Säkerhet
Ditt förtroende betyder mycket
Vi prioriterar din säkerhet. Men för att du ska undvika att drabbas av bedrägeri behöver du själv skydda dina:

enheter – dator, telefon och surfplatta

kort och koder

personliga uppgifter

Vad vi gör för att skydda dig
Vi arbetar ständigt med att utveckla våra säkerhetslösningar. Vi genomför regelbundna tester och uppdateringar av våra system och bevakar transaktioner.

Vi behandlar dina personliga uppgifter på ett säkert sätt.
Behandling av personuppgifter och cookies.


Vad du kan göra för din säkerhet
Tänk på att skydda dina enheter som dator och telefon, dina kort och koder och inte minst dig själv genom att skydda din identitet.

Din dator
Uppdatera operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram för BankID regelbundet så att du har de senaste versionerna. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Installera inte okända program.


Din mobil och surfplatta
Uppdatera mobilappen och BankID säkerhetsapp när det finns nya versioner. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store.


Dina kort och koder
Låna inte ut eller lämna ifrån dig uppgifter om ditt kort, kortnummer eller kod. Det gäller även ditt inloggningskort, din PIN-kod och de svarskoder som genereras när du använder kortet med kortläsaren.


Dina personliga uppgifter
Lämna bara ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.


Mer om säkerhet och bedrägeri

Identitetskapning

En identitetskapning innebär att någon använder din identitet för att köpa varor, teckna abonnemang eller ta lån i ditt namn.

Tänk på att:
För att skydda din identitet är det viktigt att du bara lämnar ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera alltid kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Annars kontakta säljföretaget direkt. Använd en låsbar brevlåda istället för en öppen brevlåda för att minska risken för brevstöld.

Var även försiktig med vilken information du lägger ut på internet och sociala medier, särskilt om du är bortrest. Använd inte samma lösenord till de konton som är kopplade till sociala medier eller till din e-post eftersom det underlättar för en bedragare kan komma åt dem.

Kortbedrägeri

Ditt kort eller kortnummer kan hamna i orätta händer på flera sätt. Det kan handla om att en person noterar din kod när du tar ut kontanter i en bankomat eller när du betalar med ditt kort. Därefter stjäl personen kortet och kan tömma ditt konto.

Genom så kallad skimning kan en bedragare kopiera informationen på kortets magnetremsa eller läsa av den inpräglade informationen på kortet när du använder ditt kort. Skimming kan ske på alla platser där man kan använda kort, som uttagsautomater, bensinstationer, i butiksterminaler och andra ställen som använder kortläsare.

Tänk på att:
Lämna inte ifrån dig ditt kort på restauranger eller på hotell och kontrollera när du använder en betalterminal så att den inte ser konstig eller manipulerad ut.

Phishing

Phishing går ut på att en bedragare försöker "fiska" fram känslig information från dig via e-post, telefon eller sociala medier.

E-post
Handlar vanligtvis om att någon skickar ett e-post till dig som ser ut att komma från exempelvis din bank. Bedragaren försöker sedan lura av dig uppgifter för inloggning till din internettjänst. Ingen bank begär sådana uppgifter av dig. Speciellt inte via e-post.

Telefon och sms
Du blir kontaktad av någon som utger sig för att representera ett företag som du känner till. Det kan exempelvis handla om ett supportföretag som vill hjälpa dig med ett problem som de säger att du har på datorn, som virus. Fenomenet kallas falsk support. Med hjälp av samtalsteknik försöker de lura av dig lösenord, svarskoder eller kortnummer. Seriösa företag kontaktar inte kunder på detta sätt.

Sociala nätverk
På sociala medier tar vi ofta för givet att det är våra vänner vi pratar med, men har vi otur så kan vara någon helt annan. Det är inte ovanligt att personer får sina konton på sociala medier kapade och att bedragaren sedan försöker lura deras vänner på svarskoder så att de kan logga in i Internettjänsten. Skulle en av dina vänner fråga dig om svarskoder eller kortnummer så är sannolikheten stor att det inte är din vän som ställer frågan.

Tänk på att:
Låt aldrig någon fjärrstyra din dator. Får du e-post i Handelsbankens namn med frågor om dina inloggningsuppgifter ska du inte svara på det eller klicka på länkar som kan finnas i meddelandet.

