1. Corporate
  2. /
  3. Accounts and payments
  4. /
  5. Business Card
  6. /
  7. Administrera Business Card

Administrera Business Card

Förenkla hanteringen av Business Card och anpassa kortet efter företagets behov.
en kvinna sitter och skriver på en laptop och en man sitter bredvid och tittar på laptopen

Skräddarsy företagets kort

1. Vem är betalningsansvarig?

För varje företagskort kan ni välja vem som ska vara betalningsansvarig, det kan vara antingen företaget eller kortinnehavaren. Det handlar alltså om vem som ska få fakturan och betala den. Om medarbetaren står som betalningsansvarig så gör i regel han eller hon en reseräkning för att få betalt för sina utlägg av företaget innan kortfakturan ska betalas. Ni kan välja olika lösningar till olika kortinnehavare.

2. Vilket köputrymme behöver ni?

Ni betalar alla kortköp i efterskott och behöver därför ansöka om ett köputrymme. Det kostar inget extra och ni kan ha olika limiter på olika kort.

3. Hur lång betaltid vill ni ha?

Som standard har kortet tio dagars betaltid vilket innebär att beloppet ska betalas tio dagar efter fakturadatum. Mot ett tillägg kan ni förlänga betaltiden upp till 30 dagar. En god likviditet handlar i regel om att snabbt få betalt av sina kunder och att långsamt betala sina leverantörer. Men med räntefri kredit på ditt företagskort kan din leverantör få betalt direkt samtidigt som du har riktigt lång betaltid.

Ändra eller lägga till

Behöver du ändra betalsätt, betaltid, lägga till nya kortinnehavare eller ändra kortlimiter? Då hittar du alla blanketter här.


Tydliga specifikationer på kostnaderna -
statistik och resekonto ingår

Statistik 

Du kan kostnadsfritt beställa statistik över kortanvändningen två gånger per år. Då får du bland annat veta omsättning per kort och företagets samlade inköp i olika branscher som hotell, restaurang, taxi och flyg.

Resekonto

Med ett resekonto hos företagets resebyrå får du varje månad en enda faktura där alla resor specificeras. Du bokar resorna som vanligt men du får allt på en samlingsfaktura från Handelsbanken. Resekostnaderna fördelas enligt företagets önskemål.


Förenkla med rese- och ekonomitjänster

Som Business Card-kund kan du ta hjälp av våra samarbetspartners för att förenkla hanteringen. Du kan få hjälp med att boka resor, hantera kvitton och reseräkningar, samt att automatiskt bokföra kortköp.
Resväska

Resebokningar 

Boka och betala resan via resebokningstjänsten på webben. Välj bland 500 flygbolag, 120 lågkostnadsflygbolag, 120.000 hotell och 44 hyrbilsföretag. Tjänsten förmedlas av Nex Resebyrå.  
ResebokningOpens in a new window

Kvitton, fakturor och reseräkningar 

Expense är en tjänst till företag med Business Card som behöver hjälp med att redovisa kvitton, fakturor och skriva reseräkningar.  
Dicom ExpenseOpens in a new window

Hantering av reseräkningar  

FLEX Reseräkning täcker in alla moment i hanteringen av resräkningar. Allt från att en resa planeras, till uträkning, attestering och utbetalning.  
Flex reseräkningOpens in a new window

E-bokföring med automatisk kontering  

Med e-bokföring från SpeedLedger sköter du bokföring och fakturering på egen hand. När du kopplar ihop Internettjänsten med bokföringen förs kontohändelserna över med automatik.  
SpeedLedgerOpens in a new window