lady watching her mobile  - Handelsbanken.se

Säkerhet kring dina bankuppgifter

Här hittar du information om säkerhet samt tips och råd kring hur du kan skydda dig från att råka illa ut. 

Var uppmärksam på bedrägeriförsök

Var särskilt uppmärksam på samtal, Sms eller mejl som handlar om att du behöver göra något för att stoppa ett bedrägeriförsök eller för att åtgärda ett annat problem.

  • Lägg på luren om någon plötsligt kontaktar dig och ber dig utföra eller uppge någonting
  • Var kritisk och kontrollera uppgifterna noggrant genom att till exempel motringa på ett telefonnummer du själv söker upp
  • Lämna aldrig ut personliga uppgifter eller koder och använd aldrig BankID på någon annans uppmaning än din egen

Säkerhet Barn och unga

Prata med barn om säkerhet så att de inte drabbas av bedrägerier.

Spärra BankID

Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter, om du blivit bestulen på ditt inloggningskort eller tappat din telefon med BankID  måste du omedelbart spärra tjänsterna.

Inom Sverige: 020-41 12 12 
Från utlandet: +46 8 41 12 122

Se vårt senaste webbinarium och lär dig mer om bedrägerier

Hur kan du skydda dig mot bedrägerier?

Vilka är de vanligaste formerna av bedrägerier, hur går de till, vilka varningstecken ska man vara uppmärksam på och vad gör Handelsbanken för att förhindra bedrägerier?

I det här webbinariet går våra experter igenom dessa frågor och du får också tips på vad du själv kan göra för att skydda dig.  Medverkar i sändning gör: 

  • Guy Wennerholm, chef bedrägeriprevention
  • Andreas Jensen, utbildning & kommunikation bedrägeriprevention
  • Sandra Thorén, senior utredare bedrägeriprevention 
  • Programledare är Kaj Kärki, Handelsbanken
Längd: 21:40

Bli svårlurad − tips mot telefonbedrägerier

Handelsbanken.se



Vi vill att alla ska bli svårlurade. Bakom initiativet Svårlurad står Sveriges banker och Svenska Bankföreningen. Syftet är förstås att göra det svårare för bedragarna. Skydda dig själv och dina närstående genom att känna till hur bedragarna går till väga. Och våga lägga på luren!  

Spärra bank och kreditkort

Om du förlorat ditt bank- eller kreditkort eller misstänker att någon obehörig kommit över kortuppgifterna måste du spärra kortet. 

Ring och spärra

Du kan också ringa till oss på Handelsbanken dygnet runt

Inom Sverige: 020-41 12 12 
Från utlandet: +46 8 41 12 122

Öppna och stäng kort för köp i utlandet och på Internet

När du inte använder ditt kort är det en bra idé att stänga kortet för köp i utlandet och på internet. Det kan vara ett sätt att undvika att obehöriga köp görs. Du kan enkelt öppna och stänga ditt kort i appen eller i Internetbanken. Ändringen går igenom direkt.

Logga in säkert

Det är viktigt att du är uppmärksam när du ska logga in i internetbanken. Falska inloggningslänkar sprids just nu via mejl, Sms och sökresultat på nätet. Skulle du klicka på en sån länk riskerar du att lämna över dina inloggningsuppgifter till en bedragare.

Om du råkat ut för något när du försökt logga in på Handelsbanken, kontakta oss direkt på 0771-77 88 99.

Hur kan man skydda sig? 

  • Följ aldrig länkar till Handelsbanken via mejl eller Sms
  • Skriv själv in webbadressen i adressfältet.
  • Var uppmärksam på om inloggningssidan ser annorlunda ut och logga inte in om något ser konstigt ut

Anmäl och rapportera

Thief

Bedrägeri

Om du blivit utsatt för bedrägeri behöver du ta kontakt med oss omedelbart. Du behöver även upprätta en polisanmälan.

Privat: 0771-77 88 99
Från utlandet: +46 771-77 88 99

Falska mejl  (phishing)

Om du misstänker att du har fått ett falskt mejl med Handelsbanken som avsändare, så kallad phishing, vidarebefordra mejlet i sin helhet till: reportphish@handelsbanken.se

Vad du kan göra för att skydda dig och förbättra din säkerhet

Det finns några enkla åtgärder du kan vidta för att minska risken för att råka illa ut. Tänk på att inloggningskort, BankID och dina koder är personliga värdehandlingar och nycklarna till dina pengar. Nedan finner du några tips på hur du kan skydda dig och dina uppgifter.

Viktigt att tänka på

Inloggningskort, BankID och kortläsare

Uppge aldrig koder från kortläsaren och använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan. När du använder dessa tjänster ska det alltid vara på ditt eget initiativ. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller att du utsatts för bedrägeri måste du omedelbart spärra ditt BankID och inloggningskort.

I Sverige: 020-41 12 12

Från utlandet: +46 8 411 21 22

Dator, mobil och surfplatta

Se till att alltid använda de senaste versionerna av operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram och app för BankID. Ladda bara ner appar från officiella app-distributörer som exempelvis Apples App Store och Googles Play Store. Använd ett uppdaterat antivirusprogram och gärna en brandvägg. Godkänn aldrig installation av okända program.

Personliga uppgifter

Lämna bara ut ditt personnummer eller andra känsliga personliga uppgifter när det är absolut nödvändigt. Var uppmärksam på och kontrollera kreditupplysningar och fakturor i ditt namn, så att det verkligen är krediter som du själv har tagit. Använd gärna en låsbar brevlåda hemma för att minska risken för brevstöld och en digital brevlåda för känslig post.

Bank- och kreditkort

Logga ofta in för att kontrollera dina konton och kortköp. Om du upptäcker okända köp måste du omedelbart spärra kortet. För att undvika obehöriga köp kan du stänga ditt kort för köp på internet och i utlandet när du inte använder det för den sortens köp. Kortet kommer fortfarande att fungera för köp i butik i Sverige.

I Sverige: 020-41 12 12

Från utlandet: +46 8 411 21 22 

Förhindra obehörig adressändring

Spärra obehörig adressändring är en e-tjänst hos Skatteverket som gör att du kan förhindra att någon obehörig ändrar din adress. Med hjälp av e-tjänsten väljer du att Skatteverket endast ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation, för att minska risken att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och ID-kapning.

Adresslåset

Skydda dig mot att obehöriga gör en tillfällig adressändring eller eftersänder din post för att exempelvis beställa kreditkort och kod. Tjänsten larmar också via Sms och mejl om någon gör en folkbokföringsändring hos Skatteverket.

Lösenord 

Skydda dig själv och dina konton genom att se till att dina lösenord inte utnyttjas av obehöriga vid till exempel bedrägerier. Tänk på att alltid använda starka lösenord som är svåra att lista ut och inte samma lösenord på flera ställen. 

Phishing och skadlig kod

Phishing (nätfiske) är ett av de vanligaste tillvägagångssätten för bedragare att till sig känsliga uppgifter. Det är även ett vanligt sätt att installera skadlig kod i din dator eller mobiltelefon. Oftast börjar det med ett bedrägligt mejl där du luras att klicka på en länk eller öppna en bifogad fil. Tänk på detta när du tar emot misstänkta mejl och var alltid försiktig när du surfar på okända webbplatser. Läs mer om hur du kan skydda dig på MSB.se

Frågor och svar om säkerhet