Använd aldrig länkar till Handelsbanken som du får via e-post eller sms. Skriv istället hela adressen till Handelsbanken direkt i webbläsaren.

Handla på internet

När du handlar på internet kan du välja mellan flera betalningssätt. Handelsbanken tillhandahåller kortbetalning och direktbetalning.
Kortköp på internet
Betala på internet - Direktbetalning

Tänk på att:
Undersök först att det är en seriös aktör innan du handlar, exempelvis att företagets kontaktuppgifter finns på webbplatsen.

Se upp för betaltjänster med extern part som mellanhand
Ett relativt nytt sätt att betala är att använda en annan extern part som mellanhand (en så kallad Overlay Service Provider) mellan dig och banken. Mellanhanden utför betalningen i ditt namn. När du uppmanas att använda dina inloggningsuppgifter utför du inte bara betalningen, du ger också mellanhanden full insyn i din internetbank, utan att du kanske är medveten om det.

Handelsbanken har inte avtal med någon Overlay Service Provider eftersom vi anser att det innebär en risk för dig att lämna ut dina personliga koder. En oseriös aktör skulle kunna missbruka dem, men även en seriös aktör kan brista i att skydda dina uppgifter. Du som kund ansvarar för dina personliga koder och den ekonomiska skada det i värsta fall kan leda till ifall dina uppgifter kommer i orätta händer.

Virus och trojaner

Ett virus eller en trojan är ett program som innehåller skadlig kod. Bedragaren vill via viruset eller trojanen stjäla personliga uppgifter från din dator, surfplatta eller mobil. Vissa trojaner gör så att bedragaren kan ta kontroll över din dator via internet, utan att du vet om det. Virus kan spridas via e-post när du får en bifogad fil skickad till dig.

Tänk på att:
Använd ett uppdaterat antivirusprogram. Öppna inte länkar och bifogade filer som du får via e-post eller sms om du inte vet vad de innehåller. Svara heller inte på meddelanden om avsändaren är okänd.

Var uppmärksam på om inloggningssidan till Handelsbankens Internettjänst ser annorlunda ut. Det kan vara ett tecken på att din dator är angripen och att du i själva verket hamnat på en annan sida än Handelsbankens.

Modifiera inte operativsystemet på din mobil genom att exempelvis genomföra en så kallad jailbreak, då du låser upp Apples mjukvaruspärrar och får tillgång till hela iOS-enhetens filsystem. Virus och trojaner kan följa med i de appar du sedan laddar ner.

Fem tv-klipp med exempel på bedrägerier




Om du drabbas

Spärra och anmäl
Kontakta oss direkt om du blir bestulen på ditt kort, blir utsatt för ett bedrägeri eller om du lämnat ifrån dig känslig information.

Spärra kort och BankID
Tänk på att ditt BankID är en id-handling på samma sätt som ditt körkort eller pass.

Inom Sverige: 020-41 12 12
Från utlandet: +46 8 41 12 122

Bedrägeri
Gör en polisanmälan och kontakta oss.

Privat: 0771-59 60 60
Företag: 0771-23 40 00

Falsk e-post
Om du misstänker att du har fått falsk e-post med Handelsbanken som avsändare – vidarebefordra mejlet i sin helhet till: reportphish@handelsbanken.se.


Spärra obehörig adressändring
Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress.

Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.
Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket (nytt fönster)


Om du drabbas
Kontakta oss om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri eller om du har frågor kring säkerhet.

Privat:
0771-59 60 60
Företag:
0771-23 40 00

Spärra kort och BankID
Kontakta oss direkt för att spärra ditt kort eller BankID om du förlorar det.

I Sverige:
020-41 12 12
Från utlandet:
+46 8 41 12 122

Ditt kort kan du även spärra i Internettjänsten eller Mobiltjänsten.

Var uppmärksam på
Ser Internettjänsten eller Mobiltjänsten inte ut som vanligt eller ombeds du att lämna fler uppgifter för att logga in än vanligt?

Stäng ner och kontakta oss direkt.

Mer information
Testa ditt BankID:
test.bankid.com

Svenska Bankföreningen:
banksakerhet.se

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap:
dinsakerhet.se


© Svenska Handelsbanken AB (publ)
» Cookies