontor för att be ställa ett nytt inloggningskort.

Om du vid inloggning med Mobilt BankID anger fel PIN-kod fem gånger i rad så kommer ditt Mobila BankID att spärras.
Om ditt Mobila BankID har blivit spärrat så behöver du logga in på Internettjänsten med kortläsare, ansluten med sladd, för att beställa ett nytt Mobilt BankID.

Detta hindrar någon från att pröva sig fram till rätt PIN-kod.


Hur byter jag batteri i min kortläsare?

Så länge kortläsaren används ansluten med sladd, används inte batteriet alls.

När kortläsaren används utan sladd drivs den av två stycken CR2032 3 volt batterier. Vid normalt användande bör batterierna räcka i cirka fem år.

Du byter själv batterier med hjälp av en liten stjärnmejsel. Batterierna finns under luckan på baksidan av kortläsaren och kan köpas i teknikorienterade butiker.



Kontakta oss

Personlig service dygnet runt.

0771-77 88 99

Som privatkund kan du även få hjälp via vår chatt.

Chatta med oss

Gå direkt till



© Svenska Handelsbanken AB (publ)
» Privacy notice   » Cookies