Vanliga frågor och svar
Inloggning

Hur loggar jag in i Handelsbankens mobilapp?

Du kan logga in i Handelsbankens mobilapp antingen med en fyrsiffrig personlig kod eller med Mobilt BankID.

Observera att avtalet om Telefon- och mobilappen är gemensamt för mobilappen, Telesvar och Personlig service via Handelsbanken Direkt, och kan i dagsläget inte tecknas utan att en Personlig kod ges ut. Därmed måste du beställa en Personlig kod även om du enbart vill logga in i appen med ett Mobilt BankID.

Mobilt BankID är dock helt separerat från den personliga koden och kan användas även om Personlig kod är spärrad. 

Om du bara vill logga in med Mobilt BankID i vår app behöver du inte göra någon aktivering. Men för att logga in med Personlig kod behöver du aktivera mobilappen på alla de enheter du vill använda, till exempel på din mobil eller surfplatta.

Jag får upp att jag saknar behörighet när jag försöker logga in i Mobilappen (appen), vad ska jag göra?

För att kunna logga in i Handelsbankens mobilapp, privat såväl som företag, måste du ha tecknat avtal om Telefon- och Mobiltjänsten.

Därmed måste du beställa en personlig kod även om du enbart vill logga in i Mobiltjänsten med ett Mobilt BankID.

Logga in i Internettjänsten, gå in under Mobil och BankID, öppna menyn och välj Personlig kod för att teckna detta avtal.

Kontrollera även så att det är rätt app du har laddat ner till din mobil eller surfplatta och som du försöker logga in i.

Vi har en app för våra privatkunder (Handelsbanken Privat) och en annan för våra företagskunder (Handelsbanken Företag).

Jag är kund i banken – betyder det att jag kan logga in i Mobiltjänsten (appen) direkt?

Det krävs att du har avtal om Telefontjänster för att kunna använda Mobiltjänsten. Avtalet tecknar du i Internettjänsten.

Jag får problem med svarskoden när jag loggar in utan sladd på min smartphone eller surfplatta, vad ska jag göra?

På enheter med Android som operativsystem finns en funktion som heter "Förutsedd text". Funktionen fungerar på så sätt att den ger användaren förslag på vad denne ska skriva.

Med denna funktion aktiv kan det bli problem att ange svarskod vid inloggning utan sladd i Google Chrome och den inbyggda webbläsaren Internet.

För att stänga av funktionen följ instruktionerna nedan:

Android 5.0.X
1. Inställningar
2. Min Enhet
3. Språk och inmatning
4. Samsung-tangentbord
5. Förutsedd text
6. Inaktivera tjänsten med reglaget i det övre högra hörnet

Android 6.0.X
1. Inställningar
2. Språk och inmatning
3. Samsung-tangentbord
4. Förutsedd text
5. Inaktivera tjänsten


Mobilt BankID

Hur kommer jag igång med Mobilt BankID?

Klicka på länken nedan för att komma till en instruktion över vad du behöver och hur du kommer igång med Mobilt BankID.
Kom igång med Mobilt BankID

Jag har glömt koden till mitt Mobila BankID eller koden har blivit spärrad efter för många felaktiga försök , vad ska jag göra?

Om du har glömt din säkerhetskod för Mobilt BankID eller slagit fel kod förmånga gånger så att koden har blivit spärrad så kan du inte använda ditt Mobila BankID längre utan måste beställa / skapa ett nytt. Detta gör du när du är inloggad på Handelsbankens Internettjänst.

Du bör först spärra ditt BankID och sedan hämta ett nytt. Då får du välja en ny säkerhetskod.För att spärra och hämta nytt gör du enligt följande:

1. Logga in på Handelsbanken internettjänst med kortläsare ansluten med sladd.

2. Klicka på Mobil och BankID. Öppna menyn och välj Mobilt BankID.

3. Under avsnittet "Spärra Mobilt BankID" klickar du på länken. Ett nytt fönster ska öppnas.

Efter spärr kan du stänga fönstret som öppnades och beställa ett nytt Mobilt BankID. Detta gör du på samma sida för Mobilt BankID under avsnittet "Beställ Mobilt BankID".

