Felsökningsschema
OBS!

Kunder som fått ett nytt inloggningskort efter 2018-12-16 kan få ett tekniskt fel vid inloggning och signering med BankID på kort (kortläsare med sladd). Uppdatera BankID-programmet för att lösa problemet.

Klicka här för att komma till installationssidan.


Installation av BankID-programmet och drivrutinen
Är det första gången du loggar in med sladd på den här datorn behöver BankID-programmet och drivrutin för kortläsaren installeras.

Klicka här för att komma till installationssidan.

Om BankID-programmet redan finns installerat på datorn så följer du felsökningen stegvis nedan:

1. Kontroll av kortläsaren
Kontrollera antalet rektanglar som visas i kortläsaren.

  1. Koppla ur kortläsaren
  2. Anslut kortläsaren, kontrollera antalet rektanglar som visas i displayen på kortläsaren.

Om tre rektanglar visas på kortläsarens skärm

  1. Sätt ditt inloggningskort i kortläsaren och kontrollera att du får en streckad linje.

  2. Öppna BankID-programmet och kontrollera att du ser ditt namn i BankID-rutan.

  3. Prova att logga in på Handelsbankens internettjänst.

Om två rektanglar visas på kortläsarens skärm

  1. Installera drivrutinen för Handelsbankens kortläsare om du inte redan har gjort det.

  2. Prova att byta USB-port för att se om du får tre rektanglar.

  3. Om du har en annan sladd till kortläsaren, prova den i samtliga USB-portar.

  4. Om tre rektanglar dyker upp på kortläsarens skärm, prova att logga in på Handelsbankens internettjänst.

Om en rektangel visas på kortläsarens skärm

  1. Prova att byta USB-port för att se om du får mer än en rektangel.

  2. Prova att byta sladd eller kortläsare, för att se om du får mer än en rektangel.
  3. Om du fortfarande bara får en rektangel, kontakta Handelsbankens kundsupport för att beställa en ny kortläsare med sladd.

Om du inte får en streckad linje på kortläsarens skärm

  1. Putsa kortets chip och prova att sätta ner det i kortläsaren igen.

  2. Prova att byta USB-port till kortläsaren.

  3. Om du har en annan sladd till kortläsaren, prova att sätta i den för att se om den streckade linjen syns.

Om du får den streckade linjen på kortläsarens skärm kan du prova att logga in på Handelsbankens internettjänst.

Om inget av ovanstående steg fungerar, kontakta Handelsbankens kundsupport på 0771 - 59 60 60 .

2. Testa en annan webbläsare
Om du fortfarande har problem att logga in med kortläsaren ansluten med sladd, så kan du prova att logga in med en annan webbläsare. Handelsbanken stödjer Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Google Chrome, Safari eller Internet Explorer.

Läs mer om våra systemkrav här.

Om du fortfarande får samma fel även i en annan webbläsare kan du prova att installera om BankID Säkerhetsprogram enligt länken nedan.

Fullständig ominstallation av BankID-programmet


Kontakta oss

Personlig service dygnet runt.

0771-77 88 99

Som privatkund kan du även få hjälp via vår chatt.

Chatta med oss

Gå direkt till



© Svenska Handelsbanken AB (publ)
» Privacy notice   » Cookies