Mobilt BankID och BankID på kort

Film: Så kommer du igång med Mobilt BankID. Speltid: 2.00 min


Beställ Mobilt BankID
Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Du kan exempelvis använda ditt mobila BankID för att logga in i Handelsbankens internettjänst, mobilappen eller skicka pengar med Swish.

Kom igång med: Mobilt BankID (Ny sida)

Beställ BankID på kort
När du tecknar Handelsbankens internettjänst får du ett inloggningskort med BankID, en kortläsare och sladd. För att använda ditt BankID ska kortläsaren vara ansluten med sladd och du behöver ha ett säkerhetsprogram installerat på din dator.

Gör så här för att börja använda BankID på kort

1. Besök ditt bankkontor och teckna avtal
På bankkontoret får du de uppgifter du behöver. Är du inte kund hos oss, sök ditt närmaste Handelsbankenkontor.

Sök bankkontor

2. Välj PIN-kod till ditt inloggningskort
När du väljer kod behöver du tillgång till:
  • Uppgift om inloggningskortets nummer.

  • Kodkuvert för Internettjänsten.
Du får uppgifterna när du besöker bankkontoret.
När du valt PIN-kod skickar vi inloggningskortet till dig med post.  

Välj PIN-kod

3. Installera säkerhetsprogram och drivrutin
För att logga in med BankID på kort behöver du installera BankID säkerhetsprogram och drivrutin för kortläsaren på din dator.

Installera
Mer om Internetbanken
Mer om mobilappen
Mer om Swish

Fem vanliga frågor

1. Vad är skillnaden mellan BankID och e-legitimation?
BankID är en typ av e-legitimation, men det finns även andra typer och utgivare. Handelsbanken erbjuder BankID på kort och Mobilt BankID.

2. Vem kan få BankID på kort/Mobilt BankID?
Har du ett svenskt personnummer, svensk ID-handling och fyllt 13 år kan du beställa BankID på kort och Mobilt BankID hos Handelsbanken.

3. Kostar BankID på kort/Mobilt BankID någonting?
Nej, Handelsbanken tar inte ut någon avgift. Däremot kan din internetleverantör eller mobiloperatör ta betalt för datatrafiken när du använder BankID på kort eller Mobilt BankID.

4. Vilka operativsystem fungerar BankID på kort/Mobilt BankID med?
Se information om systemkrav på webbplatsen för BankID eller vad som gäller för Handelsbankens Internettjänst respektive Mobiltjänst.
Systemkrav för BankID (nytt fönster)

5. Varför ska jag logga in med kortläsaren ansluten med sladd för att beställa Mobilt BankID?
För att beställa Mobilt BankID behöver du identifiera dig med BankID på kort, vilket innebär att du loggar in med kortläsaren ansluten med sladd till din dator.

Fler frågor om BankID på kort/Mobilt BankID


Hur spärrar jag mitt BankID på kort/mobila BankID?
Om du förlorar ditt inloggningskort med BankID eller din mobil med Mobilt BankID ska du omedelbart spärra det.

Ring 020-41 12 12 (från utlandet +46 8 41 12 122) eller kontakta ditt kontor. Mobilt BankID kan du även spärra i Internettjänsten.

Hur länge är BankID på kort/Mobilt BankID giltigt?
BankID är giltigt i fem år och Mobilt BankID i tre år.

Kan jag ha flera inloggningskort med BankID?
Ja, du kan beställa extra inloggningskort. Kontakta ditt kontor eller kundsupporten på 0771- 59 60 60.

Kan jag ha flera mobila BankID?
Ja, du kan ha upp till tre mobila BankID på olika enheter, om du exempelvis både har mobil och surfplatta. Flera personer kan även ha sina mobila BankID på samma enhet om det är Android eller iOS.

Hur förnyar jag mitt mobila BankID?
Du beställer ett nytt Mobilt BankID. Om du redan har tre aktiva mobila BankID måste du spärra det som är på väg att gå ut innan du kan beställa ett nytt.

Kan jag byta kod till BankID på kort/Mobilt BankID?
Du kan inte byta koden till ditt BankID på kort. Koden till ditt mobila BankID kan du byta i BankID säkerhetsapp.


Spärra BankID
I Sverige
020-41 12 12
Från utlandet
+46 8 41 12 122

Mer information
Mer om BankID:
bankid.com

Testa ditt BankID:
test.bankid.com



© Svenska Handelsbanken AB (publ)
» Privacy notice   » Cookies