Jag vill bara logga in med Mobilt BankID, varför behöver jag ändå ha en Personlig kod?

Avtalet om Telefon- och mobiltjänsten är gemensamt för Mobiltjänsten, Telesvar och Personlig service via Handelsbanken Direkt, och kan i dagsläget inte tecknas utan att en Personlig kod ges ut. Mobilt BankID är dock helt separat från den Personliga koden och kan användas även om Personlig kod är spärrad.


Personlig kod

Kan jag byta Personlig kod?

Ja, du kan byta koden i Internettjänsten. Välj Mobil och BankID, öppna menyn och välj Personlig kod. Du kan också ändra koden i Telesvar (0771-77 88 99, val "privat", "privattjänster").

Jag har glömt koden till inloggningen på Mobiltjänsten (appen) eller koden har blivit spärrad efter för många felaktiga försök , vad ska jag göra?

Om du av någon anledning inte längre kommer ihåg din Personliga kod för användande mot Handelsbanken Mobiltjänst eller om den har blivit spärrad så gäller följande:

- Du kan själv administrera en ny Personlig kod via Handelsbankens Internettjänst. Efter inloggning klickar du på Mobil och BankID, öppna menyn och klicka på Personlig kod.

- Har du inte tillgång till Handelsbankens Internettjänst behöver du besöka ditt närmsta Handelsbankenkontor för hjälp med ett nytt kodkuvert.

Observera att en ändring av Personlig kod eller ny Personlig kod för till exempel Mobiltjänsten privat också påverkar den personliga koden för Mobiltjänsten företag och vice versa.

Vad händer om jag har spärrat min befintliga kod?

Vid beställningen av Personlig kod väljer du en egen kod beståenda av fyra (4) siffror. Om du glömmer bort denna, eller om du vill ändra din kod eller din kod är spärrad, så beställer du en ny när du är inloggad på Handelsbankens Internettjänst.

För att ändra eller få ny Personlig kod när du är inloggad på Internettjänsten klickar du på Mobil och BankID.

Öppna sedan menyn och välj Personlig kod.

Du hamnar då på ditt befintliga avtal. Här kan du ändra omfattning samt byta din Personliga kod eller välja en ny om den gamla är spärrad.

Om jag har en Personlig kod till Handelsbanken Direkt och Telesvar idag, behöver jag en ny till Mobiltjänsten då?

Nej, du behöver ingen ny kod - du använder samma kod till alla våra Telefontjänster.


Övriga frågor

Hur tecknar jag avtal om Mobilapp och telefon om jag inte har Internettjänsten eller inte är kund i banken?

Kontakta ditt närmsta Handelsbankenkontor så hjälper vi dig.

Hur aktiverar jag mobilappen?

För att kunna logga in med din Personliga kod behöver du aktivera mobilappen. Du kan läsa mer om aktiveringen på handelsbanken.se/mobil (nytt fönster).

Måste jag aktivera mobilappen om jag har Mobilt BankID?

Nej, då kan du logga in direkt utan att göra någon aktivering. Men för att logga in med Personlig kod behöver du aktivera mobilappen på alla de enheter du vill använda, till exempel på din mobil eller surfplatta.

Vad händer när jag byter mobil eller surfplatta?

Har du skaffat en ny mobil eller återställt din mobil behöver du spärra det tidigare Mobila BankID:et och hämta ett nytt på Handelsbankens Internettjänst.

Observera att inloggningen mot Handelsbankens Internettjänst måste ske med Kortläsare ansluten MED sladd för att du ska kunna hämta ett nytt Mobilt BankID.

Kostar Mobiltjänsten någonting?

Nej, Handelsbanken tar inte ut någon avgift. Däremot kan din mobiloperatör ta betalt för datatrafiken när du använder mobilappen.


Fler frågor och svar om Mobiltjänsten

Kontakta oss

Personlig service dygnet runt.

0771-77 88 99

Som privatkund kan du även få hjälp via vår chatt.

Chatta med oss

Gå direkt till



© Svenska Handelsbanken AB (publ)
» Privacy notice   » Cookies